باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1584      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۴ فروردين تعداد بازدید : 957
زندگی آینده ما با یادگیری ماشین چگونه خواهد بود؟
هم‌زمان با پیشرفت هوش مصنوعی و زیرمجموعه‌های آن مثل یادگیری ماشینی، بحث و گمانه‌زنی در مورد آینده‌ای که در آن گوشی‌های هوشمند توانایی یادگیری دارند و وضعیت احتمالی جنبه‌های مختلف زندگی به‌خصوص مشاغل، روزبه‌روز داغ‌تر می‌شود. در این مطلب به ۳ پیش‌بینی یکی از مدیران گوگل در مورد نقش یادگیری ماشینی در آینده‌ی گوشی‌ هوشمند و تأثیر آن بر وضعیت مشاغل می‌پردازیم.

هم‌زمان با پیشرفت هوش مصنوعی و زیرمجموعه‌های آن مثل یادگیری ماشینی، بحث و گمانه‌زنی در مورد آینده‌ای که در آن گوشی‌های هوشمند توانایی یادگیری دارند و وضعیت احتمالی جنبه‌های مختلف زندگی به‌خصوص مشاغل، روزبه‌روز داغ‌تر می‌شود. در این مطلب به ۳ پیش‌بینی یکی از مدیران گوگل در مورد نقش یادگیری ماشینی در آینده‌ی گوشی‌ هوشمند و تأثیر آن بر وضعیت مشاغل می‌پردازیم.

برای سال‌های متمادی مفاهیمی مثل یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی، ربات و ... دستمایه‌ی اصلی فانتزی‌های علمی-تخیلی و سوژه‌ای مناسب برای به تصویر کشیدن پاد‌آرمان‌شهر تاریک و وحشت‌آور آینده‌ی دور بوده‌اند که در آن انسان به برده تبدیل می‌شود و تحت استیلای ماشین قرار می‌گیرد. به همین دلیل وقتی به یادگیری ماشینی فکر می‌کنیم، ناخودآگاه تصویر ماشین‌های سخنگو و ربات‌های انسان‌گونه‌ی متخاصم به ذهنمان خطور می‌کند.

 1 پیش‌بینی گوگل

 یادگیری ماشینی هیچ‌کدام از این‌ها نیست و در حقیقت تابه‌حال تغییرات مثبت چشمگیری در عملکرد کامپیوترها ایجاد کرده است. در آینده‌ی نزدیک، یادگیری ماشینی ماهیت مشاغل را تغییر خواهد داد و این کار را با بهبود عملکرد گوشی هوشمند شما آغاز خواهد کرد. در حال حاضر برنامه‌هایی که می‌توانند نحوه‌ی انجام وظایف ساده‌ی اداری را فرابگیرند، جای خود را در فضای کاری پیدا کرده‌اند و با بر عهده گرفتن کارهای کسل‌کننده‌ی روزمره، دست انسان را برای پرداختن به مسائل مهتر باز می‌گذارند.

پیش‌بینی گوگل 2

واضح‌ترین ردپای یادگیری ماشینی را می‌توان در گوشی‌های هوشمند مشاهده کرد که در حال تبدیل‌شدن به دستیارهای اختصاصی ما هستند و به‌زودی قابلیت‌های مفید آن‌ها بسیار بیشتر از ارائه‌ی نوتیفیکیشن، یادآوری برنامه‌ی روزانه یا نظارت بر جلسات کاری خواهد بود. در آینده‌ی نزدیک نرم‌افزارهایی که بر اساس اصول یادگیری ماشینی ساخته می‌شوند، به گوشی‌های همراه اجازه خواهند داد برنامه‌ی کاری ما را درک و نیازهایمان را پیش‌بینی کنند که به‌این‌ترتیب راه را برای به حداکثر رساندن بهره‌وری روز کاری و شاید حتی لذت بردن از آن هموار خواهند کرد. با آمدن چنین روزی، داشتن یک دستیار باهوش و آماده‌به‌کار که در حال حاضر امتیاز خاص مدیران رده‌بالای قدرتمند است، برای همه‌ی ما فراهم خواهد شد. ۳ مورد از امتیازهای شغلی حاصل از فراگیر شدن یادگیری ماشین به شرح زیر هستند:

