باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1553      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۹ فروردين تعداد بازدید : 718
کلینتون ششمین شکست پیاپی را تجربه کرد
انتخابات درون حزبی امریکا به مرحله‌ای رسیده است که تنها یک اشتباه می‌تواند نامزد نهایی هر حزب را در دور آخر رقابت‌ها تغییر دهد. ویسکانسین نیز یکی از همین پیچ‌ها بود. انتخاباتی که روز سه شنبه پنج آوریل در ویسکانسین برگزار شد پر از بیم و امید برای نامزدهای جمهوریخواه و دموکرات بود. اما نتیجه‌ای که روز گذشته به دست آمد نشان داد که شرایط بسیار حساس‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شد.

انتخابات درون حزبی امریکا به مرحله‌ای رسیده است که تنها یک اشتباه می‌تواند نامزد نهایی هر حزب را در دور آخر رقابت‌ها تغییر دهد. ویسکانسین نیز یکی از همین پیچ‌ها بود. انتخاباتی که روز سه شنبه پنج آوریل در ویسکانسین برگزار شد پر از بیم و امید برای نامزدهای جمهوریخواه و دموکرات بود. اما نتیجه‌ای که روز گذشته به دست آمد نشان داد که شرایط بسیار حساس‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شد. برنی ساندرز نامزد دموکرات توانست در رقابتی حساس به ششمین پیروزی خود از هفت رقابت گذشته در برابر هیلاری کلینتون دست یابد. در طرف مقابل نیز تد کروز توانست یک سرعت گیر هرچند موقتی سر راه پیشتازی ترامپ در صدر نامزدهای جمهوریخواه ایجاد کند. طبق نتایجی که از صندوق‌های رای ویسکانسین خارج شد در حزب جمهوریخواه تد کروز توانست با اختلافی قابل توجه پیروز رقابت‌ها شود. کروز با کسب بیش از ٤٨درصد آرا ٣٦نماینده درون حزبی را به دست آورد و پس از آن دونالد ترامپ با ٣٥درصد آرا تنها سه نماینده درون حزبی را کسب کرد و جان کسیچ تنها با ١٤درصد آرا نتوانست هیچ نماینده حزبی به دست آورد.
در اردوگاه دموکرات‌ها اما شرایط حساس‌تر و جدی‌تر بود. برنی ساندرز با نزدیک به ٥٧درصد آرا و کسب ٤٦نماینده درون حزبی پیروز رقابت ویسکانسین شد و در تعقیب آن هیلاری کلینتون با ٤٣درصد آرا و کسب ٣٦نماینده درون حزبی پس از برنی ساندرز در جایگاه دوم قرار گرفت.
رقابت پیچیده کروز و ترامپ
تد کروز و دونالد ترامپ رقابت پیچیده‌ای را در پیش گرفته‌اند زیرا این نگرانی وجود دارد پیش از برگزاری کنواسیون حزب در کلیولند هیچ یک از نامزدهای جمهوریخواه نتوانند به حداقل ١٢٣٧نماینده دست پیدا کنند. دونالد ترامپ در هفته‌های گذشته بسیار خود را متزلزل نشان داده است. نظرات متناقض او در خصوص سقط جنین و همچنین امنیت ملی جایگاه او را به‌شدت در خطر قرار داده است.
تد کروز پس از پیروزی در ویسکانسین در جمع هواداران خود حاضر شد و به آنها گفت که امشب یک نقطه عطف است. او در سخنان خود افزود: من بیشتر و بیشتر متقاعد می‌شوم که کمپین ما می‌تواند ١٢٣٧نماینده را چه قبل یا هنگام کنوانسیون کلیولند به دست آورد. کروز استدلال کرد که طیف کاملی از حزب جمهوریخواه با هم متحد شوند و نه ترامپ بلکه من را به عنوان نامزد نهایی حزب معرفی کنند. کروز همچنین خطاب به هیلاری کلینتون گفت: هیلاری آماده‌ای، ما می‌آییم.
با این حال پیروزی کروز در ویسکانسین برای همگی بسیار چشمگیر بود، با این وجود ترامپ کماکان با ٧٤٣ نماینده پیشتاز رقابت‌های درون حزبی است و در تعقیب آن تد کروز با ٥٠٧ نماینده درون حزبی قرار دارد، جان کسیچ نیز با ١٤٥نماینده در جایگاه سوم قرار دارد.
