واقعیت‌هایی جالب درباره تعرق بدن
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۳ مهر

تعرق یکی از فعالیت‌های طبیعی بدن ماست و نتیجه‌ی واکنش‌های خاصی در آن است. اینکه میزان تعرق بدن تان تا چه اندازه ای است، اگرچه وابسته به عواملی چون میزان فعالیت و سوخت و ساز بدن است با این حال می تواند در مورد وضعیت سلامتی پیام هایی را داشته باشد. عرق کردن تا اندازه ای گویای میزان تناسب اندام است اما در کنار آن می تواند پیام های دیگری نیز داشته باشد. همه تعرق‌ها مثل هم نیستند و بر اساس میزان و بوی خاص آن تا حدی می‌توان این پیام بدن را رمزگشایی کرد.

 

 

در این نوشته برآنیم که در 9 مورد به بررسی آنچه تعرق بدن در مورد وضعیت سلامتی می گوید بپردازیم.

 

 

1- به سدیم بیشتری احتیاج دارید

1

 

به گزارش ال‌جی و به نقل از روزیاتو، اینکه عرق مقادیری نمک را در خود دارد سبب می شود که ما با از دست دادن آن به سدیم بیشتری احتیاج داشته باشیم. در مواقعی که عرق کردن سبب ایجاد سوزش چشم ها، خراشیدگی ها یا زخم های موجود بر روی سطح پوست شود، احساس بدی را روی پوست بدن تان به وجود آورد و یا لکه های سفیدی را روی لباس تان باقی گذارد، این درست زمانی است که شما به مصرف بیشتر سدیم احتیاج دارید. یکی از مشاوران مسابقات دو در این مورد می گوید، زمانی که این حالات در شما وجود دارد، باید مقادیر بیشتری از نمک را روی تخم مرغ، سبزیجات و گوشتی که می خورید اضافه کنید و به جای مصرف آب خالی، از آب هایی که ورزشکاران با سایر املاح موجود در آن استفاده می کنند، بنوشید.

 

 

2- شاید بهتر باشد عادت نوشیدن قهوه را کنار بگذارید

2

 

دکتر لیز لیستر، از اعضای تیم پزشکی فاستر سیتی در کالیفرنیای آمریکا بر این باور است که کافئین میزان تعرق را از دو راه افزایش می دهد. نخست اینکه، کافئین با تحریک سیستم اعصاب مرکزی، باعث تقویت غدد عرق می شود و بدین ترتیب سبب افزایش میزان تعرق در افراد می شود. دوم، گرمای موجود در این نوشیدنی نیز سبب می شود بدن تان با احساس گرمی بیشتری شروع به تولید عرق کند. حتی اگر نمی توانید عادت نوشیدن قهوه را به طور کامل کنار بگذارید، قهوه سرد بنوشید.

 

 

3- مام زیربغل را در زمان مناسب استفاده نمی کنید

17

 

دکتر دیوید پریسِر، موسس انجمن بین المللی تعریق در گفتگو با «زن امروز» در این باره می گوید، استفاده از مام زیر بغل، خصوصا در زمان خشکی پوست، می تواند بسیار موثر باشد. وی ادامه می دهد: “اگر صبح و درست زمانی که پس از دوش صبحگاهی و خروج از حمام، از این مام ها استفاده کنید، دوباره در معرض عرق کردن قرار خواهید گرفت. زمانی که سطح پوست هنوز مرطوب است، مواد شیمیایی که در آلومینیوم موجود در این مام ها وجود دارد، مانع از بسته شدن، غدد عرق می شوند. حتی اگر جزء گروهی از افرادی هستید که صبح ها دوش می گیرید، باز هم بهتر است شب و پیش از رفتن به رختخواب از این مام ها استفاده کنید. زمانی که شما بر روی سطح خشک پوست مام می زنید می تواند گاهی تا چند روز هم اثر خود را بر جا گذارد.

