باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1415      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۳ اسفند تعداد بازدید : 950
سه‌شنبه طلایی برای کلینتون و ترامپ
«سه‌شنبه بزرگ» به روز شیرین پیروزی بزرگ برای دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، پیشتازان دو حزب جمهوریخواه و دموکرات تبدیل شد. بر اساس نتایج انتخابات درون حزبی و منطقه‌ای در دو اردوگاه جمهوریخواه و دموکرات، دونالد ترامپ توانسته است در هفت و هیلاری کلینتون در هشت ایالت پیروز نهایی سه‌شنبه طلایی شوند. روزی که در آن جمهوریخواهان بسیار امیدوار بودند که بتوانند جلوی پیروزیهای پی‌در‌پی ترامپ را بگیرند تا در ادامه از او پیشی بگیرند. اما در نهایت این آرزو نیز محقق نشد.

«سه‌شنبه بزرگ» به روز شیرین پیروزی بزرگ برای دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، پیشتازان دو حزب جمهوریخواه و دموکرات تبدیل شد. بر اساس نتایج انتخابات درون حزبی و منطقه‌ای در دو اردوگاه جمهوریخواه و دموکرات، دونالد ترامپ توانسته است در هفت و هیلاری کلینتون در هشت ایالت پیروز نهایی سه‌شنبه طلایی شوند. روزی که در آن جمهوریخواهان بسیار امیدوار بودند که بتوانند جلوی پیروزیهای پی‌در‌پی ترامپ را بگیرند تا در ادامه از او پیشی بگیرند. اما در نهایت این آرزو نیز محقق نشد.

شانس دوباره برای رقبای ترامپ
رقابت‌های سه‌شنبه طلایی برای جمهوریخواهان در ١١ ایالت آلاباما، آلاسکا، آرکانزاس، جورجیا، ماساچوست، مینسوتا، اوکلاهاما، تنسی، تگزاس، ورمونت و ویرجینیا برگزار شد و دونالد ترامپ توانست در هفت ایالت آلاباما، آرکانزاس، جورجیا، ماساچوست، تنسی، ورمونت و ویرجینا پیروز قاطع میدان شود. در طرف مقابل تد کروز در سه ایالت تگزاس، آلاسکا و اوکلاهاما توانست پیروز شود و همچنین دیگر رقیب یعنی مارکو روبیو نخستین پیروزی را در کارزار انتخاباتی خود در مینسوتا به دست آورد.  ترامپ در نخستین سخنرانی خود پس از پیروزی در سه‌شنبه طلایی خطاب به طرفداران خود در فلوریدا گفت: «ایمان داشته باشید که من متحد‌کننده امریکا هستم.» اکنون پانزده انتخابات در ایالت‌های مختلف امریکا برگزار شده است و از روز نخست سران جمهوریخواه تلاش کردند تا جلوی افزایش محبوبیت ترامپ را بگیرند و از افرادی همچون کروز برای قرارگرفتن در برابر ترامپ حمایت کردند اما حالا نتایج نشان میدهد که ترامپ فاصله معنا داری از سایر رقبای خود پیدا کرده است.  با نگاه به تعداد نمایندگان انجمن‌های ایالتی که نامزدهای جمهوریخواه به دست آورده‌اند ترامپ با ٣١٥نماینده انجمن حزبی پیشتاز رقابت است. در رده‌های بعدی تدکروز با ٢٠٥ نماینده و مارکو روبیو با ١٠٦ نماینده قرار گرفته‌اند. گفتنی است هر نامزد جمهوریخواه برای رفتن به دور نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا نیازمند ١٢٣٧ نماینده از ٢٤٧٢ نماینده است.  با این حال به نظر میرسد با توجه به این نتایج، رقبای ترامپ کماکان امید خود را ازدست نداده‌اند و به ادامه راه امیدوار هستند. مارکو روبیو که نخستین پیروزی خود در مینسوتا را کسب کرد برای ادامه راه اعتماد به نفس جدی پیدا کرده است و از طرفی کروز با پیروزی در سه ایالت، معتقد است که سران حزب باید برای زمین زدن ترامپ از او حمایت کنند تا در ادامه راه پیروز میدان شود. اما همزمان نظرسنجیها نشان میدهند ترامپ حداقل نیمی از ایالت‌هایی که در دو هفته آینده انتخابات در آنها برگزار میشود از آن خود میکند. اگرچه کماکان سه چهارم از نمایندگان تکلیف‌شان مشخص نیست، اما اگر جمهوریخواهان میخواهند جلوی ترامپ را بگیرند شاید تنها تا ١٥ مارس وقت داشته باشند.

