باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1019      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ دي تعداد بازدید : 1094
سینماگران ایرانی در جستجوی خرس طلایی
شصت و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در ماه فوریه سال جاری برگزار خواهد شد. امسال با تغییراتی که در زمان برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر صورت کرفته است، سینماگران ایرانی فرصت بهتری برای حضور در این رویداد مهم هنری دارند.

با شروع سال جدید میلادی، سینمای ایران حضور خود را با فیلم‌های جدید در جشنواره‌های خارجی شروع می‌کند. هر سال در ماه فوریه یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های سینمایی؛ یعنی «جشنواره بین‌المللی فیلم برلین» برگزار می‌شود. این جشنواره درکنار «کن» و «ونیز» در قاره اورپا  اهمیت بسزایی دارد. به نظر می‌رسد امسال هم سینمای ایران در این جشنواره حضور پرباری داشته باشد. چون قرار است فیلم‌های «اژدها وارد می‌شود» (مانی حقیقی)، «والدراما» (عباس امینی)، «لانتوری» (رضا درمیشیان) و «رؤیای دم صبح» (مهرداد اسکویی) در شصت‌وششمین دوره این جشنواره، چشم‌انداز پرفروغی را برای سینمای ایران رقم بزنند.

البته در سال‌های گذشته شرکت فیلم‌های ایرانی با مانعی بزرگ روبه‌رو می‌شد. داستان از آنجا آغاز شد که درج واژه «بین‌الملل» در عنوان رسمی جشنواره فیلم فجر شرکت برخی از فیلم‌های مهم ایرانی را در برلیناله یا هر جشنواره کلاس الف محدود می‌کرد. چون اساسا در آیین‌نامه این نوع جشنواره، نمایش نخست هر فیلمی باید در افتتاحیه آن جشنواره انجام گیرد. از سویی هم‌زمانی تقویم برگزاری دو جشنواره فجر و برلین خستگی مضاعفی را روی دوش سازندگان فیلم می‌نشاند. چراکه جنب‌وجوش فیلم‌سازان برای ارتباط و گفت‌وگو با مخاطبان، طولانی‌شدن نشست‌ها تا پاسی از شب و... از حلاوت آن ضیافت‌ها می‌کاست، اما از آنجاکه سال گذشته در بازه زمانی بهمن‌ماه فقط بخش «ملی» جشنواره برگزار می‌شود، دیگر حضور بین‌المللی فیلم‌ها راحت‌تر شده است.

جشنواره برلین در چهار بخش مسابقه اصلی، فُروم، نسل نو و پانوراما برپا می‌شود. فیلم «اژدها وارد می‌شود» (مانی حقیقی) ضمن حضور در بخش سودای سیمرغ سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر، در بخش مسابقه فیلم اصلی جشنواره برلین هم شرکت خواهد کرد. افرادی که این فیلم را دیده‌اند، «اژدها وارد می‌شود» را واجد ارزش‌های هنری می‌دانند که از شانس دریافت جایزه نیز برخوردار است. در این فیلم امیر جدیدی، احسان گودرزی، نادر فلاح و جواد انصاری ایفای نقش کرده‌اند. ضمن اینکه قرار است مانی حقیقی و گروه بازیگران در این جشنواره حضور پیدا کنند. دو فیلم «والدراما» (عباس امینی) و «رؤیای دم صبح» (مهرداد اسکویی) در زیرمجموعه‌ای با عنوان «نوجوانان» که به بخش «نسل نو» مربوط می‌شود حضور خواهند داشت. مجید برزگر، تهیه‌کننده «والدراما»، درباره این فیلم می‌گوید: «این فیلم محصول ١٣٩٤ ایران است و داستان آن درباره نوجوانی آبادانی است که به‌دلیل شباهت و علاقه‌اش به فوتبالیست معروف کلمبیایی، کارلوس والدراما، به او والدرما می‌گویند». کارگردان این فیلم، عباس امینی، مستندساز است و «والدراما»، نخستین فیلم بلند سینمایی او محسوب می‌شود. همچنین فیلم تحسین‌برانگیز مهرداد اسکویی، «رؤیای دم صبح» که در جشنواره سینما – حقیقت بیشترین تماشاگر را ازآن خود کرد، از سوی «آنکه لونکه»، نماینده جشنواره برلین در ایران، دعوت شد. اسکویی درباره انتخاب فیلمش می‌گوید: «من در ابتدا در سایت جشنواره برای شرکت فیلمم ثبت‌نام کرده بودم. اما یک روز خانم نسرین میرشب، پخش‌کننده فیلم، گفتند «خانم آنکه» می‌خواهند فیلم شما را ببینند. چون به چندین دفتر فیلم‌سازی که سر زده‌اند، دوستان، فیلم «رؤیای دم صبح» را پیشنهاد دادند. ایشان هم فیلمم را دیدند و دو هفته بعد گفتند فیلمم پذیرفته شده است».

و اما «لانتوری» جدیدترین ساخته رضا درمیشیان که در جشنواره فیلم فجر هم حضور دارد، در بخش پاناروما چشنواره برلین پذیرفته شده است. رضا درمیشیان با تأیید این مطلب، این روزها به‌عنوان داور در جشنواره «پونا» هند حضور دارد. همچنین گفته می‌شود فیلمی به کارگردانی رفیع پیتز هم قرار است در این جشنواره به نمایش درآید، اما از آنجا که فیلم محصول سینمای ایران نیست، از سوی سینمای ایران معرفی نمی‌شود. محل برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم برلین، «کاخ برلیناله» واقع در میدان معروف «پوتسدام پلاتس» برلین است. سینمای ایران تاکنون توانسته دو بار خرس طلایی این جشنواره را به دست بیاورد؛ بار اول جایزه خرس طلایی به فیلم «جدایی نادر از سیمین» (اصغر فرهادی) در سال ٢٠١٠ و بار دوم درسال ٢٠١٥ به فیلم «تاکسی» تعلق گرفت. امسال در راستای سیاست حمایت از پناه‌جویانِ آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور قدرتمند اقتصادی اتحادیه اروپا، قرار است مدیران جشنواره برلین بلیت‌هایی رایگان برای دیدن فیلم‌ها در اختیار پناه‌جویان سوری قرار دهند.

منبع: شرق