 

 

4- زمانی که احساس ترس می کنید

4

 

در یکی از تحقیقاتی که در میان ارتشیان انجام پذیرفت، میزان عرق کردن آنها در دو فعالیت و زمان مساوی مورد بررسی قرار گرفت. گروهی که برای اولین بار از سطح بلندی می پریدند میزان عرق کردن و بوی عرق بدن آنها با زمان مساوی که بر روی تردمیل می دویدند یکسان نبود. با اسکن های به عمل آمده در این فواصل از مغز این افراد، این نتیجه بدست آمد که در مواقعی که احساس ترس یا ناامنی می کنیم، میزان تعرق بدن مان افزایش پیدا می کند. این مطالعه هنگام آزمودن افراد زمانی که چتربازی می کردند کاملا آشکار گردید.

 

 

5- در حال مبارزه با یک بیماری هستید

5

 

زمانی که بیمار می شوید یا در شرف ابتلا به یک بیماری هستید، بدن برای مبارزه با عفونت هایی که بدان راه یافته، شروع به مبارزه می کند که یکی از نتایج این مبارزه تعرق است. البته در این زمان عرق ممکن است بوی بدتری نسبت به حالت معمول آن داشته باشد. در نتیجه زمانی که بیش از اندازه و با بوی متفاوتی عرق می کنید این امکان وجود دارد که در حال ابتلا به یک مریضی واگیر باشد.

 

 

6- وضعیت تناسب اندام 

14

 

در مطالعات انجام پذیرفته در سال 1389 شمسی این نتیجه به دست آمد که افرادی که از تناسب اندام بیشتری برخوردار هستند نه تنها بیشتر عرق می کنند بلکه حتی زودتر از شروع انجام فعالیت ها و ورزش های سنگین نیز عرق می کنند. دکتر کریج کرندال از دانشکده پزشکی تکزاس در مصاحبه ای با خبرگزاری تایم، در این باره می گوید: “هرچقدر در وضعیت بهتری از تناسب اندام قرا رداشته باشید، بدن تان احساس گرمای بیشتری می کند و به تبع آن، تعرق بدن تان نیز افزایش پیدا می کند.”

 

 

7- افسردگی 

7

 

در افراد سالم، عمدتا عکس العمل هایی که بدن به هر کدام از تغییرات محیطی نشان می دهد، طبیعی است به عنوان مثال در مواقعی که می ترسند، مضطرب، شاد یا عصبی می شوند، تمامی این عوامل در میزان تعرق و بوی آن تاثیرگزار است. اما زمانی که فردی افسرده است، پاسخی که بدن وی به آن محرک خاص می دهد، کاهش پیدا می کند. در پژوهشی که در آن گروه محققان از دو کشور، آلمان و سوئد بودند، با مطالعه افرادی که اخیرا دست به خودکشی زدند، به این نتیجه دست یافتند که در افراد افسرده، تا 97 درصد، پاسخ بدن به محرک های محیطی کاهش پیدا می کند. علت این امر احتمالا می تواند آسیب برخی از سلول های عصبی در غده هیپوتالاموس مغز این افراد باشد.

 

 

8- احساس آنی را  که تجربه می کنید

12

 

یکی از مطالعات انجام پذیرفته در کشور هلند با مطالعه 36 زن که نمونه عرق 12 مرد را بو کردند به نتایج جالبی دست یافتند. در حین انجام این پژوهش از عکس العمل هر کدام از این زن ها در هنگام بوکردن فیلمبرداری شد. زمانی که یکی از این خانم ها نمونه عرق مردی را که ترسیده بود بو می کرد، حالت صورتش گواه بر احساس بد او بود. اما زمانی که زن دیگری نمونه عرق یک مرد را در زمان شادی و خوشحالی او بو می کرد کاملا چهره متفاوتی داشت چرا که لبخند می زد.

 

 

9- بارداری

11

 

بسیاری از مادران بارداری که در انتظار تولد فرزندشان هستند از تعرق هایی ناشی از استرس و هیجان دوران بارداری خود شکایت می کنند. دلیل این امر می تواند افزایش میزان هورمون ها، جریان خون و متابولیسم یا همان میزان سوخت و ساز بدن باشد. در ماه های اول بارداری هم ممکن است تعرق های شبانه ای را تجربه کنند. البته در مورد زنان یائسته نیز تغییرات مشابهی وجود دارد.

 

 

ارسال پرسش جدید