باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1280      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۵ بهمن تعداد بازدید : 1480
ده سایت باستانی محبوب گردشگران
روزگاری نقاط تاریخی جهان، روزهایی پر رونق و باشکوه را سپری می‌کردند. پس از آن، سال‌ها یکی پس از دیگری گذشت و آن جلال و جبروت، در غبار زمان گم شد. امروز از آن دوران پرفروغ، تنها یاد و خاطره‌ای باقی مانده‌ است. هر چند باید پذیرفت که گذر ایام، نتوانسته زیبایی و اهمیت آنها را از بین ببرد، به همین دلیل هنوز هم محبوب و مورد توجه هستند.

روزگاری نقاط تاریخی جهان، روزهایی پر رونق و باشکوه را سپری می‌کردند. پس از آن، سال‌ها یکی پس از دیگری گذشت و آن جلال و جبروت، در غبار زمان گم شد. امروز از آن دوران پرفروغ، تنها یاد و خاطره‌ای باقی مانده‌ است. هر چند باید پذیرفت که گذر ایام، نتوانسته زیبایی و اهمیت آنها را از بین ببرد، به همین دلیل هنوز هم محبوب و مورد توجه هستند. این بار قصد داریم به سراغ این یادبودهای تاریخی رفته و دلایل محبوبیت آنها را بررسی کنیم.

 دنیای ما طی قرون متمادی، شاهد تغییر و تحولات فراوانی بوده است. شهرهایی که روزی پررونق و شلوغ بودند، به مرور زمان و به دلایل مختلف، خالی از سکنه شده و از یادها رفتند. امروز از آنها تنها ویرانه‌هایی برجای مانده است که نشانی از آن شکوه و جبروت سابق را بازتاب می‌دهد. اما این پیشینه‌ی غنی تاریخی در کنار دیگر خصوصیات منحصربه فرد همچون معماری چشمگیر، زیبایی طبیعت و دلایل دیگر، سبب شده است که شماری از این نقاط تاریخی، همچنان پس از گذشت سال‌ها در مرکز توجه باقی مانده و محبوب باشند.

پترا

ساحل ناواجیو (Navagio Beach) ، جزیره‌ی زاکینتوس (Zakynthos) ، یونان

ساحل ناواجیو

این ساحل متعلق به “Ionian Islands” است. مجموعه‌ای شامل هفت جزیره‌ی مهم و اصلی و البته شماری از جزایر کوچک‌تر که همگی متعلق به کشور یونان هستند. اما این ساحل با دورنمایی خاص و منحصربه فرد در قسمت خط ساحلی شمال- غرب یکی از این جزایر یعنی جزیره‌ی زاکینتوس واقع شده و به طرزی باورنکردنی زیبا و دلفریب است. البته در گذشته این ساحل بیشتر با نام “Agios Georgios” شناخته می‌شد.

ساحل ناواجیو

 ساحل سفید ماسه‌ای و آب زلال آبی در همراهی با صخره‌های شیب دار ساخته شده از سنگ‌های آهکی، هارمونی و هماهنگی جالب توجهی را ایجاد کرده‌اند. این خصوصیات دست به دست هم داده و ساحل فوق را مبدل به محیطی دنج، منزوی و جالب توجه کرده، فضایی که به نظر می‌رسد برای استراحت و آرامش، ایده‌آل و مناسب است.

ساحل ناواجیو

 در سال ۱۹۸۱ مقامات دولتی یونان متوجه انجام عملیات قاچاق سیگار و مشروبات الکلی در نزدیکی خطوط ساحلی این جزیره شدند. امری که در نهایت، خالق یکی دیگر از جاذبه‌های این ساحل شد. هر چند این جاذبه نتیجه‌ی سرنوشت تلخ فعالیتی غیر قانونی است، اما در نهایت به نفع این محیط و گردشگری منطقه عمل کرده و مورد توجه قرار گرفت. در سفر به این ساحل با بقایای یک کشتی شکسته مواجه خواهید شد که تنها و متروک در ساحل برجای مانده و دورنما و چشم‌اندازی متفاوت و مرموز را به آن بخشیده است. در واقع به همین دلیل نام دیگر این ساحل، "ساحل کشتی شکسته" است. این کشتی حامل محموله‌ی قاچاق سیگار و نوشیدنی بود که مورد تعقیب مأموران قرار گرفت. به دلیل بروز طوفان و عدم دید کافی، این کشتی نگون‌بخت در برخورد با صخره‌ها آسیب دیده و غرق شد. بقایای آن تا به امروز بر تلّی از ماسه‌های ساحلی رها شده و باقی مانده است.

