باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1116      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ بهمن تعداد بازدید : 2709
پنج مجرم مشهور دنيا
با پنج تبکار مشهور که هر کدام از آن‌ها سال‌ها موضوع بحث رسانه‌های جهان بوده‌اند آشنا شوید.

 پابلو اسكوبار

 او رهبر بزرگ‌ترين كارتل مواد مخدر تاريخ كلمبيا است كه از سال ١٩٧٠ به مدت ١٠ سال صادرات بيش از ٨٠ درصد كوكايين جهان را در اختيار داشت. او كه در سال ١٩٩٣ در يورش كماندوهاي كلمبيا با اصابت گلوله كشته شد، هفتمين مرد ثروتمند جهان محسوب مي‌شد. به گفته برادر و حسابدار شخصي پابلو اسكوبار، او در اوج قدرتش هفته‌اي ۴۲۰ ميليون دلار درآمد داشت و ثروت او به قدري عظيم بود كه صندوق‌هاي پول نقد را در مزارع كشاورزي، انبارهاي مخروبه و بين ديوار خانه‌هاي اعضاي شبكه خود پنهان مي‌كرد. هر سال حدود ۱۰درصد اين پول‌ها به دليل جويدن موش‌ها يا نفوذ آب از بين مي‌رفتند. تنها پسر او در سال ۲۰۰۹ در مصاحبه‌اي با روزنامه ديلي تلگراف گفت يك بار پدرش هنگام فرار به همراه اعضاي خانواده حدود دو ميليون دلار اسكناس را آتش زد تا با آن گرم شوند و غذا بپزند. پابلو اسكوبار با وجود فعاليت گسترده‌اش در قاچاق كوكايين، به دليل حمايت‌هايش از فقراي كلمبيا، به رابين هود مشهور شده بود. اين در حالي است كه قاچاق مواد مخدر از سوي او باعث وقوع درگيري‌هاي خونين با بيش از چهار هزار كشته شد.

  فرانك لي‌موريس

 فرار خارق العاده او از زندان امنيتي آلكاتراس امريكا باعث شد تا دان سيگل، كارگردان امريكايي آن را به تصوير بكشد. فرانك لي موريس اول سپتامبر ١٩٢٦ در واشنگتن دي سي متولد شد و تا ١١ سالگي در پرورشگاه زندگي كرد. او بيشتر سال‌هاي جواني‌اش را در زندان گذراند و بارها به دزدي‌هاي مسلحانه از بانك، سرقت از منازل و قاچاق مواد مخدر متهم شد تا اينكه سرانجام در ژانويه ١٩٦٠ به زندان آلكاتراس در وسط دريا، فرستاده شد. فرانك نخستين تلاش فرار از زندان را همان سال انجام داد اما نتوانست به هدفش برسد. بعد از اين فرار ناموفق به مدت دو سال همراه دو نفر ديگر از زندانيان به نام‌هاي كلارنس آنگلين و آلن وست به كندن حفره‌اي در سلول شان مشغول شدند تا اينكه سرانجام توانستند بگريزند. از آنجا كه زندان وسط دريا واقع شده بود، مقامات مطمئن بودند آن سه نفر يقينا در دريا غرق شده‌اند ولي وقتي به جست‌وجوي جنازه‌ها پرداختند، هيچ كدام را پيدا نكردند. دو سال بعد، يك كشتي نروژي، جنازه‌اي را پيدا كرد كه لباس زندانيان آلكاتراس را به تن داشت و شبيه فرانك موريس بود اما بعدها پليس با بررسي دي ان‌اي موريس اعلام كرد كه جنازه پيدا شده، متعلق به او نيست. كلارنس و جان آنگلين نيز هرگز پيدا نشدند.

