باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1135      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ شنبه ۱۰ بهمن تعداد بازدید : 963
تغيير قوانين و آينده كشتی ايران
براي ما و كشتی خسته از تغييرات مكرر قوانين كه تازه به آرامش و ثبات نسبي رسيده، تا باز زيبا و چشم‌نواز شود، هيچ چيز و خبري نمي‌تواند بدتر از تغيير مجدد قوانينی باشد كه نناد لالوويچ، رييس اتحاديه جهاني كشتي از آن خبر مي‌دهد.

براي ما و كشتيِ خسته از تغييرات مكرر قوانين كه تازه به آرامش و ثبات نسبي رسيده، تا باز زيبا و چشم‌نواز شود، هيچ چيز و خبري نمي‌تواند بدتر از تغيير مجدد قوانيني باشد كه نناد لالوويچ، رييس اتحاديه جهاني كشتي از آن خبر  مي‌دهد.

 بر هيچ كس پوشيده نيست اين تغيير پي در پي قوانين بود كه از كشتي يك بازنده تمام‌عيار ساخت تا خطر حذف از المپيك را بيخ گوش خود ببيند، چراكه تغييرات، كارشناسي و برگرفته از تفكر نبود، براي همين هم به جاي خوب كردن حال كشتي، حكم تجويز اشتباهي را داشت كه يك مريضيِ عادي را تبديل به بيماريِ خطرناكي كرد كه با هيچ تغيير و دارويي خوب نمي‌شد، الا بازگشت به گذشته و يافتن ريشه‌ها.

با آمدن نناد لالوويچ، اين اتفاق رخ داد و كشتي تاحدود زيادي به قوانين گذشته بازگشت تا باز جذاب شود. كشتي در اين سال‌ها آزمون و خطاهاي بسياري را تجربه كرد و آسيب‌هاي زيادي ديد، از همين رو چشمم ترسيده از تغييرات و براي همين وقتي خبر تغيير مي‌آيد، ولو كوچك، نگران مي‌شود؛ اما خب نبايد نگران بود و اجازه داد تا كشتي -كه طبق گفته رييس اتحاديه جهاني حالا با راي‌گيري و خرد جمعي دست به تغييرات مي‌زند- به مسير خود ادامه دهد تا به ساحل امن آرامش و ثبات لازم و كافي براي يك دوره طولاني برسد.

شايد يكي از اشتباه‌ترين تصميماتي كه در گذشته براي كشتي، اين ورزش سنگين گرفته شد، برگزاري مسابقات هر وزن در يك روز بود و همين يك تصميم اشتباه، تاثير مخربي در سطح فني و كيفي رقابت‌هاي اين رشته و حتي حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها گذاشت.

كشتي يك ورزش قدرتي بوده و يك مسابقه معمولي‌اش هم كافي است تا ورزشكار انرژي بسياري از دست داده و نتواند در رقابت‌هاي بعدي نمايش قابل قبولي كه انتظار مي‌رود از خود به اجرا بگذارد و حوصله هر بيننده‌اي را سر ببرد و براي ماندن در كورس رقابت روي به انواع تخلفات از دوپينگ گرفته تا خطا و بحث داوري و... بياورد.

ما نمايش زيبا و لذت‌بخش از كشتي‌گير مي‌خواهيم. دوست داريم شاهد اجراي فنون متعدد باشيم و از ديدن اهرم‌كاري‌ها و كنش‌ها و واكنش‌هاي باكيفيت، كيفور شويم. بالا و پايين بپريم از ديدن فن‌هايي كه قوانين مزخرف حكم به نابودي‌شان داده. واقعا چرا وقتي مي‌توان با برگزاري مسابقات در دو روز، اين امكان را به كشتي‌گيران داد كه كشتي‌هاي تكنيكي‌تري بگيرند اين كار را نمي‌كنيم(؟) و برنامه مسابقات را طوري پيش مي‌بريم كه كشتي‌گيران بي‌جان شده بر اثر كاهش وزن، در يك روز به كرات راهي ميدان رقابت شوند و به همين دليل نتوانند عملكرد فني خوبي داشته باشند و تماشاگران را نيز از ديدن رقابت‌هاي كشتي دلسرد كنند.

رقابت‌هاي كشتي در گذشته در دو يا حتي سه روز برگزار مي‌شد و همين موضوع اين امكان را به كشتي‌گير مي‌داد تا تحت تاثير رقابت‌هاي فشرده يك روز، كيفيت و سطح فني‌اش كاهش نيابد و كشتي زيباتري از خود به تماشاگر نشان دهد.