ساحل ناواجیو

ساحل ناواجیو در شمار معروف‌ترین سواحل قاره‌ی سبز جای دارد. این چشم‌انداز شگفت‌انگیز و مبهوت کننده‌ی طبیعت، زینت‌بخش صفحات مجلات بسیاری بوده و بی‌هیچ شک و تردیدی می‌توان ادعا کرد که ارزش یک بار گشت و گذار را دارد.

کِکووا (Kekova) ، آنتالیا، ترکیه

ککووا در آنتالیا

 جزیره‌ای کوچک و غیر مسکونی در دریای مدیترانه که به لطف محیطی زیبا و برگزاری فعالیت‌های متعدد تفریحی در هوای باز، مقصد گردشگری مناسبی به نظر می‌رسد. این جزیره که روزی مورد ادعای کشور ایتالیا بود، سرانجام به ترکیه الحاق شد. قرن‌ها قبل و در دوران پیش از ظهور مسیحیت، شهری باستانی به نام  “Dolchiste” نیز در این ناحیه بنیان نهاده شد.

ککووا در آنتالیا

 اگر چه این شهر فرجامی شوم و تلخ داشت و در قرن دوم پس از میلاد و به دنبال زلزله‌ای مهیب، تخریب و ویران شد. بعدها و در طول دوران امپراتوری بیزانس، این شهر مجددا مرمت شده و مورد استفاده قرار گرفت. اما با شروع دوران تاخت و تاز و فتوحات اعراب، مجددا از میان رفت.

ککووا در آنتالیا

 در کنار آب زلال، کریستال گونه و فیروزه‌ای رنگ و خرابه‌های برجای مانده از این شهر که زیر آب مدفون شده‌اند، گشت و گذار در اطراف جزیره و شنا کردن از جمله جذابیت‌های غیر قابل انکار این شهر است که نقشی پررنگ را در جذب هر چه بیشتر گردشگران به این منطقه ایفا می‌کند.

ککووا در آنتالیا

عمده دلیل مسافرت به این بخش از ترکیه را می‌توان گشت و گذار در دل طبیعت بکر و خرابه‌های تاریخی آن دانست. جالب است بدانید در دهه‌ی ۹۰ و به دستور وزیر محیط زیست ترکیه، شنا کردن دراین منطقه ممنوع شده بود، چرا که بیم آسیب رسیدن به آثار و میراث تاریخی این منطقه می‌رفت. بعدها این ممنوعیت برداشته شد و امروز همه نوع فعالیت‌های توریستی در این مکان مجاز است.

 شبه جزیره‌ی فانند (Fanand)، دونیگال کانتی (Donegal County)، ایرلند

 شبه جزیره‌ی فانند

 این شبه جزیره در اقیانوس اطلس واقع شده و یکی از امتیازات بی‌نظیر و بی‌رقیب آن، نما و چشم‌اندازی رویایی و دل‌انگیز است. ریشه‌ی نام این جزیره به یک لغت کهن زبان گالیک (Gaelic) باز می‌گردد که به معنی "زمین‌های شیب دار" است. تخمین زده شده که این جزیره جمعا ۷۰۰ نفر سکنه دارد.

 شبه جزیره‌ی فانند

 این منطقه به ویژه در ناحیه‌ی "خلیج بالی‌مستاکر"  (Ballymastocker)  دارای ساحلی مسطح است. ساحلی که اغلب در مجلات از آن به عنوان یکی از زیباترین سواحل جهان نام برده می‌شود. همچنین به عنوان دیگر جاذبه‌ی توریستی و مورد توجه این منطقه، می‌توان به بقایای برجای مانده از دیوار بزرگ امپراتوری روم باستان اشاره کرد.

