باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1393      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۰ اسفند تعداد بازدید : 852
بازی‌های رایگان به پایان رسیدند
مسوولان فوتبال ایران دیگر نمی‌توانند مردم و حقوق آنها را نادیده بگیرند. استقبال گسترده مردم از بازی‌های پرسپولیس و آخرین مسابقه استقلال در لیگ برتر که علت آن رایگان اعلام شدن بلیت طبقه دوم ورزشگاه بود، مسوولان را به این فکر انداخت که چاره‌ای برای مشکل بلیت‌فروشی مسابقات فوتبال ایران بیندیشند. به همین علت دیروز جلسه‌ای در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد که خروجی آن یک خبر خوشحال‌کننده برای فوتبال ایران بود. «قیمت بلیت‌ها ارزان می‌شود و بلیت‌فروشی در اختیار باشگاه‌ها قرار می‌گیرد.»

مسوولان فوتبال ایران دیگر نمی‌توانند مردم و حقوق آنها را نادیده بگیرند. استقبال گسترده مردم از بازی‌های پرسپولیس و آخرین مسابقه استقلال در لیگ برتر که علت آن رایگان اعلام شدن بلیت طبقه دوم ورزشگاه بود، مسوولان را به این فکر انداخت که چاره‌ای برای مشکل بلیت‌فروشی مسابقات فوتبال ایران بیندیشند. به همین علت دیروز جلسه‌ای در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد که خروجی آن یک خبر خوشحال‌کننده برای فوتبال ایران بود. «قیمت بلیت‌ها ارزان می‌شود و بلیت‌فروشی در اختیار باشگاه‌ها قرار می‌گیرد
    
پس از آنکه تماشاگران با ورزشگاه‌ها قهر کردند و چند سالی فوتبال باشگاهی و حتی ملی ایران با حضور کمترین تعداد تماشاگر برگزار شد، مسوولان به فکر افتادند که دوباره تماشاگران را به ورزشگاه‌ها برگردانند. این التماس کردن برای بازگرداندن تماشاگران از باشگاه پرسپولیس و با رایگان اعلام کردن بازی‌ها شروع شد و حالا تیم‌های دیگر هم دارند یکی‌یکی این کار را تکرار می‌کنند. پرسپولیس با همین روش توانسته تعداد قابل توجهی تماشاگر را به ورزشگاه بکشاند. هرچند به این دلیل مهم، باید زیبا و قابل تحمل پرسپولیس از نظر فنی را هم اضافه کرد. البته تجربه خوب رایگان اعلام کردن بلیت در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا در سال گذشته تاثیر بسیار زیادی روی تصمیم هفته‌های گذشته مسوولان این باشگاه داشت. چرا که با توجه به حضور این تیم در کورس قهرمانی، با رایگان اعلام کردن حضور تماشاگران در ورزشگاه، قدرت تیمی پرسپولیس را بیشتر کردند. حالا برخی تیم‌های دیگر لیگ هم از این تصمیم پرسپولیسی‌ها الگو گرفتند و برای کشاندن تماشاگران خود به ورزشگاه بلیت بازی‌ها را رایگان اعلام کردند. آشتی مردم با استادیوم‌ها درست است که امروز با شور و نشاط در فوتبال ایران همراه شده اما حرف و حدیث‌هایی درباره مخاطرات ادامه این روند در محافل ورزشی و فوتبالی به وجود آمده است.
    
