باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1347      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ دوشنبه ۳ اسفند تعداد بازدید : 902
دورخيز کلینتون برای کارولینا، ترامپ برای نوادا
انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به روزهای پرهیجان خود نزدیک می‌شود. تنها ده روز تا روز «سه شنبه بزرگ» اول مارس مانده و در این فاصله یک انتخابات با تغییر ایالت جمهوریخواهان و دموکرات‌ها برگزار می‌شود.

انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به روزهای پرهیجان خود نزدیک می‌شود. تنها ده روز تا روز «سه شنبه بزرگ» اول مارس مانده و در این فاصله یک انتخابات با تغییر ایالت جمهوریخواهان و دموکرات‌ها برگزار می‌شود. در حالی که جب بوش از اردوگاه محافظه‌کاران کنار رفته و برنی ساندرز در سخنرانی آتشین خود بعد از اعلام نتیجه انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در نوادا، بار دیگر سیستم انتخابات ایالات متحده را آلوده معرفی می‌کند و وعده می‌دهد که او قصد دارد این سیستم را تغییر دهد، ساندرز می‌گوید: «باد پشت ماست.» رقابت در اردوگاه دموکرات‌ها شانه به شانه است. برنی ساندرز، سایه به سایه هیلاری کلینتون پیش می‌رود. اما در اردوگاه جمهوریخواهان، با آنکه دونالد ترامپ میلیاردر جنجالی، خود را بی‌رقیب می‌بیند، نامزدهای جوان محافظه‌کاران مارکو روبیو و تد کروز همچنان به آینده امیدوارند.  حالا در حالی که امروز جمهوریخواهان به نوادا می‌آیند تا چهارمین انتخابات درون حزبی خود را در این ایالت برگزار کنند، دموکرات‌ها به کارولینای جنوبی می‌روند تا روز ٢٧ فوریه، شنبه آینده چهارمین انتخابات درون حزبی خود را برگزار کنند.

