چطور یک سحرخیز سرحال باشیم
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۹ شهريور

مجله خبری : سحر خیز بودن واژه ای است که برای خیلی ها خوشایند نیست ، تفاوتی نمی کند چند ساله باشند و در چه مقطعی از زندگی شان ، مهم این است که صبح ها نمی توانند خوش اخلاق باشند بخصوص وقتی صبح زود از خواب بیدار می شوند.

این داستان اما برای خیلی ها صادق است. آنها وقتی با آلارم گوشی موبایل خود بیدار می شوند ، اولین کاری که می کنند ، زدن دکمه اسنوز است! چند بار این اتفاق تکرار می شود و بالاخره وقتی از جایشان بلند میشوند ، حاضر شدن آنها بیشتر شبیه یک مسابقه است چون به سرعت بسیار بالایی احتیاج دارند برای اینکه دیرشان نشود و به موقع به کار و کلاس درس خود برسند.

همه اینها مقدمه ای بود برای اینکه بدانید گاهی بدنیست اگر سبک زندگی تان را عوض کنید. سحر خیز باشید آن هم یک سحرخیز سرحال.

آنچه در ادامه این متن می خوانید راهکارهای علمی ثابت شده است برای اینکه با استفاده از آنها ، صبح ها احساس نشاط بیشتری کنید و سرحال تر باشید. دست کم برای یک هفته امتحان کنید. فقط یک هفته و خب ، بعد از آن مطمئن باشید خودتان این یکی را بیشتر ترجیح می دهید.

 

1 زودتر بیدار شوید

 

باور کنید اگر تصمیم بگیرید صبح ها از همین ساعت فعلی زودتر بیدار شوید ، کیفیت صبح هایتان به شکل قابل توجهی ارتقا پیدا می کند. وقتی زودتر بیدار می شوید ، طبیعی است که وقت بیشتری هم دارید بنابراین در شتاب نخواهید بود.

باور کنید شما بابت اینکه قبل از دیگران از خواب بیدار شده اید احساس آرام و خوبی خواهید داشت. در کنار همه اینها، تحقیقات ارتباط بین زود بیدار شدن و احساس خوشحالی بیشتر کردن را ثابت کرده اند.

مطالعات دانشگاه تورنتو نشان داده است ، افرادی که صبح ها زود از خواب بیدار می شوند، به طور کلی خوشحال تر هستند و در عین حال احساس رضایت آنها از رندگی بیشتر است.

مانند هر عادت دیگری این یکی هم ممکن است کمی زمان ببرد تا جا بیفتد، بنابراین سعی کنید ساعت خود را نیم ساعت زودتر از زمانی که در حال حاضر از خواب بیدار می شوید کوک کنید. البته این نکته را هم فراموش نکنید که در این صورت باید شب ها زودتر به رختخواب بروید. فراموش نکنید کم خوابی کارایی و روحیه بانشاط شما را تحلیل می برد. بنابراین زودتر بخوابید و زودتر هم بیدار شوید.

 

2 یک صبحانه مغذی بخورید

 

همه ما ، بارها و بارها شنیده ایم که وعده صبحانه مهمترین وعده غذایی روزانه است. با این حال چرا بیشتر ما آدم ها از خوردن صبحانه صرف نظر می کنیم؟

زمانی که ما از خواب بیدار می شویم ، ماهیچه هایمان در حالت لختی هستند و برای اینکه انرژِی بگیرند به گلیکوژن احتیاج دارند.

از طرف دیگر هر چقدر زمان بیشتری را بدون اینکه چیزی بخورید سپری کنید ، ماهیچه هایتان هم گلیکوژن بیشتری استفاده می کنند و خب طبیعی است که انرژی شما کم و کمتر خواهد شد.

خوردن صبحانه همچنین از این حیث مهم است که شرایط روحی و مود شما را هم تحت تاثیر قرار می دهد. محققان به شما پیشنهاد می دهند نه تنها صبحانه بخورید بلکه سراغ صبحانه ای بروید که غنی از کربوهیدرات ها باشد. به این ترتیب نه تنها به لحاظ خلق و خوی ، یک جهش اساسی خواهید داشت بلکه گلوکز به مغز گرسنه شما که ساعت هاست چیزی نخورده است می رسد و حسابی انرژی به دست می آورید.

فراموش نکنید وقتی که می خواهید برای صبحانه ماده مغذی را انتخاب کنید حتما سراغ غذایی بروید که ذهنی و جسمی شما را حمایت کند. تمام تلاشتان را بکنید که صبحانه را نه با عجله بلکه سر صبر بخورید و از خوردنش لذت ببرید.

 

3 جنب و جوش صبحگاهی یادتان نرود

 

این یک نکته علمی اثبات شده است که ورزش تاثیر بسزایی در ارتقای شرایط روحی دارد.

میشائیل اوتو ، پروفسور روانشناسی در این باره می گوید:

رابطه بین ورزش و خلق و خوی یک رابطه بسیار قوی است. صرفا 5 دقیقه بعد از یک ورزش معمولی شما با یک جهش روحی قابل توجه روبه رو خواهید شد. مشکل اینجاست که بیشتر مردم ورزش را به عنوان یک فعالیت سخت و شاید حتی چیزی شبیه تنبیه می بینند. به جای چنین تفکری سعی کنید تا طوری تحرک داشته باشید که از آن لذت ببرید. بنابراین حتما لازم نیست که به باشگاه بروید و وزنه بزنید.

شاید از تماشای طلوع خورشید در حالیکه موزیک مورد علاقه تان را گوش می دهید لذت ببرید. شاید دوست داشته باشید روی تردمیل راه بروید و تلویزیون نگاه کنید. هر راهی را که برای شما جذاب است امتحان کنید و اگر از کاری که در حال حاضر به عنوان ورزش انجام می دهیدلذت نمی برید ، برنامه دیگری را انتخاب کنید.

 

4 فعالیت ذهنی انجام بدهید

 

تحقیقات انجام شده توسط محققان هاروارد نشان می دهد افرادی که بر فعالیت های در لحظه خود تمرکز می کنند خیلی سرحال تر و خوشحال تر از افرادی هستند که در لحظه ذهنشان به هر سمتی پرواز می کند و بر روی کاری که انجام می دهند متمرکز نیستند.

البته نباید تصور کنید که اضافه کردن یک فعالیت ذهنی به برنامه های صبحگاهی تان به این معنی است که باید مثلا یک مدیتیشن شدید انجام بدهید تا تمام حواستان در یک نقطه متمرکز شود بلکه همینقدر که بتوانید بر روی فعالیت های معمول خود مانند دوش گرفتن صبحگاهی ، صبحانه خوردن یا ورزش کردن تمرکز کنید کافی است تا فعالیت ذهنی خود را هم انجام داده باشید و به تبع آن قبراق تر و سرحال تر شوید.

 

منبع : huffingtonpost

 

ارسال پرسش جدید