باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1401      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۱ اسفند تعداد بازدید : 1186
نمایندگان خودروسازان جهانی به سالن اجلاس آمدند/ همایش خودرو تهران زیر سایه ژنو
در شرایطی که ایران‌خودرو دو قرارداد خودرویی خود را با برندهای اروپایی امضا کرده و سایپا نیز چشم انتظار تعیین تکلیف قراردادش با رنو است، سومین همایش بین‌المللی خودرو ایران در زیر سایه همایش ژنو برگزار شد تا جای خالی برخی مدیران اصلی خودروسازان خارجی با مدیران ارشدشان پر شود.

در شرایطی که ایران‌خودرو دو قرارداد خودرویی خود را با برندهای اروپایی امضا کرده و سایپا نیز چشم انتظار تعیین تکلیف قراردادش با رنو است، سومین همایش بین‌المللی خودرو ایران در زیر سایه همایش ژنو برگزار شد تا جای خالی برخی مدیران اصلی خودروسازان خارجی با مدیران ارشدشان پر شود.
سومین همایش خودرو تهران دو دور قبلی خود را در آذر‌ماه برگزار کرد و در دورانی که هنوز گره‌های تحریم باز نشده بود توانست با حضور بزرگان خودرویی در ایران تصور روشنی از آینده صنعت خودرو ایران با حضور برندهای مطرح دنیا را به تصویر بکشاند و اما سومین دور برگزاری این همایش با تغییر زمان در حالی برگزار شد که نمایشگاه خودرو ژنو طبق روال هرساله در همین تاریخ برگزار شده است و این امر دلیلی شد تا همزمانی با این رویداد مهم خودرویی این همایش را کمی متاثر کند.
به نظر می‌رسید همایش سوم محلی برای امضای قراردادهای مهم خودرویی باشد و ایران بتواند تکلیف همکاری‌های خودرویی خود را مشخص کند. به هر روی به روال سال‌های گذشته برندهای مطرح دنیا با حضور در این همایش با مدیران اصلی یا نمایندگان ارشد نشان دادند که ایران هنوز برای خارجی‌ها جذاب است. موضوعی که کیم یانگ جون، رییس انجمن خودروسازان جهان به آن اشاره کردو گفت: «پیش‌بینی می‌شود با توجه به قیمت پایین نفت و رشد بازار خودرو در امریکا و اروپا تقاضای خودرو در سال جاری با رشد ٩/١ درصدی به ٩١ میلیون دستگاه برسد. سال گذشته ٨٩ میلیون خودرو در سراسر جهان به فروش رسید، البته خودروسازان دیگر سودهای آنچنانی نصیب‌شان نمی‌شود و وضعیت مانند گذشته نیست. بازارهای خودرو در اروپا مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا در حال فعالیت است، ایران نیز ٨٠ میلیون جمعیت دارد و با توجه به آن صنعت خودروی ایران پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به مرکز تولید خودرو را در منطقه دارد. ایران و کره شراکت طولانی در صنعت خودرو داشتند؛ به عنوان مثال سایپا و کیا سال‌های طولانی در زمینه تولید خودرو همکاری کرده‌اند. ایران در حال حرکت در مسیر مناسب است، بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به بزرگی بازار خودرو در ایران صنعت خودروی ایران نیز به رشد مناسبی برسد.»
وی با بیان اینکه صنعت خودروی ایران در شرایط جدیدی قرار گرفته است ادامه داد: «بازار ایران در آینده بازار بزرگی در صنعت خودرو به شمار آمده و شرکت‌های خارجی باید از این پتانسیل استفاده کنند. امروز با وجود تمام مشکلات صنعت خودروی ایران در شرایط جدیدی قرار گرفته است و در مسیر مناسب حرکت می‌کند. سال گذشته یک میلیون و ٣٠٠ هزار دستگاه در این کشور به فروش رسیده است که این موضوع نشان می‌دهد بازار ایران در آینده بازار بزرگی در صنعت خودرو به شمار آمده و شرکت‌های خارجی باید از این پتانسیل استفاده کنند. صنعت خودروسازی جهان مجبور است در تولید محصولات خود معیارهای مختلفی را در بخش زیست محطی رعایت کند، همین موضوع باعث می‌شود که هزینه‌های تولید افزایش پیدا کند اما درصددیم با توجه به سطح درآمدی مصرف‌کنندگان یک توازن در بازار به وجود آوریم.»
وی با اشاره به مشارکت ایران و خودروسازان کره‌ای هم تاکید کرد: «ایران شراکت طولانی با خودروسازان کره‌ای داشته و سال‌هاست که مدل‌های مختلف کیا و سراتو را تولید می‌کند، این موضوع از سال ١٣٧٤ شروع شده که امیدواریم در آینده مشارکت‌ها افزایش پیدا کند. در چارچوب این کنفرانس امیدواریم فرصت مناسبی برای همکاری بیشتر خودروسازان خارجی و داخلی فراهم آید.»