بهترین شب برای کلینتون
هیلاری کلینتون را شاید بتوان پیروز بزرگ انتخابات سه‌شنبه طلایی امریکا دانست. او توانست از ١٢ ایالتی که در آن با برنی ساندرز رقابت داشت، در هشت ایالت پیروز میدان شود. آلاباما، سوامواامریکا، آرکانزاس، جورجیا، ماساچوست، تنسی، تگزاس و ویرجینیا ایالت‌هایی بودند که از کلینتون حمایت کردند. در برخی ایالت‌ها رقابت میان کلینتون و ساندرز بسیار نزدیک بود. ایالتی همچون ماساچوست به دلیل اینکه بسیاری از رایدهندگان حامی لیبرال دموکرات‌ها، به ساندرز گرایش داشتند، در نهایت کلینتون با فاصله اندک توانست پیروز رقابت شود، جایی که اختلاف میان ساندرز و کلینتون به اندازه چند دهم درصد بود. کلینتون توانست رای مردم جنوب کشور را به خوبی جذب خود کند و هم سیاه پوستان و هم سفیدپوستان از او حمایت کردند. به خصوص در مناطق روستایی کلینتون توانست به خوبی آرای مردم را به سمت سبد آرای خود سوق دهد.

مبارزه برای انقلاب
برنی ساندرز دیگر نامزد دموکرات‌ها که میگوید برای انقلاب سیاسی در امریکا به میدان آمده، در سه‌شنبه بزرگ توانست پیروز انتخابات درون حزبی در چهار ایالت شود تا نشان دهد او دارای پشتیبانی جدی در منطقه شمال شرقی امریکاست. بخش عمده‌ای از حامیان ساندرز را جوانان و سفید پوستان لیبرال تشکیل میدهند. با این حال شاید ایالت ماساچوست برای هردو نامزد بسیار مهم بود و بسیاری انتظار داشتند تا ساندرز به خوبی کلینتون را پشت سر بگذارد اما این اتفاق رخ نداد. کلینتون نشان داد که حمایت رنگین پوست‌های امریکا تعیین‌کننده است و اکنون که انتخابات به سمت ایالت‌هایی با نژادهای متنوع‌تر پیش میرود احتمال پیروزی کلینتون نیز افزایش پیدا میکند. از همین رو سه‌شنبه طلایی را میتوان پایانی برای به چالش کشیدن آرای کلینتون برای رسیدن به مرحله نهایی انتخابات دانست. کلینتون در سه‌شنبه طلایی توانست ٥٤٤ نماینده و در طرف مقابل ساندرز ٣٤٩ نماینده را به خود اختصاص دهد. در مجموع نیز کلینتون با احتساب سوپرنمایندگانی که در ایالت‌های مختلف امریکا به دست آورده تاکنون ١٠٥٥نماینده از حد نصاب ٢٣٨٣ نماینده را کسب کرده است. در مقابل نیز ساندرز با احتساب سوپر نماینده‌هایی که از او حمایت میکنند ٤١٨نماینده را به دست آورده که فاصله این دو نامزد به اندازه‌ای است که شاید برای ساندرز جبران این فاصله عملا امکان‌پذیر نیست.

آینده‌ای سخت پیش روی جمهوریخواهان
آینده هرچند برای دموکرات‌ها تا حدودی مشخص شده اما کماکان میتوان شاهد رقابت جذاب و دیدنی کلینتون و ساندرز بود، به خصوص با سخنان متفاوتی که ساندرز به زبان میآورد و میگوید آمده است تا رسالتی که بر دوش خود احساس میکند به سرانجام برساند. اما در طرف مقابل یعنی در اردوگاه جمهوریخواهان رقابت به صورت کاملا نزدیک ادامه دارد. ترامپ هرچند در هفت نقطه پیروز میدان شده اما نشان داد که امکان لغزش دارد. اوکلاهاما را میتوان نماد این لغزش در سه‌شنبه طلایی دانست. بسیاری این تصور را داشتند که ترامپ میتواند به راحتی در این ایالت پیروز میدان شود اما ترامپ تنها در برابر یک جریان تبلیغات منفی رای خود را از دست داد و پیروزی را به کروز واگذار کرد. سیاستی که این روزها جمهوریخواهان علیه ترامپ اتخاذ کرده‌اند در گام نخست انتقادهای سنگین علیه او است تا جلوی محبوبیت ترامپ را بگیرند و سپس بتوانند او را به زیر بکشند. البته رقابت سنگین میان کروز و روبیو نیز از جمله دلایل اصلی پیروزیهای مکرر ترامپ است. اگرچه برخی معتقدند که سحرو جادو هم دیگر در برابر ترامپ اثر نمیکند اما برخی کارشناسان امیدوار هستند در دو هفته باقی مانده به ١٥ سپتامبر این روند تغییر کند.  اما بسیاری معتقدند تا زمانی که جمهوریخواهان پشت سر یک نامزد مشخص قرار نگیرند، نمیتوانند در برابر ترامپ ایستادگی کنند چرا که پراکندگی آرای جمهوریخواهان موجب شده تا آرا به سمت ترامپ سوق پیدا کند. در اردوگاه جمهوریخواهان بسیاری ادعای شایستگی ریاست‌جمهوری دارند. حتی جان کسیج که اکنون شکست‌های سنگینی را متحمل شده حاضر به ترک کارزار انتخاباتی نیست. مارکو روبیو و تد کروز به حدی با یکدیگر زاویه دارند که بعید به نظر میرسد هیچ یک از آنها به نفع طرف مقابل کنار بکشد. اما اگر بناست جمهوریخواهان در برابر ترامپ ایستادگی کنند امروز وقت ائتلاف است زیرا قطعا پانزدهم مارس برای ائتلاف دیر خواهد بود.

منبع: اعتماد