باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1033      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ دي تعداد بازدید : 1523
حال و هوای بازار در آستانه اجرای برجام
هرچه به موعد اجرای برجام و لغو تحریم‌ها بیشتر نزدیک می‌شویم، واکنش بازارهای مختلف به روزهای روشنی که برای خود پیش‌بینی می‌کنند، بیشتر می‌شود. طبق گفته مسئولان قرار است روز جمعه (25 دی) فصل تازه اقتصاد ایران رقم بخورد. روزی که در آن با اجرایی شدن برجام تحریم‌ها یکی پس از دیگری لغو می‌شود و به‌طور قطع آثار دنباله‌دار و پایداری روی بازارهایی چون بورس، کالا، ارز و طلا خواهد داشت.

هرچه به موعد اجرای برجام و لغو تحریم‌ها بیشتر نزدیک می‌شویم، واکنش بازارهای مختلف به روزهای روشنی که برای خود پیش‌بینی می‌کنند، بیشتر می‌شود. طبق گفته مسئولان قرار است روز جمعه (25 دی) فصل تازه اقتصاد ایران رقم بخورد. روزی که در آن با اجرایی شدن برجام تحریم‌ها یکی پس از دیگری لغو می‌شود و به‌طور قطع آثار دنباله‌دار و پایداری روی بازارهایی چون بورس، کالا، ارز و طلا خواهد داشت.

بدین‌ترتیب درحالی‌که اثرگذاری قرارگرفتن در آستانه اجرای برجام از چند روز قبل در اقتصاد و بازار مشاهده می‌شود، اما روز گذشته این اثرگذاری دو چندان شد به‌طوری که روند حرکتی بازارها را به‌طور کامل تغییر داد. مهم‌ترین تأثیری که فضای جدید بر اقتصاد ایران گذاشت، جهش شاخص کل بورس بود که با رشد 675 واحدی بالاترین رشد در سال‌جاری را به نام خود ثبت کرد و پس از دو ماه شاخص توانست به کانال بالاتری صعود کند. در بازارهای ارز و طلا نیز افت قابل توجه قیمت‌ها نشانگر لغو قریب‌الوقوع تحریم‌ها بود؛ به‌گونه‌ای که روز گذشته در بازار ارز و طلا شاهد افت دسته‌جمعی قیمت‌های شاخص این بازارها بودیم.

بورس دوباره رونق گرفت

بازار بورس در دو ‌سال گذشته به واسطه رکودی که بر اقتصاد حکمفرما بود از نظر بازدهی و رونق روزهای سختی را برای سهامداران خود رقم زد. درحالی‌که در سال‌های گذشته جهش‌های‌ هزار واحدی شاخص امری طبیعی بود، ولی در این دو ‌سال فعالان بازار به کمترین بازدهی بسنده کردند و همین عامل باعث شد تا بسیاری از سرمایه‌گذاران در جست‌وجوی بازاری پربازده‌تر از تالار شیشه‌ای خارج شوند. اما حتمی شدن اجرای برجام و انتشار اخبار مثبت از آینده اقتصاد یک‌بار دیگر سهامداران را به بورسی پررونق و پربازده دلگرم کرده است و تعداد خریداران سهام به‌طور محسوسی افزایش یافت. بر همین اساس در یک هفته اخیر شاخص کل میل به صعود داشته است. این درحالی است که دو روز مانده به موعد لغو تحریم‌ها شاخص بورس بلندترین جهش خود را انجام داد و در یک روز 675 واحد رشد کرد. رشدی که پس از دو ماه توانست شاخص را به مدار 63 هزار واحدی (63 هزار و 516) برساند.

دلار 24 تومان عقب نشست

درحالی‌که اخبار مثبت از لغو تحریم‌ها و آزادسازی 30 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در هفته آینده رنگ تازه‌ای به بازار سرمایه ایران داد و باعث رونق بی‌سابقه تالار شیشه‌ای در ‌سال‌جاری شد، بازار ارز نیز بی‌تأثیر از این موج نبود. روز گذشته عمده ارزهای معتبری که متقاضی زیادی در ایران دارد، در بازار آزاد با افت قابل توجهی مواجه شد. دلار آمریکا که طی هفته‌های گذشته از 3700 تومان هم عبور کرده بود، در چند روز اخیر پله‌پله عقب نشست به‌طوری که دیروز به 3669 تومان رسید که در مقایسه با روز قبل از آن (سه‌شنبه) 24 تومان کاهش نشان می‌دهد. یورو نیز به‌عنوان دومین ارز پرتقاضا در بازار آزاد روز چهارشنبه 4013 تومان قیمت‌گذاری شد که حاکی از افت 12 تومانی آن است. همچنین پوند با ثبت نرخ 5320 تومان بالاترین افت یعنی 30 تومان در یک روز را تجربه کرد. حتی درهم امارات نیز 2 تومان کاهش یافت و 1006 تومان ارزش‌گذاری شد.
سکه به کانال 920 هزار تومان بازگشت

همان‌گونه که رشد قیمت دلار در هفته‌های اخیر بازار طلا را صعودی کرده بود، با نزولی شدن بازار ارز قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هم کاهشی شد. البته دیروز این افت بیشتر بود و باعث شد تا سکه تمام بهار آزادی به کانال920 هزار تومان بازگردد. بر این اساس سکه تمام بهار طرح قدیم با 12 هزار تومان کاهش به 928 هزار تومان رسيد. سکه تمام طرح جدید با 9500 تومان افت به 929 هزار تومان رسید. نیم سکه نیز که دیروز
470 ‌هزار و 500 تومان قیمت‌گذاری شد
4500 تومان کمتر از روز سه‌شنبه شد. ربع سکه هم با 2 هزار تومان افت قیمت به 255 هزار تومان رسید؛ ولی سکه گرمی مانند روز سه‌شنبه روی نرخ 171 هزار تومان باقی ماند. در این بازار هر گرم طلای 18 عیار 94 هزار و 860 تومان قیمت خورد که نسبت به روز قبل از آن 6 هزار تومان کمتر بود.

منبع: شهروند