باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1480      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۴ اسفند تعداد بازدید : 1992
«هیچ» تناولی، گرانترین اثر «کریستینز»
بیستمین حراج کریستیز دوبی با فروش آثاری از 36 هنرمند ایرانی روز چهارشنبه، 26اسفندماه برگزار می‌شود. این حراج در حالی ساعت هفت عصر چهارشنبه این هفته در هتل امارات تاورز دوبی کار خود را آغاز می‎کند که کریستیز دبی 10 سالگی خود را نیز جشن خواهد گرفت و به همین بهانه در شروع حراج تعدادی از آثاری که در 10 سال گذشته جالب توجه همگان بودند یا تاثیر متفاوتی داشته‌اند بار دیگر عرضه می‌شود.

بیستمین حراج کریستیز دوبی با فروش آثاری از ٣٦ هنرمند ایرانی روز چهارشنبه، ٢٦ اسفندماه برگزار می‌شود. این حراج در حالی ساعت هفت عصر چهارشنبه این هفته در هتل امارات تاورز دوبی کار خود را آغاز میکند که کریستیز دبی ١٠ سالگی خود را نیز جشن خواهد گرفت و به همین بهانه در شروع حراج تعدادی از آثاری که در ١٠ سال گذشته جالب توجه همگان بودند یا تاثیر متفاوتی داشته‌اند بار دیگر عرضه می‌شود. ‌در این بخش از حراج کریستیز آثاری از ١٥ هنرمند ایرانی مانند پرویز تناولی، سهراب سپهری، منوچهر یکتایی، بهمن محصص، کوروش شیشه‌گران، جعفر روحبخش، فرامرز پیلارام، منصور قندریز، حسین زنده‌رودی، محمد احصایی، منیر فرمانفرمایان، فرهاد مشیری، رکنی حائری‌زاده، افروز عمیقی و هایده شافعی ارایه شده است. گران‌قیمت‌ترین اثر ایرانی در این بخش مجسمه «هیچ» پرویز تناولی با قیمت پایه ٣٠٠ تا ٤٠٠ هزار دلار است که در سال ٢٠٠٧ خلق شده است. رتبه بعدی به تابلویی از مجموعه درختهای سهراب سپهری اختصاص دارد و قیمت پایه ٢٥٠ تا ٣٠٠ هزار دلار برای آن در نظر گرفته شده است. از پرویز تناولی یک مجسمه دیگر از مجموعه «شاعر و قفس» نیز در این بخش حضور دارد که قیمت پایه آن ١٤٠ تا ١٨٠ هزار دلار است و اثر دیگر سهراب سپهری ٨٠ تا ١٢٠ هزار دلار قیمت خورده است.


محمد احصایی نیز با یک اثر نقاشی‌خط جایگاه سوم هنرمندان گران‌قیمت ایرانی را به خود اختصاص داده است. اثر او که در سال ٢٠١٢ خلق شده است با قیمت پایه ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزار دلار در این حراج چکش خواهد خورد. همچنین اثری از فرامرز پیلارام متعلق به سال ١٩٧٠ و حجم آینه‌کاری شده‌ای از منیر فرمانفرمایان که در سال ١٩٧٤ ساخته شده نیز در این حراج با قیمت پایه ١٨٠ تا ٢٤٠ هزار دلار ارایه می‌شود. از منصور قندریز و حسین زنده‌رودی نیز آثاری با قیمت پایه ١٥٠ تا ٢٠٠ هزار دلار در این حراج ارایه شده است. فرهاد مشیری نیز تابلویی با عنوان «کنفرانس» را در این حراج با قیمت پایه ١٢٠ تا ١٨٠ هزار دلار ارایه کرده است. از منوچهر یکتایی نیز نقاشی رنگ‌روغنی خلق شده در سال ١٩٦٤ با قیمت پایه ١٠٠ تا ١٥٠ هزار دلار در این حراجی حاضر است. تابلویی از بهمن محصص نیز در این حراج با قیمت پایه ١٠٠ تا ١٢٠ هزار دلار چکش خواهد خورد. دیگر آثار هنرمندان ایرانی در این بخش همگی کمتر از ١٠٠ هزار دلار قیمت پایه دارند. آثار افروز عمیقی ٨٠ تا ١٢٠ هزار دلار، کوروش شیشه‌گران ٧٠ تا ٩٠ هزار دلار، هدیه شفیع ٦٠ تا ٨٠ هزار دلار، جعفر روح‌بخش ٥٠ تا ٧٠ هزار دلار و رکنی حائری‌زاده ٤٠ تا ٦٠ هزار دلار قیمت‌گذاری شده‌اند.
در بخش اصلی کریستیز بیستم نیز ٨٦ اثر از ٦٤ هنرمند ارایه میشود که ٣٥ اثر آن به ٢١ هنرمند ایرانی تعلق دارد. در این بخش آثاری از هنرمندان کشورهای ایران، مراکش، مصر، عراق، ترکیه، عربستان سعودی، فلسطین، سوریه و لبنان به فروش گذاشته می‌شود. کمترین قیمت پایه‏‌ای که امسال برای یک اثر هنری انتخاب شده ٨ تا ١٢ هزار دلار است. ٨٦ اثر ارایه شده در این بخش در میان خود آثار گرانقیمت چندانی ندارند و بیشترین قیمت پایه به نقاشیخطی از حسین زنده‌رودی با عنوان «برگ زرد» و اثری از فرهاد مشیری با عنوان «YHGNL» با قیمت پایه ١٠٠ تا ١٥٠ هزار دلار اختصاص دارد.
سیراک ملکونیان به همراه حسین کاظمی با ارایه سه اثر نقاشی انتزاعی پیشتاز تعداد آثار از یک هنرمند ایرانی در این دوره است. از او سه تابلوی نقاشی از دهه ١٩٧٠ ارایه می‌شود که دو اثر با قیمت پایه ٢٥ تا ٣٠ هزار دلار و یک اثر با قیمت پایه ١٥ تا ٢٠ هزار دلار ارایه شده است. سهراب سپهری نیز در این حراج دو اثر را به خود اختصاص داده است. یک نقاشی از مجموعه درختها با قیمت پایه ٦٠ تا ٨٠ هزار دلار و یک اثر انتزاعی کمتر دیده شده با قیمت پایه ٨٠ تا ١٢٠ هزار دلار آثار این هنرمند در حراج بیستم کریستیز هستند. از مسعود عربشاهی نیز یک اثر با قیمت پایه ٢٠ تا ٣٠ هزار دلار در این حراج حضور دارد. از پرویز تناولی نیز دو اثر که یکی از آنها به مجموعه هیچ تعلق دارد در این حراج عرضه شده است. اثر نخست قیمت پایهای معادل ٦٠ تا ٨٠ هزار دلار دارد و هیچ این هنرمند نیز ٨٠ تا ١٢٠ هزار دلار قیمت خورده است. زندهرودی به عنوان یکی از دو هنرمند گرانقیمت این حراج دو با عنوانهای «آ بیکلاه» و «برگ زرد» را در این حراج ارایه کرده است، اثر نخست ٨٠ تا ١٢٠ هزار دلار و اثر دوم ١٠٠ تا ١٥٠ هزار دلار قیمت پایه دارند. از فرهاد مشیری نیز دو اثر در کریستیز بیستم ارایه می‌شود. اثر نخست سه گل رز نام دارد که قیمت پایه آن ٨٠ تا ١٢٠ هزار دلار است و اثر دوم نیز «YHGNL» نام دارد که قیمت پایه آن ١٠٠ تا ١٥٠ هزار دلار است.

منبع: اعتماد