کاکس نوادا به کام هیلاری

برنی ساندرز، سناتور ٧٤ ساله در سخنرانی انتخاباتی نوادا گفته بود: « ١٠ سال، یا ٢٠ سال بعد، مردم به گذشته بازخواهند گشت و خواهند دید اینجا چگونه انقلاب سیاسی رخ داد. »، اما نتیجه کلی کاکس نوادا برای دموکرات‌ها، تقریبا همان نتیجه نظرسنجی‌ها است. هیلاری کلینتون توانسته برنی ساندرز را در این ایالت شکست دهد. اما میان نتیجه کاکس نوادا و با نتیجه نظرسنجی‌ها یک اختلاف فاحش وجود دارد؛ ساندرز که در نظرسنجی‌های اولیه تنها رای حدود ۲۰ درصد از مردم نوادا را گرفته بود، توانست در انتخابات کاکس با پیشرفتی چشمگیر ٥/٤٧ درصد آرای این ایالت را به خود اختصاص دهد. در حالی که هیلاری با تنها حدود ٥ درصد اختلاف یعنی با ٤/٥٢ درصد آرا پیروز شد. بر اساس این نتیجه می‌توان گفت برنی ساندرز اگر چه در نوادا پیروز نشد اما رشد چشمگیر طرفداران او که اغلب جوانان هستند، پیش‌بینی در اردوی دموکرات‌ها را غیرممکن کرده است. در نخستین انتخابات درون حزبی در آیووا نیز برنی ساندرز تنها مغلوب اختلاف رای کمتر از یک درصد با هیلاری کلینتون شد. در این دور از انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در آیووا رقابت آنقدر به قدری شانه به شانه بود که در بعضی از حوزه‌ها کار به شیر یا خط کشید. دور دوم انتخابات مقدماتی، در ایالت نیوهمپشایر واقع در شمال شرقی امریکا برگزار شد. جایی که مطابق نظرسنجی‌ها برنی ساندرز، سناتور ایالت مجاور (ورمونت) به راحتی هیلاری کلینتون را شکست داد و نام خود را بطور کاملا جدی بر سر زبان دموکرات‌ها انداخت.
پیام پیروزی کلینتون
«این پیروزی شماست»؛ این جمله را هیلاری کلینتون در نخستین واکنش به اعلام نتیجه انتخابات نوادا در توییتر خود نوشت و بعد در حالی که دوشادوش او همسرش، بیل کلینتون، رییس‌جمهوری سابق امریکا ایستاده بود در یک سخنرانی، این پیروزی را مقدمه‌ای بر دیگر پیروزی‌ها برای آنچه بهتر شدن امریکا نامید، دانست. در حالی که ساندرز در سوی دیگر پیروزی کلینتون را حاصل حقه کثیف می‌خواند، هیلاری گفت امریکایی‌ها حق دارند از وضعیت موجود عصبانی باشند و همچنین برای راه‌حل‌های واقعی تشنه باشند. کلینتون گفت من مخالف عبارت «من و آنها» هستم. ما باید با هم مشکلات پیش‌رو را حل کنیم.  نامزد پیشرو دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا؛ در جدیدترین وعده‌های انتخاباتی همچنین اعلام کرد در صورت پیروزی بهره وام دانشجویی را نصف خواهد کرد. او همچنین گفت برنامه‌ای برای مهاجران خواهد داشت.  
کارولینای جنوبی به کام ترامپ
دونالد ترامپ میلیاردر عظیم‌الجثه و نچسب جمهوریخواهان، آرای این حزب در کارولینای جنوبی را هم بلعید. در این ایالت، ترامپ، پیشتاز اردوی جمهوریخواهان که با دو رقیب اصلی‌اش تد کروز، سناتور تگزاسی و مارک روبیو، سناتور اهل فلوریدا رقابت می‌کرد، موفق شد با اختصاص بیش از ۳۴ درصد آرا پیروز شود. این پیروزی راه ترامپ را بیش از پیش برای کسب نامزدی نهایی حزب جمهوریخواه هموار می‌کند. پیروزی برای ترامپ با اختلاف فاحش آرا در حالی رقم می‌خورد که در روزهای گذشته نه تنها باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا، بلکه پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان هم حملات تندی علیه ترامپ داشتند. اما دونالد ترامپ که در یک سال گذشته تقریبا همیشه در صدر توجه طرفداران حزب جمهوریخواه بوده، در کارولینا نیز با برتری مطلق آرا نام خود را به عنوان نامزد پیروز معرفی کرد. با این حال برای محافظه‌کاران مخالف ترامپ، قرار گرفتن مارک روبیو در رتبه دوم انتخابات مقدماتی کارولینای جنوبی، امیدهایی نسبت به این سناتور جوان اهل فلوریدا، ایجاد کرده است. به ویژه اینکه با کنار کشیدن جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا، روبیو می‌تواند امیدوار باشد که بخشی از طرفداران او اکنون از وی حمایت کنند چرا که نتیجه نخستین انتخابات در اردوی جمهوریخواهان در آیووا هم با وجود پیش‌بینی‌ها، غیرمنتظره بود؛ جایی که تد کروز توانست دونالد ترامپ پیشتاز را شکست دهد. با این حال دونالد ترامپ در نیوهمپشایر نتیجه را جبران کرد. اما هنوز تد کروز و مارک روبیو را رقبای جدی خود می‌بیند.
خداحافظی جب بوش از انتخابات
سال گذشته و در زمانی که سیاستمداران امریکایی یکی یکی خود را برای نامزدی دو حزب دموکرات و جمهوریخواه معرفی می‌کردند، از جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا، به عنوان امید نخست جمهوریخواهان یاد می‌شد. اما روز گذشته او در حالی کنار کشید که همین چند روز پیش، برادرش جورج دبلیو بوش، رییس‌جمهوری سابق، به کمک کارزار انتخاباتی‌اش آمده بود. بوش در انتخابات مقدماتی در کارولینای جنوبی، فقط حدود هشت درصد آرا را کسب کرد و با اختلاف فاحش نسبت به ترامپ، روبیو و تد کروز، در رتبه چهارم قرار گرفت. پیش از این جب بوش در آیووا تنها سه درصد و در نیوهمپشایر نیز ۱۱ درصد آرا را به دست آورده بود. جب بوش ٦٣ ساله در نطق کناره‌گیری‌اش گفت: «مردم در آیووا، نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی حرف‌شان را زدند و من به خواسته آنها احترام می‌گذارم.»

منبع: اعتماد