باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1437      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۷ اسفند تعداد بازدید : 619
محققان به ساخت واکسن سرطان یک قدم نزدیک‌تر شدند
دانشمندان انگلیسی با تولیدواکسن جدیدضدتومورهای سرطانی به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته‌اند. هدف از تولید این واکسن نابود کردن تومورهای سرطانی به کمک سیستم ایمنی بدن است.

دانشمندان انگلیسی با تولیدواکسن جدیدضدتومورهای سرطانی به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته‌اند. هدف از تولید این واکسن نابود کردن تومورهای سرطانی به کمک سیستم ایمنی بدن است.

واکسن ضدتومور جدید تولید شده توسط محققان انگلیسی در مقایسه با واکسن‌های قبلی بسیار امیدوارکننده است؛ به همین علت برای تکمیل تحقیقات و شروع کار، واکسن بر روی دو نفر در بیمارستان GUY لندن آزمایش خواهد شد. انتظار می‌رود این فرایند در دوسال آینده روی ۳۰ نفر دیگر نیز انجام گیرد.

 عملکرد درمانی این واکسن شبیه واکسن‌های عفونی است؛ به نحوی که با عضوگیری از سیستم ایمنی بدن به تومورهای سرطانی حمله و آنها رانابود می کند. سیستم ایمنی بدن شامل گلبول‌های سفید و به خصوص سلول‌های T موجود در آن است که با کشتن سلول‌های توموری، مانع ایجاد سرطان می شود؛ البته در اکثر مواقع تومورهای سرطانی به راحتی از این دفاعیات طبیعی فرار می‌کنند.

با پیشرفت مرحله به مرحله، سلول‌های سرطانی به تدریج سیستم ایمنی بدن تضعیف می شود؛ به نحوی که سلول‌های توموری به سلول های ایمنی حمله کرده و با رساندن آسیب جدی، قدرت مانور را از آنها می‌گیرد که نتیجه‌ی این کار کاهش تولید گلبول‌های سفید خون و رسیدن سلول‌های سرطانی به مغز استخوان است.

در بیشتر موارد تزریق مقدار کمی واکسن آنتی ژن باعث دریافت جواب‌های مثبت از سیستم ایمنی بدن می‌شود. عملکرد آنتی‌ژن‌ها با تحریک آنتی‌بادی‌ها برای مشخص کردن محل حضور سلول‌های توموری و تخریب آنها همراه است. با حفظ توانایی سیستم ایمنی بدن جهت تولید آنتی‌بادی‌ها در یک دوره‌ی زمانی، می‌توان به دفع سلول‌های سرطانی مشابه در موارد پیش رو امیدوار بود.

واکسن جدید تولید شده بر روی تکه‌های کوچک آنزیم‌های سرطانی به نام hTERT تست می‌شود. دانشمندان امیدوارند که تزریق این واکسن، آنتی‌بادی‌های سیستم ایمنی بدن را مقابل سلول‌های سرطانی تحریک کرده وباعث نابودی آنها شود.

دانشمندان واکسن را با ترفند دفع-شروع، برای نابودی تدریجی سلول‌های توموری و فعال‌تر شدن هر چه بیشتر سیستم ایمنی بدن با دوز پایین تزریق می‌کنند.همه محققانی که در تولید این واکسن دست داشته‌اند، به تاثیر این واکسن روی انواع تومورهای جامد اعتقاد راسخ دارند و به همین علت انجام تست‌های ایمنی و اثربخشی بر روی بیماران سرطانی را به عنوان آخرین روش درمانی تشخیص داده‌اند.

کلی پاتر ۳۵ ساله از جمله افرادی است که تابستان سال گذشته مبتلا به سرطان بدخیم دهانه‌ی رحم شده است و او آزمایش واکسن جدید را پذیرفته است؛ وی معتقد است که شرکت در این مطالعه به نوعی تاثیر روانی بهتری در زندگی وی گذاشته و از اینکه می‌تواند یکی از اعضای آزمایشی مهم و تاثیر‌گذار بر روی جامعه‌ی جهانی باشد، بسیار خرسند است.

منبع: زومیت