14 عادت اشتباه و رایج رانندگان
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵ شنبه ۲۶ تير

اکثر افراد اشتباهاتی را در زمینه نگهداری از خودرو و رانندگی مرتکب می شوند که در کوتاه مدت و بلند مدت خساراتی را در پی دارد، بررسی دقیق عادت های اشتباه ما در رانندگی همواره باعث بهبود وضعیت رانندگی در گذر زمان و افزایش ایمنی خودرو خواهد بود.

 

 

1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها

اين کار فشار زيادي را به سيستم فنر بندي ، اکسل و سيستم ترمز وارد مي کند، بهترین روش این است که قبل از رسیدن به سرعت گیر یا دست انداز، سرعت خودرو را تا حد کافی کاهش داده و اجازه دهیم تا خودرو به آرامی از روی ناهمواری عبور کند.

 

 

2- بالا کشيدن ترمز دستي بدون نگه داشتن کليد آن

اين کار باعث خرابی چرخ دنده های ترمز دستي و وارد آمدن فشار بيش از حد به سيم ترمز دستي می شود.

 

 

3- تکه دادن پا روی کلاچ

بسيار ديده می شود که رانندگانی که حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می کنند پای خود را روی کلاچ تکيه می دهند که اين کار باعث فشار آمدن به گيربکس می شود.

 

 

4 – تعویض صحیح روغن موتور و فیلتر روغن

یکی از مهمترین قطعات در رابطه با عمر مفید موتور خودرو فیلتر روغن است که وظیفه ی جدا سازی مطلوب ذرات و جذب بیشتر آلودگی ها را به عهده دارد و در صورت عدم تعویض به موقع آلایندگی ها وارد محفظه سیلندر شده و با خراش دادن سطح داخلی آسیب جدی وارد خواهد کرد.

بهتر است فیلتر روغن در هر بار تعویض روغن یا حداقل یک بار در میان تعویض شود.

همچنین توصیه می کنیم که با توجه به وجود روغن موتور های تقلبی در بازار، از روغن موتورهای اصلی استفاده کنید و حتی خود روغن موتور را از مراکز پخش معتبر خریداری کنید.

ضمنا استفاده از روغن موتور توصیه شده در دفتر تعمیر و نگهداری خودرو از اهمیت ویژه ای برخودار است.

 

 

ranandege9
 

 

 

 

5- پايين آوردن شيشه به جای استفاده از کولر در اتوبان

چندي پيش يک آزمايش در مجله auto cross انگلستان انجام شد و نشان داد اگر کولر اتومبيل در اتوبان روی فن روشن باشد به دلیل افزایش و پایداری وضعیت آیرودینامیک خودرو مصرف سوخت آن از خودرويی که شيشه راننده  باز است کمتر خواهد بود.

 

 

6- درجا گرم کردن ماشين به مدت طولانی

در جا کار کردن خودرو حتي برای گرم کردن موتور مي تواند آسيب هاي جدي به موتور ماشين وارد کند . برای گرم کردن خودرو بهتر است که به آرامی با دنده 1 شروع به حرکت کنید و این کار را تا زمانی ادامه دهید که آمپر آب به درجه مطلوب و متعادل خود برسد.

 

 

7- ريختن آب لوله کشی داخل رادياتور و مخزن شيشه شور

املاح موجود در آب لوله کشی باعث کچ گرفتگي و آسيب رساندن به شبکه رادياتور و لوازم شيشه شور می شود. بهتر است در فصل تابستان و زمستان از مخلوط ضد یخ و آب مقطر استفاده کنید. تهیه آب مقطر از داروخانه ها و باتری فروشی ها امکان پذیر است.

همچنین جالب است بدانید که آب خروجی کولرهای گازی نیز آب تقطیر شده و تمیز به حساب می آیند، همچنین توصیه می کنیم هر دو سال یکبار نسبت به تعویض کامل آب رادیاتور اقدام کنید.

 

HM-2013894768590364641402449789.6198
 

 

 

8-  سنگین کردن بی دلیل خودرو

با قرار دادن وسایل اضافه در خودرو و بیشتر شدن وزن آن مصرف سوخت را به شکل چشم گيری افزايش خواهیم داد که نصب باربند در مواقع غیر ضروری یکی از اصلی ترین این موارد است که حتی بدون وجود بار هم باعث افزایش مصرف سوخت می شود.

 

 

9- خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافيک

اين کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ وگيربکس می شود، بنابراین برای خودروهای دستی و اتوماتیک بهتر است در توقف های نسبتا طولانی از وضعیت دنده خلاص استفاده شود.

 

 

10- استفاده از نور بالا در مه

در شرايط مه آلود استفاده از نور بالا ديد را کمتر مي کند، در اين حالت نور بايد در حالت پايين تنظيم شود و درصورت وجود مه شکن حتما از آن استفاده کنید . در شرايط مه آلود تنها مي توانيد 100 متر جلوتر را ببينيد .

 

 

 

11- عدم تعويض به موقع روغن گيربکس

بايد به اين نکته توجه داشت که واسکازين هم مانند روغن دارای عمر مفيد بوده و بايد به موقع تعويض شود تا کارکرد و سلامت گير بکس حفظ شود.

 

024a (2)
 

 

12- روشن شدن چراغ بنزين به دليل نداشتن سوخت

 

 

بسیاری از رانندگان در زمان روشن بودن چراغ بنزین مسافت طولانی را طی می کنند اين کار در بعضي مواقع باعث سوختن پمپ بنزين می شود زيرا رسوبات و ناخالصی های باقی مانده در باک وارد مسير سوخت می شود و باعث اختلال در کار پمپ بنزين ، فيلتر بنزين و نهايتا انژکتور می شود.

بهتر است همواره در شرایطی که بنزین به حدود یک چهارم ظرفیت باک رسیده است نسبت به سوخت گیری مجدد اقدام کنید.

 

 

13 – گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو

اين کار قبلا در خودروهای کاربراتوري براي بهتر روشن شدن خودرو انجام می شد ولی در خودروهای انژکتوری مضر است زيرا زمانی که شما گاز می دهيد و سپس سوئيچ را مي بنديد مقداری بنزين نسوخته باقی خواهد ماند که باعث خرابی سوزن انژکتور و کارکرد ناصحیح خودرو در هنگام استارت زدن می شود.

 

 

14- استفاده از بنزين معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتاليکی

بنزين های معمولی موجود در کشور با اينکه به عنوان بدون سرب ارائه می شود اما باز هم مقدار زيادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتاليکی است و با توجه به اينکه بنزين سوپر کيفيت بهتری نسبت به بنزين های معمول  دارد، بهتر است از بنزين سوپر استفاده کنید.

 

 

منبع: دیجیاتو

ارسال پرسش جدید