اکنون یک چالش جدی برای ترامپ وجود دارد و آن انتخابات ١٩ آوریل در نیویورک است جایی که خانه ترامپ محسوب می‌شود و امید بسیاری بسته تا فاصله خود را با سایر نامزدها در این ایالت افزایش دهد. کمپین دونالد ترامپ پس از شکست در ویسکانسین در بیانیه تند اعلام کرد که کل دستگاه حزب جمهوریخواه پشت سر کروز قرار داشت تا او پیروز شود، میلیون‌ها نفر ضد ترامپ بسیج شدند و میلیون‌ها دلار هزینه تبلیغات علیه ترامپ شد. کروز تنها یک عروسک خیمه‌شب‌بازی است که قدرتمندان حزب اورا کنترل می‌کنند، او یک اسب ترواست که توسط روسای حزب تلاش می‌شود که نامزدی ترامپ را از او سرقت کنند.
شانس‌ها چقدر است
اگر بخواهیم روی کاغذ و درصدها به صحنه رقابتی جمهوریخواهان نگاه کنیم ترامپ بیشترین شانس را برای کسب ١٢٣٧ نماینده دارد. در خصوص تد کروز باید گفت که اگرچه از لحاظ ریاضی برای او این امکان وجود دارد اما باید شانس بالایی برای او در ادامه رقابت‌ها در نظر گرفت و پیروزی کسیچ چیزی مانند سحرو جادو می‌ماند. اما تد کروز و کسیچ تلاش می‌کنند تا در گام نخست بتوانند ترامپ را برای رسیدن به حداقل نماینده بگیرند تا در نهایت بتوانند در کنوانسیون اصلی حزب سایر نمایندگان را به خود جذب کنند.
ساندرز قدم به قدم به هیلاری نزدیک می‌شود
در جبهه دموکرات برنی ساندرز در ویسکانسین سرمایه‌گذاری بسیار زیادی انجام داده بود تا بتواند با این پیش درآمد به سمت انتخابات حساس نیویورک برود؛ جایی که کلینتون بسیار امیدوار است تا بیشتر از ٢٩١ نماینده این ایالات را به خود اختصاص دهد.
ساندرز نیز که با اعتماد به نفس پیروزی‌های اخیر خود و به خصوص در ویسکانسین به رقابت نیویورک پا می‌گذارد قصد دارد در ایالتی که کلینتون در آن متولد شده و در آن نیز نماینده مجلس سنا بوده است رویاروی او قرار بگیرد. ساندرز پس از پیروزی در ویسکانسین در جمع هواداران حاضر گفت: می‌دانم که هیلاری کلینتون کمی عصبانی است اما من نمی‌خواهم اورا عصبی‌تر کنم، اما من معتقدم که ما از شانس بسیار بالایی برای پیروزی در نیویورک برخوردار هستیم و می‌توانیم نمایندگان زیادی را نیز کسب کنیم. ساندرز در ادامه خطاب به هواداران خود گفت: می‌دانید در انتخابات موج به چه معنی است؟ موج یعنی اینکه ما این کمپین را با ۶۰ الی ۷۰ درصد پایین‌تر از کلینتون شروع کردیم. موج یعنی اینکه درهفته‌های گذشته نظرسنجی‌های ملی داشتیم که ما را یک درصد بالاتر یا پایین‌تر از کلینتون نشان می‌دهد. موج یعنی اینکه اگر به نظرسنجی‌ها نگاه کنیم می‌بینیم ما دونالد ترامپ را با اختلاف قابل توجه شکست می‌دهیم.
هیلاری کلینتون اما پس از پیروزی ساندرز در ویسکانسین در یک پیغام در حساب کاربری شخصی خود در توییتر به ساندرز پیروزی در ویسکانسین را تبریک گفت و خطاب به هواداران خود گفت: به همه هواداران که با قلب‌شان ما را همراهی می‌کنند می‌گویم: رو به جلو.
کلینتون و ساندرز اکنون رقابت بسیار نزدیکی دارند. نامزدهای دموکرات نیازمند ٢٣٨٣ نماینده درون حزبی هستند. کلینتون در حال حاضر دارای ١٧٤٢ نماینده است که ١٢٥٩ نماینده آن مربوط به انتخابات است و ٤٨٣ نفر آن نمایندگان ویژه هستند که از کلینتون حمایت می‌کنند. ساندرز نیز تاکنون ١٠٥١ نماینده انجمن حزبی به دست آورده که ١٠٢٠نماینده از طریق انتخابات بوده و ٣١ نماینده ویژه نیز از ساندرز حمایت می‌کنند. ایالت‌هایی همچون نیویورک با ٢٩١، پنسیلوانیا با ٢١٠ و کالیفرنیا با ٥٤٦ نماینده انجمن حزبی از حساسیت بسیار بالایی برای تعیین نامزد نهایی حزب در روزها و هفته‌های آینده برخوردار هستند.

منبع: اعتماد