  برنارد مادوف

 او بزرگ‌ترين كلاهبردار مالي جهان است كه به ١٥٠ سال زندان محكوم شده است. برنارد مادوف از طريق شركت مديريت سرمايه‌گذاري خود، در مدت ۱۵ سال موفق به كلاهبرداري ٦٥ ميليارد دلاري از مشتريان خود شده بود. لقب او فرانكشتاين امور مالي است. او چند روز قبل از دستگيري‌اش در سال ٢٠٠٩ به سه نفر از كارمندانش گفته بود كه صندوق سرمايه‌گذاري او كه داراي ۲۵ مشتري بوده و به ظاهر بيش از ۱۷ ميليارد دلار سرمايه داشته در حقيقت سال‌ها پيش ورشكسته شده و از نظر قانوني وجود خارجي نداشته است. برنارد مادوف از سال ۲۰۰۹ به مدت ۱۵۰ سال زندان محكوم شد و اكنون در زندان فدرال بوتنر در ايالت كاروليناي شمالي دوران محكوميتش را سپري مي‌كند. او در اين زندان چندين بار مورد ضرب و شتم زندانيان ديگر قرار گرفته است كه از جاسوس تا برنامه‌ريز حمله تروريستي به مركز تجارت جهاني نيز در آن زنداني هستند.

 آل كاپون

 او نماد قانون شكني و اسطوره تبهكاري در تاريخ امريكاست. آل كاپون اصليتي ايتاليايي داشت اما ظرف دو دهه در بروكلين و بعدها در شيكاگو گروه مافيايي مخوفي تشكيل داد كه انواع اقدامات خلاف قانون را با زيركي و بدون آنكه مدركي از خود برجا بگذارد سامان مي‌داد. او قدرت و ثروت بسياري در امريكا داشت. در دهه‌هاي ٢٠ و ٣٠ ميلادي قتل بي‌رحمانه اعضاي باندهاي رقيب و خريدن مقامات ذي نفوذ محلي باعث شد تا آل كاپون به سلطان بلامنازع سنديكاي جنايتكاري شيكاگو تبديل شود. پس از دستگيري، دادگاه او در سال ١٩٣١ كه از آن با عنوان يكي از جنجالي‌ترين محكمه‌هاي تاريخ قضايي امريكا نام مي‌برند تشكيل شد اما با تلاش وكلاي كاپون، او نه به دليل قتل، آدم‌كشي، آدم‌ربايي و سرقت سازمان‌يافته بلكه به دليل فرار مالياتي و تجارت غيرقانوني الكل به ١١ سال حبس محكوم شد. او از داخل زندان فعاليت‌هاي غيرقانوني‌اش را اداره مي‌كرد. پس از آن در سال ١٩٣٤ ميلادي آل كاپون به زندان مخوف آلكاتراس انتقال يافت و براساس يك مقررات سختگيرانه هرگونه تماسش با دنياي خارج قطع شد. تبهكار بزرگ در زندان دچار افسردگي و پس از چندي به بيماري سفليس مبتلا شد. او در ٤٧ سالگي از دنيا رفت.

 دي بي‌كوپر

 او كه درسال ١٩٧١ يك هواپيماي بويينگ ٧٢٧ را با محموله‌اي از اسكناس دزديده بود براي پس دادن آن درخواست ٢٠٠ هزار دلار پول نقد كرد و وقتي توانست اين پول را به دست آورد با چتر نجات از هواپيما بيرون پريد و ناپديد شد. اين پرونده تنها پرونده حل نشده جرايم هواپيمايي تاريخ هوانوردي امريكاست. روز حادثه دي بي‌كوپر با نام مستعار « دن كوپر» بليتي براي پرواز با هواپيماي بويينگ ٧٢٧ خريد. سال‌هاي سال صدها نفر در گروه‌هاي مختلف براي دستگيري او تلاش كردند اما هرگز موفق نشدند. سال ١٩٨٠ وقتي پسربچه هشت ساله‌اي كه در ساحل رودخانه بازي مي‌كرد چند اسكناس از پول‌هايي كه به مرد ناشناس داده شده بود را پيدا كرد، نام او مجددا بر سر زبان‌ها افتاد. پليس از چند مظنون بازجويي كرد و تحت كنترل نامحسوس قرار داد اما باز هم به نتيجه نرسيد. كارآگاهان در فرضيه ديگري مدعي شدند كه دي بي‌كوپر پس از پريدن از هواپيما، احتمالا جان سالم به در نبرده است اما پرونده او همچنان باز ماند تا آنجا كه به ٦٠ جلد رسيد. ناپديد شدن دي بي‌كوپر يكي از مرموزترين پرونده‌هاي جنايي جهان به شمار مي‌رود.

منبع: اعتماد