رایگان شدن بلیت‌ها بدون هیچ تردیدی بازخورد مناسبی در مجامع بین‌المللی نخواهد داشت و خیلی‌ از کارشناسان مدعی هستند اپیدمی شدن این روند می‌تواند یک اتفاق بد باشد و فوتبال ایران را در دراز مدت تضعیف کند. در همه جای دنیا بلیت فروشی مسابقات یکی از اهرم‌های اصلی باشگاه‌ها برای درآمدزایی در صنعت فوتبال است. در فوتبال ایران که باشگاه‌ها از بودجه دولت ارتزاق می‌کنند و از درآمد شفاف و اصولی حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی به روشی استاندارد و اصولی محروم هستند، پشت کردن به موضوع بلیت‌فروشی می‌تواند چیزی شبیه به فاجعه باشد. اصرار غیر قابل قبول مدیران سازمان لیگ برتر در اجرای نحوه بد بلیت فروشی الکترونیکی در استادیوم‌هایی‌ که استانداردهای روز فوتبال جهان را ندارند و کمترین امکانات رفاهی را برای تماشاگران دارند، در تمام سال‌های گذشته علاوه بر عملکرد ضعیف تیم‌های باشگاهی ایران، از عاملان قهر مردم با ورزشگاه‌ها بوده است. گرانی بلیت‌ها را هم وقتی به این موارد اضافه می‌کنیم، به خوبی جواب این سوال که چرا در سال‌های گذشته مسابقات فوتبال ایران با استقبال مردمی مواجه نمی‌شد، مشخص می‌شود.
    
راه درست بالا بردن جذابیت، بهتر کردن شرایط اقتصادی حضور مردم در استادیوم‌ها و گرفتن انحصار بلیت‌فروشی از وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ و دادن این امتیاز به خود باشگاه‌هاست. با این کار و برنامه‌ریزی درست و اصولی می‌توان آینده را ساخت، می‌توان درآمدزایی کرد و جلو رفت. این باشگاه‌ها به درآمد نیاز دارند اما به نظر می‌رسد مسیر طراحی شده در موضوع حضور تماشاگران در استادیوم‌ها در تمام سال‌های اخیر مسیر خود را به صورت معکوس ادامه داده است. مسوولان فوتبال ایران با تفکرات اشتباه خود بلیت‌ها را در فوتبال بی‌کیفیت ایران گران کردند و در نخستین قدم آنها زمینه‌ساز قهر مردم با ورزشگاه‌ها در شرایط نه چندان مطلوب اقتصادی کشور شدند. آنها بلیت را گران کردند و مردم به ورزشگاه نرفتند. در حالی که از همان ابتدا می‌توانستند با یک برنامه‌ریزی و آسیب‌شناسی دقیق، ضمن کاهش بهای بلیت‌ها، قیمت‌گذاری معقول در این زمینه داشته باشند تا مردم به استادیوم‌ها بیایند. اگر این اتفاق می‌افتاد دیگر فوتبال ایران هیچ‌وقت چنین روزهایی را به خود نمی‌دید که شرط حضور تماشاگر در استادیوم رایگان شدن بلیت‌ها باشد.
    
امروز همان طور که اشاره شد دیگر همه فهمیده‌اند که گرانی بلیت‌ها اصلی‌ترین علت برای عدم حضور تماشاگران در ورزشگاه است. اکثر مردم ایران و به خصوص آنهایی که به ورزشگاه می‌آیند جزو قشر مرفه جامعه به حساب نمی‌آیند و با توجه به مشکلات و شرایط اقتصادی کشور در سال‌های گذشته توان خرید بلیت‌های ۵ و ۸، ١٢ و ١٨ هزار تومانی را ندارند. چرا که علاوه بر هزینه بلیت، تماشاگران برای حضور در ورزشگاه باید هزینه ایاب و ذهاب و خوراک هم پرداخت کنند که مسلما پرداخت این مبالغ برای هر بازی برای تماشاگران که اغلب از قشر متوسط و متوسط به پایین جامعه هستند، سنگین است. پر شدن طبقه دوم ورزشگاه آزادی در بازی‌های اخیر پرسپولیس و یک بازی استقلال به خوبی این مطلب را تایید می‌کند که مردم مخالف قیمت کذایی بلیت‌های طبقه اول هستند. این مردم نشان داده‌اند که می‌خواهند از تیم‌های محبوب خود حمایت کنند. پس اگر قیمت‌گذاری مناسب بر اساس شرایط اقتصادی مردم روی بلیت مسابقات انجام شود آنها باز هم با حضور پرشور از تیم‌های خود حمایت خواهند کرد. البته این‌بار با پرداخت پول بلیت مسابقات!
    
