باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1390      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۰ اسفند تعداد بازدید : 1013
شبکه‌های مخابراتی 5G یکی از کانون‌های توجه کنگره جهانی موبایل امسال بود
کنگره جهانی موبایل در هفته پیش میزبان محصولات و سرویس های بسیاری بود ولی در میان همه آن هیاهو، می شد دید که شرکت های بزرگ حوزه تجهیزات شبکه ای، به نسل پنجم شبکه های مخابراتی اهمیت ویژه ای می دهند و 2016، سالی نیست که 5G صرفا در حد یک ترند زودگذر باقی بماند.

کنگره جهانی موبایل در هفته پیش میزبان محصولات و سرویس های بسیاری بود ولی در میان همه آن هیاهو، می شد دید که شرکت های بزرگ حوزه تجهیزات شبکه ای، به نسل پنجم شبکه های مخابراتی اهمیت ویژه ای می دهند و ۲۰۱۶، سالی نیست که 5G صرفا در حد یک ترند زودگذر باقی بماند.

LTE ،4G یا نسل چهارم شبکه های مخابراتی اکنون بیش از ۶ سال عمر دارد و حالا خبر می رسد که شاید فناوری 5G حول و حوش سال ۲۰۱۸ به شکل محدود از راه برسد. در طول نمایشگاه هفته پیش، شرکت های متعددی اقدام به شبیه سازی 5G و به نمایش کشیدن آن کردند.

اما به طور کلی 5G چیست؟ شاید بتوان گفت اکنون به علت ضعف ساختارها، این مسئله بیشتر در حد یک طرح مفهومی باقی مانده. به شکل علمی، این نوع ارتباط همچون نسل بعدی شبکه های مخابراتی است که سرعتی ده ها بار بیشتر از 4G دارد در حالی که تاخیرها نیز کاهش چشمگیری داشته اند.

بیشتر کمپانی ها اکنون در پی تکنولوژی موج میلیمتری هستند تا به شبکه هایی پر سرعت تر دست پیدا کنند اما از طرفی باید از امواج طیف پایین تر از ۶ گیگاهرتز بهره گیرند که اکنون در شبکه های LTE مورد استفاده واقع می شود. در این میان ولی باید اشاره داشت که تکنولوژی LTE نیز قرار نیست به سرعت به دست فراموشی سپرده شود و احتمالا تا سال های سال، میزبان شماست. اما نکته در این است که با رواج یافتن 5G، فناوری 4G نیز ارتقا و بهبود خواهد یافت.

بیشتر از بحث سرعت، این انعطاف پذیری 5G است که مورد ستایش قرار گرفته و قدرتی را در اختیار اپراتورها قرار می دهد تا نیازهای خاصی را مرتفع سازند. این نیازها مشمول پشتیبانی از خانه های هوشمند و البته خودروهای متصل به اینترنت می شوند.

همچنین از 5G می توان استفاده کرد تا اینترنت را به دست مناطق روستایی که ساختار مخابراتی (تلفنی) مناسبی ندارند رساند.

یکی از چیپ های اینتل که به تکنولوژی موج میلیمتری مجهز شده است.

یکی از چیپ های اینتل که به تکنولوژی موج میلیمتری مجهز شده است.

البته باید بیان کنیم که هیچ یک از این موارد، جدید نیستند اما در MWC امسال، به وضوح می شد دید که شرکت های بزرگ اهمیت بسیار بیشتری برای 5G قائل هستند. اینتل دستاوردهای خود را در این نمایشگاه بار دیگر به نمایش کشید و از همکاران تجاری خود در این راه یعنی AT&T، Verizon و اریکسون گفت.

برد بزرگ برای همه در این است که اکنون اینتل همگام با سایر بزرگان صنعت مخابرات در حال توسعه 5G با استانداردهای یکسان است و دیگر نمی خواهد استانداردهای خودش را به همه تحمیل کند تا داستان شکست WiMax در 4G تکرار شود.

Ozge Koymen، سرپرست مهندسان کوالکام در این باره می گوید: «فکر می کنم شرکت هایی نظیر اینتل یا سامسونگ از توسعه فناوری 4G درس های بسیاری آموخته اند. آنها متوجه شده اند ارائه چیزی که اکوسیستمی گسترده ندارد، مورد مناسبی نیست که اپراتورهای مخابراتی بخواهند.»

اینتل در غرفه خود، چندین ویدیوی ۳۶۰ درجه را به نمایش کشید که به شکل همزمان بر بستر آزمایشی پلتفرم 5G در حال پخش شدن بودند و پهنای باندی حدود ۲ گیگابیت را مصرف می کردند. دمویی از تکنولوژی MIMO (مایمو – عبارت اختصاری چند ورودی – چند خروجی) به نمایش گذاشته شد که به ۶۴ آنتن اجازه می داد داده ها را به یک اکسس پوینت انتقال دهند.

یکی از مهندسان بسیار قدیمی اینتل بیان می کند که این شرکت پیرامون عرضه تجاری 5G هیجان بسیار بیشتری در قیاس با زمانی دارد که می خواستند فناوری 4G را ارائه دهند.

5G+MWC+gallery+4-w600

البته باید اشاره کرد که اینتل تنها ستاره ی این میدان نبود. در این میان شرکت های سامسونگ و Deutsche Telekom نیز تجهیزاتی، از جمله یک بازوی رباتیک را توسعه دادند که مزایای شبکه نسل پنجم، از جمله تاخیر کمتر در عملیات را به نمایش می کشید.

کار این بازو، گرفتن یک توپ در حال افتادن بود و تنها زمانی می توانست به مقصود خود برسد که بر بستر 5G کار می کرد.

اما چه زمانی عرضه انبوه و تجاری 5G را شاهد خواهیم بود؟ بر اساس نظر کارشناسان این امر، همه انتظار دارند که این اتفاق در سال ۲۰۲۰ رخ دهد. آنچه شرکت های بزرگ در نمایشگاه MWC در برابر دیگران قرار دادند، بیشتر در حد نمونه های اولیه از این تکنولوژی هستند و نمی توان آنها را ساختارهایی استاندارد شده از فناوری 5G به شمار آورد. چنین ساختار استانداردی، دست کم دو سال دیگر از راه خواهد رسید.

اکنون 5G همانند یک خودروی Ferrari می ماند که هر روز حق داشته باشید تنها یک خیابان را با آن طی کنید. در حال حاضر هیچ اپراتور مخابراتی مطرحی، چیزی برای عرضه کردن به شما ندارد. در این میان همین اپراتورها آموخته اند که عرضه دیتای موبایل به شکل نامحدود بر بستر 3G یا 4G به کاربران، بسیار دشوار و هزینه بر است اما شاید فناوری 5G تحولی در این موضوع ایجاد کرده و دیتای نامحدود موبایل را از یک رویا، به یک واقعیت بدل سازد.

منبع: دیجیاتو