 شبه جزیره‌ی فانند

سواحل ماسه‌ای این منطقه، با شور و شوق شناگران را به سوی خود دعوت می‌کنند، همچنین با آغوشی باز علاقه‌مندان ورزش موج سواری را نیز پذیرا شده و خاطراتی لذت‌بخش را برای آنها به ارمغان می‌آورند. هر چند این تنها ویژگی قابل توجه این ساحل نبوده و در کنار آن عاشقان ورزش پرطرفدار گلف نیز می‌توانند در زمینی زیبا و خوش‌منظره در کلوب گلف "پورت‌سالن" (Portsalon)، اوقات خوشی را بگذرانند.

 تولوم (Tulum)، کُبا (Coba)، مکزیک

تولوم

 کُبا شهر محصور، زیبا و باستانی قوم مایا است که تا به امروز به بهترین شکل ممکن حفظ و نگهداری شده و تولوم نیز یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی کشور مکزیک بوده که در صدر نقاط  پرطرفدار گردشگری این کشور جای گرفته است. در اصل تولوم  که در شرق شبه جزیره‌ی یوکاتان (Yucatan) در دریای کارائیب قرار گرفته، به عنوان یکی از بنادر مهم این شهر شناخته شده است. این شهر بندری طی قرون ۱۳ و ۱۴ در مقابل مهاجمان، مقاومت شایانی از خود نشان داد.

تولوم

 امروزه بقایای این بندر باستانی بعد از "توتی‌واکان" (Teotihuacan) و "چیچن ایتزا " (Chichen Itza)، سومین مکان پرطرفدار نزد گردشگران رهسپار کشور مکزیک بوده است. شهر "کنکون" (Cancun) نیز در همین نزدیکی واقع شده که دیگر مقصد مورد علاقه‌ی بازدیدکنندگان در ایام تعطیلات است.

تولوم

 مسافران می‌توانند به صورت شخصی به بازدید از این شهر رفته و یا با تورهای یک روزه‌ی بازدید از این منطقه همراه شوند. در کنار بازدید از این بازمانده‌ی تاریخی قوم مایا که با طبیعتی بکر و زیبا احاطه شده است، می‌توان از “Cenotes” هم دیدن کرد. گودال‌های حاصل از ریزش سنگ‌های آهکی که کارکردی همچون مخازن طبیعی داشتند. گفته می‌شود که قوم مایا از این گودال‌ها به عنوان محلی برای اجرای مراسم آیینی و قربانی کردن استفاده می‌کردند.

تولوم

شونان‌تونیچ (Xunantunich) ، بِلیز (Belize)

 شونان‌تونیچ

ویرانه‌های "شونان‌تونیچ"، دیگر سازه‌ی باستانی بر جای مانده از تمدن غنی و درخشان مایا است که جزئی از میراث ارزشمند تاریخی این منطقه بوده و جاذبه‌ای غیر قابل انکار دارد. این محوطه‌ی تاریخی در بالا دست رودخانه‌ی "موپن" (Mopan) و در نزدیکی مرز این کشور با گواتمالا قرار گرفته است. این سازه به عنوان مرکز آیینی منطقه فعال بوده است. به ویژه زمانی که "بلیز" در اوج دوران شکوفایی خود قرار داشته، ۲۰۰ هزار نفر ساکن آن بودند.

 شونان‌تونیچ

 اما امروز، هنوز هم این بازمانده‌ی تاریخی ساکنانی دارد، چرا که گفته می‌شود اکنون اینجا سکونت‌گاه ارواح است، زنی سپیدپوش که با چشمانی سرخ‌رنگ روی پلکان ال کاستیلو (El Castillo) پرواز می‌کند. "ال کاستیلو" یکی از بناهای تاریخی واقع در این محوطه است، معبدی باستانی که در این مجموعه به عنوان مکانی مهم و تأثیر گذار از آن نام برده می‌شود.

