باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1549      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۸ فروردين تعداد بازدید : 882
«بتمن علیه سوپرمن» منتقدان علیه رسانه‌ها
شاید منتقدان «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» را تکه و پاره کرده باشند، اما طرفداران فیلم در رسانه‌های اجتماعی از رویارویی «شوالیه تاریکی» و «مردی از فولاد» استقبال بهتری به عمل آورده‌اند.

شاید منتقدان «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» را تکه و پاره کرده باشند، اما طرفداران فیلم در رسانه‌های اجتماعی از رویارویی «شوالیه تاریکی» و «مردی از فولاد» استقبال بهتری به عمل آورده‌اند.
طبق آمار سرویس ردیابی رسانه اجتماعی Fizziology ٥٧ درصد از تبادلات توییتری در مورد فیلم پس از افتتاحیه اکران آن مثبت بوده است. کمتر از ١٠ درصد از توییت‌ها در مورد این فیلم منفی بوده و بقیه را می‌توان خنثی نامید. به ادعای Fizziology واکنش‌ها نسبت به این فیلم در ردیف استقبالی بوده که از فیلم‌های پرفروشی مانند «خشمگین ٧» و «انتقام‌جویان: عصر اولترون» به عمل آمده است.
این استقبال کاملا متفاوت با برخورد بسیاری از منتقدان نشریات معتبر با فیلم بود. ‌ای. اُ. اسکات، منتقد نیویورک تایمز عنوان یادداشت خود را «بتمن علیه سوپرمن علیه سرگرمی» گذاشت، دیوید ادلستین از نیویورک مگزین برچسب «ننگ داستان‌سرایی» بر آن زد و تیم گریرسون از نیو ریپابلیک به فیلم عنوان «تقلای بی‌نشاط» داد. متوسط امتیاز منتقدان به فیلم در سایت اینترنتی روتن تومیتز ٢٩ درصد بود.
بن کارلسن، بنیان‌گذارFizziology می‌گوید: «تا به‌حال چنین قطع ارتباطی میان واکنش منتقدان و واکنش مردم ندیده بودم. بیشتر مکالمات مردم در رسانه‌های اجتماعی در مورد این بود که منتقدها چقدر اشتباه می‌کنند».
استقبال مثبت در توییتر هم چندان شاخص مناسبی برای ارزیابی نبود، چون «بتمن علیه سوپرمن» در سایت CinemaScore امتیاز متوسطی گرفت و درجه ​​B دریافت کرد. این سرویس ردیابی شاخصی برای سنجش احساسات مخاطبان است و در این مورد نشان داد که طرفداران فیلم به مراتب کمتر از دیگر فیلم‌های بتمن و سوپرمن مانند «مردی از فولاد» و «شوالیه تاریکی» از فیلم لذت برده‌اند. نتایج CinemaScore نشان داد که مخاطبان زیر ١٨ سال به فیلم نمره A- و زیر ٢٥ سال به آن نمره B+ داده‌اند؛ یعنی جمعیت جوان که بیشتر با رسانه‌های دیجیتال سروکار دارند، اقبال بیشتری به فیلم داشته‌اند. «بتمن علیه سوپرمن» با وجود نقدهای بد، در گیشه موفق بود. فیلم در هفته اول اکران در آمریکا ٢٠٩‌میلیون دلار درآمد داشت. فعالیت شدیدی در رسانه‌های اجتماعی در مورد فیلم به جریان افتاد که خط نشان‌کشیدن‌های منتقدان را بی‌اثر کرد. طبق آمار سرویس ردیابی رسانه‌های اجتماعی ListenFirst در طول یک سال پیش از افتتاحیه اکران «بتمن علیه سوپرمن» بیش از ١٨٠‌میلیون بار این فیلم در فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام، تامبلر، گوگل پلاس و ویکی‌پدیا مطرح شد. در میان فیلم‌های اکران ٢٠١٥ و ٢٠١٦ فقط «انتقامجویان: عصر اولترون» با ٢٣٢‌میلیون و «جنگ ستارگان: نیرو بیدار می‌شود» با ٢٧٣‌میلیون مورد از این فیلم پیشی گرفته‌اند.
مبادلات شبکه اجتماعی از اولین پنجشنبه اکران تا دوشنبه که مخاطبان عملا توانستند فیلم را ببینند، شدت یافت. حجم مکالمات پیرامون «بتمن علیه سوپرمن» به ١,٤‌میلیون رسید و از این لحاظ فیلم Deadpool با رقم یک‌میلیون، «انتقامجویان: عصر اولترون»، «خشمگین ٧» و «دنیای ژوراسیک» را که کمتر از این تعداد داشتند، پشت‌سر گذاشت.
به گفته کارلسن از شرکت Fizziology عناصر خاصی در فیلم وجود دارد که به‌نظر می‌رسد طرفداران فیلم از آن استقبال کرده‌اند، مخصوصا معرفی واندر وومن (زن شگفت‌انگیز) و بازی بن‌افلک در نقش بتمن. وی می‌گوید: «از همان اولین تیزر فیلم که منتشر شد، معلوم بود که مردم تشنه صحبت در مورد آن می‌شوند. جالب است این علاقه‌مندی، مدام ساخته شد و ساخته شد و ساخته شد، بدون آنکه اغلب کسی متوجه آن باشد».

منبع: شرق