مهدی تاج، رییس سازمان لیگ در خصوص اینکه شاید رایگان شدن بازی‌ها به اپیدمی تبدیل شود و این مساله باعث کم شدن درآمدهای فوتبال شود، می‌گوید: «اتفاقا این اتفاق به سود فوتبال شده است. وقتی اسپانسر حاضر می‌شود پول بلیت‌ها را پرداخت کند، ما نمی‌توانیم جلوی این کار را بگیریم و به اعتقادمان کار خوبی است. با رایگان شدن طبقه دوم ورزشگاه آزادی که توسط باشگاه پرسپولیس صورت گرفت، دیدیم که ورزشگاه پر از جمعیت شد و این نشان داد که مردم این فوتبال را دوست دارند و فقط بضاعت مالی آنها باعث شده کمتر به ورزشگاه بیایند. با حضور تماشاگران بیشتر در ورزشگاه درآمد فوتبال از بلیت فروشی هم بیشتر شده و این یک اتفاق خوب برای فوتبال است. رایگان شدن بازی‌ها استقبال تماشاگران را بیشتر کرده و این نشان داد که پول و مشکلات اقتصادی مشکل عدم استقبال از بازی‌ها بوده است. مشتریان ما (تماشاگران فوتبال) اغلب بی‌بضاعت هستند و ما اکنون خوشحالیم که شرایط حضور آنها با همکاری‌های بیشتر حاصل شده است.
    
موضوع بلیت مسابقات فوتبال اما در روزهای گذشته آنقدر حرف و حدیث در محافل ورزشی به دنبال داشته که باعث شد مسوولان سازمان لیگ و دو باشگاه پرسپولیس و استقلال روز گذشته جلسه‌ای را در وزارت ورزش و جوانان برگزار کنند. در نهایت مقرر شد در جلسه‌ای دیگر با کارشناسان دو باشگاه، تماشاچیان کارت ورود به ورزشگاه را با قیمتی بسیار نازل خریداری کنند و در درازمدت با یک برنامه‌ریزی دقیق و اصولی مردم حاضر باشند هم به استادیوم‌ها حضوری پرشور داشته باشند و هم برای بلیت مسابقات پول پرداخت کنند.
مهدی تاج در این باره می‌گوید: «سال آینده سازمان لیگ بعد از مصوبه هیات رییسه، کلیه بلیت‌فروشی‌ها و اداره ورزشگاه‌ها را بر عهده خود باشگاه‌ها قرار می‌دهد تا بر اساس این مکانیزم تعریف شده، درآمد روز مسابقه به جیب باشگاه مربوطه برود و در کل بلیت‌فروشی در اختیار آنها قرار گیرد. برای ۴ بازی استقلال، ۴ بازی پرسپولیس و یک بازی مشترک آنها در لیگ برتر فصل جاری هم مقرر شد تسهیلاتی فراهم شود که این بلیت‌ها با قیمتی نازل که تنها پول کارت ورود به ورزشگاه محاسبه می‌شود، در اختیار تماشاچیان قرار گیرد. ممکن است این نحوه بلیت‌فروشی به سایر باشگاه‌های فوتبال نیز تعمیم داده شود
سازمان لیگ هر چند خیلی دیر اما امروز تصمیم گرفته که بلیت مسابقات فوتبال را با فشار رسانه‌ها، باشگاه‌ها و در نهایت مردم کاهش بدهد. شاید آنها حالا به این نتیجه رسیده‌اند که خریداری بلیت‌های ارزان با استقبال ٦٠ تا ٨٠ هزار نفری قطعا می‌تواند درآمد بیشتری برای فوتبال ایران و باشگاه‌ها نسبت به استقبال دو تا سه هزار نفری با وجود بلیت‌های گران داشته باشد.

منیع: اعتماد