 شونان‌تونیچ

بلیز در کنار تاریخ درخشان و داستان‌های مجذوب کننده‌ی ارواح، سواحل ماسه‌ای و آبی زلال و آبی رنگ نیز دارد که نقشی مهم در جذب بازدیدکنندگان ایفا می‌کنند. به علاوه "شونان‌تونیچ" مکانی تاریخی و شگفت‌انگیز است که معرفی شایسته‌ای برای فرهنگ قوم مایا به شمار می‌رود. ساختمان‌های آن که تا به امروز به خوبی نگهداری و حفاظت شده‌اند، به بازدیدکننده اجازه می‌دهد که درخشش مکانی باستانی را به بهترین شکل ممکن، مورد تمجید و ستایش قرار دهد.

پرگامِن (Pergamon)، برگاما (Bergama)، ترکیه

پرگامِن

 پرگامن، شهری است متعلق به دوران یونان باستان که امروزه در ۲۶ کیلومتری "دریای اژه" واقع شده است. جایگاهی جذاب و تماشایی که پیش از میلاد مسیح توسط یونانیان باستان ساخته شده و در ۱۳۳- ۲۸۱ قبل از میلاد، طی "دوران هلنی" (Hellenistic Period) و در زمان سلطه‌ی سلسله‌ی آتِلید(Attalid)، به پایتخت و مرکز قلمروی پادشاهی پرگامِن تبدیل شد.

پرگامِن

  اما اگر بخواهیم درخشش و ویژگی‌های قابل توجه این قلمرو را به اختصار برشماریم، باید بگوییم این شهر غنی دارای شماری از آثار باستانی باشکوه و تماشایی است که قطعا از بُعد تاریخی و باستانی ارزش بازدید کردن را دارد. امروزه خرابه‌های برجای مانده از این شهر به صورتی گسترده مورد توجه گردشگرانی از اقصی نقاط دنیا قرار گرفته است.

پرگامِن

 اصلی‌ترین جاذبه‌ی گردشگری این شهر نیز گشت و گذار در میان این ویرانه‌های کهن و متروکه است که گویی بازدیدکننده را به سفری در زمان دعوت کرده و او را قرن‌ها به عقب بازمی‌گرداند.

پرگامِن

 جرش(Jaresh) ، اردن

 جرش

 اگر به خاطر داشته باشید، پیش از این هم در مورد این شهر تاریخی، با شما عزیزان صحبت کرده بودیم. شهری که به دستور اسکندر مقدونی ساخته شد. شهری باستانی که امروزه از آن به عنوان یکی از بهترین بقایای دوران درخشش امپراتوری روم که در این منطقه قابل مشاهده است، نام برده می‌شود. این شهر در عصر برنز مسکونی و پر جنب و جوش بود.

 جرش

 معابد، میادین اسب‌دوانی، برج و بارو، ساختمان‌های تئاتر و دیگر آثار باستانی که هنوز هم ردّی از درخشش اعصار گذشته را بازمی‌تابانند.  این شهر پس از گل سرخ صحرا یعنی شهر باستانی پترا، دومین مقصد گردشگری بازدیدکنندگان اردن است.

 جرش

 تورهای این منطقه نیز با نگاهی به این تاریخچه‌ی درخشان، سعی در بازآفرینی درخشش گذشته داشته و از این رو با نمایش ارتش قدرتمند روم و کالسکه سواری، جلوه‌ای دیگر به سفر گردشگران بخشیده‌اند. معمولا این مراسم دو بار در روز در میدان اسب‌دوانی برگزار می‌شود.

 جرش

  جشنواره‌ی سه هفته‌ای تابستانی که با رقص، نمایش و اجرای موسیقی همراه است. در واقع محبوبیت این جشنواره به حدی است که حتی توسط خاندان سلطنتی اردن نیز مورد بازدید قرار می‌گیرد.

 کولوسئوم، رم، ایتالیا

کولئسوم

 یکی از شگفت‌انگیزترین آثار باستانی برجای مانده از تمدن درخشان روم باستان که در عین حال شاهد روی دیگر این امپراتوری نیز بوده است. رویی مملو از خشونت و خونریزی که گاهی به شکلی باورنکردنی، وحشیانه و غیر انسانی به نظر می‌رسد. این میدان بزرگ، روزی شاهد نبرد گلادیاتورها بوده، نبردی که اغلب با مرگی دلخراش به پایان می‌رسیده است.

