چگونه ذهن خود را در مقابله با هوس پرخوری تقویت کنیم؟
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵ سه شنبه ۶ مهر

شما کاملا با این احساس آشنایی دارید؛ یعنی زمانی که شام خورده اید و مشغول نگاه کردن برنامه مورد علاقه تان هستید اما ناگهان هوس خوردن یک کیک را می کنید در حالی اصلا گرسنه نیستید. در واقع بیشتر هوس های غذایی ما گرسنگی واقعی نیستند بلکه وابسته به حالات عاطفی و احساساتی چون اضطراب اند. چنین هوس هایی خصوصا زمانی که خسته ایم به سراغ مان می آید.

 

به گزارش ال‌جی و به نقل از روزیاتو، هوس‌های پرخوری باعث به هم خوردن تعادل جسم، اختلال در گوارش و اضافه‌وزن مضر برای سلامتی می‌شود. اما خبر خوب این است که چنین هوس هایی پایدار و همیشگی نیستند. دکتر مری بِث سودوس، متخصص تغذیه دانشکده پزشکی مریلند، در مصاحبه ای با سی ان ان می گوید: “اگر روش های درستی به کار گیرید، می توانید بر هوس های غذایی تان فائق آیید.”

 

در اینجا به بررسی سه راهکار در برطرف ساختن چنین هوس های کاذبی می پردازیم:

 

غذای سالم بخورید

healthy-food

 

در زمان هایی که هوس خوردن چیزی می کنید در حالی که اصلا گرسنه نیستید، تلاش کنید به خوردنی های سالمی که به جای داشتن کالری بالا، دارای فیبر فراوانی هستند فکر کنید. خوراکی هایی از قبیل هویج، سالاد و یا سیب زمینی پخته. دکتر سودوس در مصاحبه با سی ان ان از میوه مورد علاقه خودش یعنی گریف فروت به عنوان یکی از خوردنی های بسیار مفید که دارای خاصیت چربی سوزی نیز است، یاد می کند. با تفکر به خوراکی هایی این چنینی که کالری کمی دارند، ذهن تان را از اندیشیدن به پنیرهای پرچرب و با کالری فراوانی که بر روی بسیاری از فست فودها دیده می شوند، منحرف کنید.

 

 

از تخیل تان کمک بگیرید

ednorog5

 

یکی از فرضیه هایی که در مورد چنین هوس های غذایی وجود دارد این است که ما به آنها فکر می کنیم و به همین خاطر است که با تصور خوراکی های دیگری می توانیم آن را برطرف کنیم. دکتر آن هسو، از دانشمندان رفتارشناس دانشگاه مری کوئین لندن در این باره به سی ان ان چنین توضیح می دهد: “اگر شما بتوانید تصور به غذا را از ذهن تان بربایید، خواهید توانست بر چنین هوس هایی غلبه کنید.”

 

وی به کمک همکارانش سیستمی را برای این کار طراحی کرده. در آزمایشی که این تیم پژوهشی انجام دادند، ۴۸ نفر به کارگرفته شدند و قرار شد که هر زمان احساس کردند لازم دارند چیزی را بدون آنکه گرسنه باشند بخورند، دکمه ای را فشار دهند. دستگاه به طور خودکار با فشار دادن دکمه تصاویری از جنگل های زیبا را برای آنها به نمایش در می آورد و بدین ترتیب حواس شان را از خوردن پرت می کرد. نتایج این پژوهش نشان داد که با این کار تا حد فراوانی، جلوی اشتها یا هوس کاذب غذایی این گروه مورد مطالعه کاهش پیدا می کرد.

 

دکتر هسو تاکید می کند لازم نیست که شما هم برای غلبه بر چنین هوس های کاذبی حتما از دستگاه هایی این چنینی استفاده کنید. خودتان می توانید یک ایماژ یا تصور خیالی را برای خودتان برگزینید. به عنوان مثال زمانی که هوس خوردن شکلات می کنید، اسب سفیدی را در ذهن تان تصور کنید که در یک زمین زیبا یورتمه می رود و با این کار حواس تان را از سمت شکلات به اسب و زمینی که در آن می دود پرت کنید.

 

 

با تلفن همراه تان شروع به انجام یک بازی کنید

mobile-game

 

تصورش را کنید که هوس یک خوراکی پرکالری را کرده اید که اصلا هم در گروه غذاهای سالم قرار ندارد و با تصور یک اسب سفید هم نتوانسته اید آن را از ذهن تان دور کنید، می توانید با انجام یک بازی، از شر این هوس ناگهانی رها شوید. طبق آمار بدست آمده از پژوهشی که در سال گذشته انجام شده بود و نتایج آن در مجله عادات رفتاری اعتیادگونهبه چاپ رسید، ۱۴ درصد از هوس های کاذب خوردن و نوشیدن تنها با ۳ دقیقه بازی Tetris کاهش پیدا کرد.

 

بازی کرن یک بازی تصویری مانند Tetri، می تواند ذهن را به سمت تصویر دیگری به غیر از خوراکی منحرف کند. البته نویسنده اصلی این پژوهش یعنی دکتر جیمی اندرو، در این باره اذعان می کند که البته این کار بسیار دشواری است که بتوان تصویر خوردن را به تصویری از یک بازی بدل کرد. 

 

بازی هایی چون انگری برد، کندی کراش نیز در کنار تتریس برای این کار توصیه شده اند.

دفعه بعدی که هوس شدید چیزی را کردید و خواستید که جلوی خود را برای خوردن خوراکی هایی که عمدتا ناسالم، پرکالری و چرب هستند بگیرید، این روش ها را امتحان کنید.

 

ارسال پرسش جدید