آیا پاییز افسرده تان می کند؟
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۲ شهريور

شاید برای خیلی ها اتفاق افتاده باشد. پاییز که می شود حال و هوایشان هم عوض می شود. بعضی ها خوب می شوند و بعضی ها برعکس دچار عصبانیت و افسردگی پاییزی می شوند.

برای افرادی که گرفتار این تغییر شرایط منفی در پاییز می شوند و خشم و افسردگی بر آنها غلبه می کند ، چند هفته ابتدایی این فصل خیلی سخت می گذرد.

اما این افسردگی فصلی می تواند بدون دارو و دوا ، و البته خیلی راحت تر از آن چیزی که تصورش را می کنید حل و فصل شود.

اگر جزو آن دسته آدم هایی هستید که در پاییز احوالتان بهتر می شود که چه بهتر ، اما اگر شما جزو آنهایی هستید که با شروع پاییز بدخلق و افسرده می شوید حتما این راهکارها را مطالعه کنید تا در آستانه پاییز از این مشکل جلوگیری کنید.

 

استرس کمتر را انتخاب کنید!

 

اشتباه نکنید. اتفاقا امتحان کردن ماجراهای جدید برای مغز شما مفید است. هر موضوع جدید خوشایندی می تواند شما را خوشحال تر کند. کاملا هم خوشحال.

منتهی اگر در پاییز افسرده می شوید باید در انتخاب هر عنوان جدیدی در فصل پاییز دقت کنید. تجربه های جدید در عین حال که می توانند شما را سرحال تر کنند می توانند حسابی هیجان انگیز باشند و همراه با استرس.

بنابراین شما باید موارد جدیدی را انتخاب کنید که میزان استرس تان را کمتر کند نه بیشتر.

برای شما مثال می زنیم. مثلا اگر تصمیم دارید در پاییز به عضویت یک شبکه اجتماعی در بیایید و هر روز پست جدیدی بگذارید و پست های دیگران را هم که می تواند مثبت یا منفی باشد بخوانید ، باید بدانید که خودتان را در برابر چالشی قرار داده اید که امکان دارد استرس شما را بالا ببرد. در عوض می توانید یک کتاب آشپزی جدید بخرید و پاییز امسال وقتتان را به یادگیری غذاهای جدید بگذرانید.

هم استرس کمتری دارد و هم مفرح تر است.

 

درباره آلرژی هوشیار باشید

 

پاییز هم مانند بهار ، برای بسیاری از افراد مستعد ، فصل آلرژی است. و خب نباید این نکته را هم فراموش کنید که آلرژی به خودی خودش می تواند سبب افسردگی و عصبانیت شود.

دانستن همین نکته که پاییز به همراه دلایل آلرژی زا بودنش یکی از علل افسردگی و عصبانیت شماست و البته اعلام این موضوع به بقیه شما را آرام خواهد کرد چون حالا دیگر همه می دانند چرا شما برای چند هفته تغییر کرده اید.

به هر حال شما برای این تغییر و تحولات یک دلیل بیولوژیکی دارید.

به سیستم ایمنی بدنتان حمله شده است. سیتوکین و پروتئین ، سیگنال های عفونت را به سلول های شما می فرستند.

تحقیقات انجام شده در سال 2007 نشان داده است که وقتی بدن شما در حال جنگ با عفونت هاست به طور ناخودآگاه عصبی و افسرده می شوید.

همین تحقیقات نشان داده است که آلرژی در اوج فصول آلرژی زا ،کاملا با بالا رفتن و پایین آمدن میران افسردگی و عصبانیت منطبق است.

محققان بر این باورند چون بهار اوج فصل آلرژی است ، دقیقا به همین دلیل است که در بهار آمار خودکشی افزایش پیدا می کند.

 

یادتان باشد که نفس بکشید!

 

این یک تکنیک بسیار ساده و راحت است. نفس های عمیق بکشید. در هر حالتی که هستید. حتی حین رانندگی. 5 بار نفس را در سینه حبس کنید و بعد آن را از ریه هایتان خارج کنید.

عمیق نفس بکشید و با طمانینه. فراموش نکنید که نفس های سریع و سطحی باعث می شوند که سیستم اعصاب سمپاتیک آمار عجیبی را به سایر ارگان های بدن از جمله مغز بفرستند مبنی بر اینکه چیزی این میان مشکل دارد و شاید ما باید برای یک خطر آماده شوید. حالا تصور کنید این اتفاق مرتب تکرار شود.

شما می توانید خیلی راحت با تنفسی عمیق همه این مشکلات را به حداقل برسانید. بخصوص که نفس عمیق روح و روان شما را هم آرام می کند. هر نفس عمیق فقط یک پیغام را به سایر ارگان های بدن مخابره می کند که آن هم این است:

بی خیال!

 

ویتامین D و منیزیم ، رفقای پاییزی شما

 

از آنجاییکه با شروع فصل پاییز ، زمان حضور شما در معرض نور خورشید به طور ناخودآگاه کم می شود ، پس بهتر است همزمان با شروع پاییز مکمل های ویتامین  D را در برنامه غذایی خود بگذارید. یا حداقل سراغ آن دسته خوراکی  هایی بروید که منابع غنی ویتامین  D هستند.

فراموش نکنید که همه قسمت های بدن در جمع دریافت کننده های ویتامین D هستند. از این جمله می توان به مغز ، قلب ، ماهیچه ها و حتی سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. طبیعی است که همین موضوع نشان می دهد ، ویتامین D یک فاکتور ضروری برای کارکرد همه ارگان های بدن است.

منیزیم هم البته یکی دیگر از مینرال های بسیار ضروری بدن برای حفاظت از سیستم اعصاب مرکزی است. اگر به بدن شما در میزان مناسب و کافی منیزیم برسد بدون شک عصانیت تان کمتر می شود. وحشت کاهش پیدا می کند و به طور کل کمتر عصبی خواهید شد.

عکس این مساله هم وجود دارد. یعنی کمبود منیزیم می تواند شما را عصبی ، خشمگین و بی حوصله کند.

بنابراین استفاده از منابع غذایی غنی از منیزیم را که شاخص ترین آنها مغزها (آجیل) هستند را در دستور غذایی خود قرار بدهید. به خصوص اگر جزو آن دسته افرادی هستید که در پاییز ناخودآگاه شرایط روحی تان روند افت به خود می گیرد.

 منبع : everydayhealth.com

 

ارسال پرسش جدید