تعهد ارزی وزارت صنعت به دولت
در این همایش البته محمد رضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت معدن و تجارت مجددا از حمایت دولت از خودروسازان صحبت کرد و با بیان اینکه به دولت تعهد داده‌ایم تا بخشی از ارز مورد نیاز کشور را تامین کنیم، گفت: «بر این اساس، صنعت خودرو یکی از بازوهای قدرتمند برای تامین ارز موردنیاز کشور و انجام این تعهد وزارت صنعت، معدن و تجارت است. چنانچه صادرات را فعال کنیم، به طور قطع می‌توانیم ارزآوری مناسبی داشته باشیم و البته اینکه چه زمانی بتوانیم سهم عمده‌ای از ارز کشور را تامین کنیم، بستگی به افزایش عمق سطح ساخت داخل خودروهای تولیدی دارد. در خودروهای جدید نیز تلاش ما این است که بتوانیم علاوه بر افزایش ساخت داخلی، زمینه را برای صادرات فراهم کنیم تا ارزآوری بیشتری در این رابطه داشته باشیم. در این میان، البته اصرار ما این است که از حداقل عمق ساخت داخل به ۸۰ درصد در سال‌های آینده برسیم. در حال حاضر خودروسازان اروپایی از جمله شرکای اصلی صنعت خودروی ایران در دوران پساتحریم شده‌اند و البته امروز با هیات بزرگی از کره ملاقات خواهم داشت و با ژاپنی‌ها و تعداد دیگری از خودروسازان صاحب‌نام دیگر هم مذاکراتی انجام خواهم داد.»
وی ادامه داد: «لازم است صنعت خودروی کشور را به روز کرده و در جهت استفاده از فناوری‌ها گام‌برداریم و این در شرایطی است که سال‌های تحریم باعث شده صنعت کشور در بخش سرمایه‌گذاری و تولید کمتر مورد توجه قرار گیرد. البته خودروسازان همکاری‌هایی را با دانشگاه‌ها شروع کرده‌اند.»


مذاکره با پنج شرکت معتبر جهانی
نعمت‌زاده در ادامه از انجام مذاکره با پنج شرکت معتبر جهانی دیگر برای حضور و سرمایه‌گذاری در صنعت خودروی ایران خبر داد و گفت: «تفاهم اولیه دایملر بنز با سه شرکت ایرانی برای تولید موتورهای پیشرفته دیزلی خودروهای بازرگانی و خدمات پس از فروش صورت گرفته و امروز نیز مذاکراتی با سایر خودروسازان خارجی خواهیم داشت و البته فردا هم برخی از حرکت‌هایی که آغاز شده است، به تصمیم خواهد رسید. به لحاظ قیمت تمام شده طراحی و پذیرش مشتریان باید رقابت ایجاد شده، ضمن اینکه پیش‌بینی ما این است که از سه میلیون خودروی تولید شده در سال‌های آینده یک سوم به کشورهای دیگر صادر شود که این موضوع شرط اول رقابت‌پذیری است. دلیل ما برای مشارکت با خارجی‌ها این است که از نام و نشان آنها استفاده کرده و همان‌طور که بازار بزرگ خود را در اختیار آنها قرار می‌دهیم، بازارهای خارجی آنها را نیز در اختیار بگیریم. به دنبال تولید خودروهای روزآمد هستیم تا با شرایط زمان بتوانند علاوه بر کاهش مصرف سوخت با استانداردهای آلایندگی روز دنیا نیز مطابقت داشته و راهی بازارهای صادراتی شوند.»
در ادامه این همایش جان کریستوف کمار، معاون آفریقا و خاورمیانه شرکت پژو از ورود پژو ۳۰۱ جدید و پژو ۲۰۸ در سال ۲۰۱۸ و پژو ۲۰۸ در سال ۲۰۱۷ خبر داد و مجددا تاکید کرد: «همکاری مشترک با ایران خودرو از اواسط سال ٢٠١٦ اجرایی خواهد شد. به این ترتیب خودروهای پژو با فناوری جدید در ایران تولید خواهد شد.»
هاشم یکه‌زارع، مدیر عامل ایران‌خودرو از تمایل ایرانی‌ها به خرید خودروی زیر ١٥ هزار دلار اشاره کرد و گفت: « ۸ درصد از فروش خودرو در ایران قیمتی کمتر از ۱۵ هزار دلار دارد.» وی گفت: «خودروسازان خارجی باید در برنامه‌ریزی برای حضور در بازار ایران، این موضوع را مدنظر قرار دهند.»
مهدی جمالی مدیرعامل سایپا نیز از طراحی دو پلتفرم برای تولید ۲۰ خودرو جدید در سایپاخبر داد و گفت: «ارزش سایپا هم اکنون هفت میلیارد دلار است و مرکز طراحی این شرکت در حال تهیه دو پلتفرم است تا روی آن ٢٠ محصول جدید را تولید کند.»

منبع: اعتماد