از نوشتن آنچه در ذهن‌تان میگذرد، نهراسید
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۷ تير

«یک انسان پریشان گوشه‌گیر که در یک اتاق کوچک پشت میزی قوز کرده و در میان خیل کاغذهای مچاله شده مشغول نوشتن یکی از مهمترین رمان‌های تاریخ ادبیات است.» این تصور بسیاری ازما از یک نویسنده است. آیا شما نیز چنین تصوری دارید؟

اما در واقع نویسندگی فراتر از این تصورات محدود است و شما هم می‌توانید نویسنده باشید.

 

نوشتن، انتقال تفکرات بر روی کاغذ است و این در مورد تمام نویسندگان صادق است. اغلب، نوشتن، ابزاری برای بهتر اندیشیدن ، بهتر بیان کردن و افزایش خلاقیت و آفرینندگی است.

اگر شما بتوانید نوشتن منظم را به عادتی برای خود تبدیل کنید مزایای زیادی در پی خواهد داشت اکنون به این فواید می‌پردازیم.

 

جنبه‌های درمانی نوشتن

اکثر پژوهش‌هایی که درباره «نوشتن و احساس شادی» انجام شده ناظر به مقوله «لحظه نویسی» یا همان به نوشتار درآوردن در لحظه‌ی آنچه می‌اندیشید یا احساس می‌کنید، است. حتی وبلاگ نویسی نیز از منظر درمانی فوایدی مانند لحظه نویسی شخصی دارد.

براساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است لحظه‌نویسی برای کسانی که بطور منظم به آن می‌پردازند باعث بهبود وضعیت روانی و ایجاد احساس نشاط می‌شود و در کاهش استرس موثر است.

علاوه‌ براین بطالت و زیاده‌روی در سخن گفتن و تکلم باعث بروز نارسایی در بیان احساسات ، اشتراک‌گذاری تجربه‌های زندگی و اتباط با دیگر افراد می شود. افکار و اندیشه‌هایی قوی که شما در ذهن خود پرورانده‌اید  به محض اینکه بطور ناگهانی در مکالمه‌ای بیان می شوند آن روشنی و قوت خود را از دست می‌دهند و به کلامی بی‌محتوا و آشفته بدل می‌شوند. نوشتن منظم اما می‌تواند ابزاری مناسب برای بیان افکار دقیق شما باشد.

چه در تاملات احساسی و شاعرانه و چه در علوم دقیقی چون ریاضیات ، نوشتن می‌تواند در فهم و ارتباط فرد با ایده‌های بسیار پیچیده موثر باشد. نوشتن کمک می‌کند که تفکر و اندیشیدن ما متمرکز باشد و از حواس‌پرتی و آشفتگی‌‌هایی نظیر اصواتی که هنگام تفکر در ذهن مرور می‌شوند ( مانند یک قطعه موسیقی که قبلا گوش داده‌ایم) رها شویم.

 

 

با نوشتن می‌توانید لحظات دشوار را مدیریت کنید

در یک تحقیق که با شرکت مهندسان از کار برکنارشده صورت گرفت محققان دریافتند که مهندسانی که به طور مرتب به لحظه‌نویسی و ثبت افکار و احساسات خود درباره از دست دادن شغل سابق خود می‌پردازند در یافتن شغل جدید تواناتر و هوشیارتر از دیگران هستند.

همچنین در یک مطالعه دیگر مشخص شد که نوشتن درباره حوادث ناگوار که از لحاظ روانی به افراد ضربه زده است ، آنها را بیشتر ناراحت و غمگین می‌کند تا اینکه پس از حدود 6 ماه نشانه‌هایی از بهبود روانی و رفع افسردگی پدیدار می‌شود.

یکی از افراد شرکت کننده در این تحقیق چنین می‌گوید:« هرچند درباره آنچه که می‌نوشتم با هیچ کس صحبتی نکردم و اتفاق ناگوار را با کسی در میان نگذاشتم اما در نهایت  توانستم بجای آنکه تلاش کنم آن را فراموش و انکار کنم با آن درد کنار بیایم . حالا دیگر فکر کردن درباره آن اتفاق من را ناراحت نمی‌کند.»

 

به نظر میرسد که زمان‌بندی و نظم در تاثیرگذاری لحظه‌نویسی و نوشتاردرمانی بسیار مهم است. عجله و فشار زیاد در انجام این اعمال ممکن است تنها باعث بدتر شدن اوضاع شود ، ولی اگر مواجهه و بکارگیری فعالیت نوشتن، طبیعی و تنظیم شده باشد، نتایج آن بزودی پدیدار می‌شود.

 

 

نوشتن و رضایتمندی

در یک تحقیق دیگر افرادی که اتفاقات خوشایند زندگی خود را هفته‌ای یکبار از طریق نوشتن مورد تامل قرار می‌دادند ، درباره وضعیت فعلی و همچنین  آینده خود بسیار مثبت نگر، خوشبین و با انگیزه بودند.

وقتی که همین راهکار را روزانه انجام می‌دادند نتایج مثبت به کمترین میزان خود می‌رسید. این نشانگر این نکته است که هر عمل و فعالیتی دو رو دارد و اگر جانب افراط را بگیریم تنها خستگی و ملالت بیشتر نصیب ما می‌شود.بنابراین نوشتن از قدرشناسی و رضایت ما از زندگی باید منطبق بر زمانبندی مقتضی باشد و از افراط پرهیز شود.

 

نوشتن و مدیریت مشغله‌های ذهنی

احتمالا برای شما هم پیش آمده باشد که در یک زمان تعداد بسار زیادی تب در مرورگرتان باز باشد و از این شلوغی کلافه شوید. مغز ما نیز شبیه همین اینترنت و مرورگر است و اگر بخواهیم در یک زمان ذهن خود را مشغول چندین و چند موضوع کنیم تمرکزمان از دست می‌رود.

نوشتن به ایده ها و افکار شما نظم و استحکام می‌بخشد و و آنها را از ذهن شما بیرون  می‌برد و پهنای باند  ذهن شما را آزاد می‌کند و از «کرش شدن» مرورگر ذهن‌تان جلوگیری می‌کند.

 

 

 

منبع: lifehacker

 

 

 

 

 

ارسال پرسش جدید