باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1534      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۶ فروردين تعداد بازدید : 864
ویسکانسین دروازه نیویورک
پس از 10 روز وقفه رقابت های درون حزبی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده فردا در ایالت ویسکانسین از سرگرفته می‌شود و نامزدهای دو طرف در حال آخرین تلاش‌ها برای جلب رأی دهندگان بیشترند؛ انتخاباتی که ناظران و نتایج نظرسنجی‌ها یکصدا بر ناکامی احتمالی پیشتازهای دو حزب صحه می‌گذارند.

پس از 10 روز وقفه رقابت های درون حزبی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده فردا در ایالت ویسکانسین از سرگرفته می‌شود و نامزدهای دو طرف در حال آخرین تلاش‌ها برای جلب رأی دهندگان بیشترند؛ انتخاباتی که ناظران و نتایج نظرسنجی‌ها یکصدا بر ناکامی احتمالی پیشتازهای دو حزب صحه می‌گذارند. ویسکانسین تنها ایالتی است که روز پنجم آوریل شاهد برگزاری انتخابات درون‌حزبی خواهد بود و 42 نماینده برای جمهوری‌خواهان و 96 نماینده برای دموکرات‌ها در این ایالت حضور دارند.

جمهوری خواهان

ویسکانسین احتمالا قطار تندرو دونالد ترامپ را که از ماه ژوئن پیوسته در حال حرکت بوده، دست‌کم برای کوتاه‌مدتی متوقف می‌کند. براساس اکثر نظرسنجی‌ها، تد کروز، نامزد جمهوری‌خواهان و رقیب اصلی دونالد ترامپ، با 38 درصد آرا، ترامپ پیشتاز جمهوری‌خواهان را مغلوب خواهد کرد. ترامپ که در آغاز کمپین‌ها و کارزارهای انتخاباتی همواره با اظهارات عجیب‌وغریب و نژادپرستانه‌اش بسیاری را شگفت‌زده کرده، احتمالا در این ایالت 32 درصد آرا را از آنِ خود می‌کند. با این حساب به نظر می‌رسد جایگاه ترامپ در این ایالت متزلزل است و این ستاره شناخته‌شده تلویزیون آمریکا برای پیشی‌گرفتن از رقیب خود به تکاپو افتاده است. ترامپ روز جمعه با پخش یک آگهی رادیویی یک‌دقیقه‌ای تلویحا به رأی‌دهندگان گفت هرچه درباره من شنیده‌اید غلط است مگر آن بخشی که درباره بازگرداندن عظمت و بزرگی آمریکاست. او درهمین‌حال از سارا پیلین به عنوان یکی از مردم خوب ویسکانسین یاد کرد تا حمایت بیشتری را جلب کند. با همه اینها حتی اگر ترامپ، در ایالت ویسکانسین از دیگر رقیبان خود در حزب جمهوری‌خواه پیشی نگیرد، به هیچ‌وجه به معنای به‌صدادرآمدن ناقوس مرگ برای مبارزات انتخاباتی او نیست اما می‌تواند روزنه امیدی برای آنهایی باشد که می‌خواهند با هر آنچه در توان دارند، او را متوقف کنند. جان کاسیچ هم سومین نامزد جمهوری‌خواهان است که با وجود اختلاف آرای زیادش با ترامپ و کروز، همچنان از انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان انصراف نداده است.


دموکرات‌ها

رقابت دموکرات‌ها در ویسکانسین به‌مراتب فشرده‌تر و تنگاتنگ‌تر از جمهوری‌خواهان است. عمده نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد برنی سندرز 48.8 درصد آرا را تصاحب خواهد کرد در حالی که درصد آرای هیلاری کلینتون 44.2 درصد است. بااین‌همه روی هم‌رفته شانس سندرز برای پیروزی در این ایالت 57 درصد است. بیشتر آرای آفریقایی- آمریکایی‌تبارهای آمریکا به سبد هیلاری کلینتون ریخته می‌شود و کلینتون در جنوب توانست برنی سندرز را از پیشِ‌رو بردارد برای اینکه توانسته بود رأی قابل‌توجهی از سیاهان آمریکایی را به دست آورد. اما براساس گزارش واشنگتن‌پست، تقریبا 9 نفر از 10 رأی‌دهنده این ایالت سفیدپوست هستند و این مزیتی است برای سناتور ورمونت. حتی در سال 2008 که آمریکا شاهد مشارکت بی‌سابقه آمریکایی‌ها- آفریقایی‌تبارها بود، آرای سیاه‌پوست‌ها در این ایالت فقط هشت درصد بود.

قوانین انتخاباتی این ایالت نیز به نفع سندرز است. این ایالت به مردم اجازه می‌دهد تا روز انتخابات برای رأی‌دادن ثبت‌نام کنند، این بدان معناست که کمپین انتخاباتی سندرز می‌تواند تا آخرین لحظات برای جلب آرا تلاش کند، به‌ویژه در دانشگاه‌ها که سندرز تاکنون فعالیت فوق‌العاده‌ای در آنها داشته است. بااین‌همه به باور بسیاری، باخت هیلاری به سندرز بیشتر جنبه نمادین دارد، چراکه در ایالت ویسکانسین هیأت‌های انتخاباتی حزب دموکرات بر حسب نتیجه نهایی به نسبت آرای بین نامزدها تقسیم می‌شود. فعلا خبرها حاکی از افزایش تنش بین هیلاری و سندرز است. بااین‌حال، رقیب سوسیال‌دموکرات هیلاری هنوز فاصله زیادی با او دارد، چراکه هیلاری تا اینجای کار از حمایت هزارو 259 هیأت انتخاباتی برخوردار است در حالی که سندرز هزارو 20 هیأت انتخاباتی را از آنِ خود کرده است. علاوه بر این، هیلاری در کنوانسیون حزبی ماه جولای از حمایت 500 هیأت انتخاباتی ویژه هم برخوردار خواهد بود. سندرز در سه انتخابات درون‌حزبی اخیر در ایالت‌های آلاسکا، واشنگتن و هاوایی توانست از هیلاری کلینتون پیشی گیرد و از همین‌رو شانس خود را برای نامزدی نهایی دموکرات‌ها افزایش داد. در ایالت آلاسکا، سندرز با کسب 81.6 درصدی در برابر رأی 18.4 درصدی هیلاری، با اختلاف پیروز شد. در واشنگتن هم او با رأی 72.2 درصدی، هیلاری را پشت‌سر گذاشت و در هاوایی نیز توانست رأی 69.8 درصدی را به دست آورد. اما نتیجه انتخابات روز سه‌شنبه هرچه که باشد، می‌تواند تا حدی بازگوکننده شرایط حاکم بر جو انتخاباتی آمریکا در آستانه رقابت حساس ایالت نیویورک باشد که قرار است در نوزدهم ماه میلادی جاری (آوریل) برگزار شود حال آنکه نظرسنجی‌های انجام‌گرفته در نیویورک حاکی از موفقیت احتمالی ترامپ و هیلاری در این ایالت است.

منبع: شرق