کولسئوم

  ۵۰ هزار صندلی کولوسئوم اغلب میزبان تماشاگرانی بوده که در جستجوی خشونت و تشویق آن به این استادیوم سرازیر می‌شدند. فضایی که معمولا تنها ظرف ده دقیقه اشغال می‌شده است. این بنای تاریخی در قلب شهر مدرن و امروزی رم قرار گرفته و هر ساله میزبان عده‌ای بی‌شمار گردشگر و بازدیدکننده است.

کولسئوم

هنوز هم می‌توان روح بزرگ و قدرتمند روم باستان را در این فضا حس کرد. یکی از معروف‌ترین بناهای تاریخی آن دوره که در عین حال تا به امروز به خوبی از آن نگهداری شده و به عنوان نشانی از آن دوران طلایی اما فراموش شده، باقی مانده است.

 آیوتایا (Ayutthaya) ، تایلند

 آیوتایا

 این منطقه که تنها به فاصله‌ی یک ساعت رانندگی از شهر بانکوک قرار گرفته است، به عنوان پایتخت قدیمی قلمرویی به همین نام شناخته می‌شود که روزگاری در مسیر رشد و شکوفایی قرار داشت. در آن دوران آیوتایا جایی بوده که اکثر فعالیت‌های تجاری کشور در آن انجام می‌شده، تجار را جذب خود کرده و  شاهد ورود فرستادگانی از سراسر جهان بوده است.

 آیوتایا

 به علاوه در آن زمان این قلمرو روابط سیاسی نزدیکی با کشورهایی همچون چین، ژاپن، هندوستان، ایران، ویتنام و بعدها اسپانیا، هلند، پرتغال و فرانسه برقرار کرد.

 آیوتایا

هنر و فرهنگ تلفیقی شگفت‌انگیز در این شهر داشته و هنوز هم می‌توان درخشش باشکوه طراحی و معماری سازه‌های این شهر را ستایش کرد، شهری که حتی با گذر سال‌ها نیز جلوه‌ی خود را حفظ کرده و همچنان برای بازدید کنندگان مجذوب‌کننده باقی مانده است.

 انجمن رومی، رم، ایتالیا

 انجمن رومی

 در مرکز شهر تاریخی و در عین حال مدرن و امروزی رم، باز هم تمدن امپراتوری روم به تپش خود ادمه می‌دهد. در کنار کولسئوم، انجمن رومی دیگر بازمانده‌ی پرشکوه آن دوران است. خرابه‌هایی باستانی و کهن که روزگاری به عنوان قلب تپنده‌ی این امپراتوری قدرتمند شناخته می‌شدند.

 انجمن رومی

 انجمن رومی

 سازه‌هایی ویران شده و در هم شکسته که در آن دوره‌ی طلایی شاهد بحث و لفاظی نمایندگان سنا، رأی قضات، شادمانی مردم، سخنان نامزدهای انتخاباتی و حتی نبرد جنگجویان و گلادیاتورها بودند. هر چند این روزها هنوز هم این مکان فراموش نشده و شاهد رفت و آمدهای بی‌شماری است، همهمه بازدیدکنندگان کنجکاو را شنیده و در سکوت، ستایش‌های نجوا گونه‌ی آن دسته از گردشگران را که مجذوب پیشینه‌ی درخشانش شده‌اند، گوش می‌کند.

 انجمن رومی

رقم قابل توجه ۴.۵ میلیون بازدیدکننده‌ی سالانه، نشان می‌دهد که انجمن رومی هنوز هم مجذوب‌کننده و شگفت‌انگیز باقی مانده است. مکانی خاطره‌انگیز و فراموش نشدنی که ارزش یک بار بازدید را دارد.

مکان‌هایی از این دست در گوشه و کنار جهان فراوان هستند. یادبودهایی ارزشمند از تاریخ گذشته‌ی این جهان که اگرچه شاهد اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری بودند، اما امروز در سکوت روزگار می‌گذرانند. بسیاری از آنها شاید آن گونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته و شناخته شده نیستند. ولی این گمنامی چیزی از ارزش آنها نمی‌کاهد. ارزشی به قدمت تاریخ که در برگ برگ خاطرات دوران طلایی آنها نهفته مانده و شاید نیازمند کشف و شناخت بیشتری است.

منبع: کجارو