واقعا چرا رافائل مارتينتي، رييس سابق كشتي دنيا با آن ژست‌هاي حقيرانه و دم و دستگاهش در فدراسيون جهاني، اين خيانت را در حق كشتي كرد؟ فقط براي اينكه مسابقات كشتي زودتر تمام شود؟ خب باز در اين شرايط كه كل رقابت‌ها دو يا سه روز طول مي‌كشد تا به اتمام برسد. آيا اين مردان غيرفني كه همواره در جايگاه تصميم‌گيري بلندمرتبه‌ترين نهاد‌ها قرار مي‌گيرند، نمي‌توانستند كمي تفكر كنند و وزن‌كشي تمام اوزان را در يك روز انجام داده و برنامه مسابقات را طوري بريزند كه مثلا به جاي كشتي‌گيران چهار وزن نخست يا چهار وزن دوم كه نفرات اول‌شان بايد در طول مسابقات هر كدام شش كشتي بگيرند تا اول شوند، به جاي شش مسابقه در يك روز، همگي با هم در يك روز وزن‌كشي كرده و با هم رقابت‌ها را آغاز كرده و در دو روز دنبال كنند و سه كشتي در روز نخست بگيرند و سه كشتي در روز دوم و همه قهرمانان هر هشت وزن در روز پاياني مسابقات مشخص شود؟

 آيا اين سبك برگزاري رقابت‌ها به جذاب شدن مسابقات كمك بيشتري نمي‌كند؟ با اين‌كار كيفيت كار كشتي‌گيران افزايش يافته كه هيچ، بلكه تماشاگران بيشتري هم به ورزشگاه‌ها خواهند آمد! مي‌پرسيد چطور؟ به عنوان مثال ما صد كشتي‌گير داريم كه هر كدام صد هوادار دارند و روي هم مي‌شوند ١٠هزار تماشاگر. خب وقتي مسابقات چهار وزن اول در يك روز برگزار شود و تمام، معلوم است تماشاگران آن دسته از كشتي‌گيراني كه در روز نخست مبارزات‌شان تمام شده، ديگر در روز دوم مسابقات به ورزشگاه نخواهند آمد. در گذشته مسابقات تمامي اوزان در دو يا سه روز برگزار و همين باعث مي‌شد تا تماشاگران در تمام روزهاي برگزاري مبارزات، براي ديدن كشتي‌هاي كشتي‌گير مورد علاقه خود هم كه شده به ورزشگاه بيايند اما تغيير قوانين كاري كرد تا تماشاگران كشتي در بين روزهاي برگزاري مسابقات تقسيم شوند و در ورزشگاه نيمه‌خالي لذت كمتري از مسابقات ببرند.

باري، لالوويچ خبر از برگزاري مسابقات آينده در دو روز داده و اين تغيير قوانين از آن تغييراتي است كه ما را نمي‌ترساند كه هيچ، بلكه خوشحال‌مان هم مي‌كند. او از برگزار نشدن مسابقات جهاني در رده نوجوانان نيز سخن گفته كه به نظر مي‌رسد كار درست و عقلاني‌اي باشد. واقعا چرا يك نوجوان بايد در اين رده سني، آن همه استرس را تحمل كند و به افتخاري كه بايد هدفي باشد براي رسيدنش به بزرگسالان در نوجواني برسد و انگيزه‌هايش را از دست دهد؟ آرزوي قهرماني جهان بايد در بزرگسالان محقق شود نه نوجوانان، كه كشتي‌گير به جوانان نرسيده احساس كند به قله رفيع افتخار دست يافته و بس است و بهتر كه ديگر برود دنبال كارش؟ نوجوان در اين مقطع سني بايد آموزش ببيند و حفظ شود براي اجراي نمايش پخته و ناب در رده بزرگسالان.

حرف‌هاي لالوويچ بسيار خوب بود به خصوص آنجايي كه گفت: ايران پتانسيل‌ كسب مدال طلاي المپيك را دارد. از وقتي كه خادم رييس فدراسيون شده، ما در اتحاديه جهاني تجربيات بزرگي را به واسطه فدراسيون ايران به دست آورده‌ايم. او فردي است كه در آينده نقش مهمي در كشتي جهان خواهد داشت. مسابقات باشگاه‌هاي جهان ابتكار ايران است و در تقويم رسمي اتحاديه جهاني جاي گرفته. اين ر‌قا‌بت‌ها بسيار جذاب است كه به صورت تيمي برگزار مي‌شود و در آينده طرفداران بيشتري را جذب خواهد كرد. با مسابقات باشگاه‌هاي جهان، كشتي در همه جا محبوب‌تر مي‌شود و سرانجام همه كشورها مجبور خواهند شد كه تيم كاملي در آزاد يا فرنگي داشته باشند كه در اين صورت سازماندهي مسابقات باشگاهي بسيار چشمگيرتر از اين خواهد شد و درنهايت از تمامي قاره‌ها نمايندگاني در مسابقات خواهيم داشت. راه‌اندازي اين مسابقات اولين قدمي بود كه برداشته شده و بايد كارهاي بيشتري انجام بدهيم.

منبع: اعتماد