۱. زمان‌بندی و مدیریت بی‌عیب و نقص کارهای اداری

پیش‌بینی گوگل 3

در حال حاضر تلفن همراه، ترافیک مسیر محل کار را به شما اطلاع می‌دهد، جلسات کاری مهم در هر ساعت از روز را یادآوری می‌کند و صندوق پستی اینترنتی پرازدحام و سرگیجه‌آور شما را سروسامان می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر گوشی هوشمند می‌تواند در ابعاد گسترده‌ای همه‌ی اطلاعات مربوط به شما را مدیریت کند. ولی هنوز برای انجام بدون نقص این کار محدودیت‌هایی وجود دارد.

کاری که در حال حاضر گوشی هوشمند نمی‌تواند انجام بدهد، یا به تعبیری مانع اصلی آن برای تبدیل‌شدن به یک دستیار خصوصی زبر و زرنگ، پیش‌بینی مطمئن رویدادها و پاسخگویی مؤثر به آن‌ها است. روزی در آینده‌ی نزدیک، تلفن همراه شما می‌تواند تشخیص بدهد که به‌موقع به یک جلسه‌ی کاری بسیار مهم نخواهید رسید؛ بنابراین به‌سرعت یک تاکسی خبر می‌کند، مدت‌زمان تأخیر احتمالی شما را به همکارانتان اطلاع می‌دهد، در طول راه مستندات ضروری برای ارائه در جلسه را در دسترس شما قرار می‌دهد و به‌محض رسیدن به‌صورت خودکار برای ثبت یادداشت‌های مهم آماده می‌شود.

گوشی هوشمند یک وسیله‌ی قابل‌حمل و مجهز به قابلیت تشخیص موقعیت مکانی کاربر است. داشتن این ویژگی‌ها به آن اجازه می‌دهد که در آینده‌ی نزدیک نه‌تنها همیشه موقعیت دقیق شما را بداند، بلکه در هرلحظه و بهتر از هر ابزار ارتباطی دیگری، هرچه که نیاز دارید به دستتان برساند. در آن زمان دیگر نیازی به جستجو یا صبر برای دستیابی به اطلاعات موردنظرتان نخواهید داشت. بالعکس اطلاعات به سراغ شما خواهند آمد و امکاناتی برایتان فراهم می‌کنند که هیچ‌وقت تصور نمی‌کردید دستیابی به آن‌ها از طریق صفحه‌نمایش کوچک گوشی هوشمند امکان‌پذیر باشد.

حتی اگر مورد آخر محقق نشود، باز هم هیچ‌وقت دیر به جلسات خود نخواهید رسید و محیط کارتان همیشه مرتب و سازمان‌دهی شده خواهد بود. گوشی‌های هوشمند آینده با گذراندن مدت‌زمان لازم، حتی عادت‌های شخصی شما را فرا خواهند گرفت.

۲. دورکاری به معنای واقعی و بدون نیاز به کامپیوتر

پیش‌بینی گوگل 4

روزی در آینده، به استانداردهای فعلی محیط کاری نگاه خواهیم کرد و از اینکه باوجود این ساعات کاری سنگین می‌توانستیم به زندگی شخصی و علایق خود برسیم، تعجب‌زده خواهیم شد. در حال حاضر بیشتر از گذشته برای کار سفر می‌کنیم و آزادی عمل بیشتری داریم؛ ولی بااین‌حال همیشه با محیط کار در ارتباط هستیم. در آینده تغییر ماهیت همه‌ی مشاغل (از مدیریت رده‌بالا گرفته تا کارکنان جزء) بر پایه‌ی یادگیری ماشینی، اجبار برای انتخاب بین بهره‌وری و آزادی عمل را از بین خواهد برد.

 در آینده ابزارهای نسخه‌برداری صوتی مبتنی بر یادگیری ماشینی، در حین سفر گفته‌های شما را کاملا صحیح و عاری از غلط نگارشی به نوشته تبدیل خواهند کرد. در حقیقت به‌زودی می‌توانید همه‌ی فعالیت‌های حرفه‌ای خود را فقط با صحبت کردن و بدون نیاز به کیبورد و صفحه‌نمایش انجام بدهیم. این قابلیت جدید برای ورود اطلاعات در تمام تجهیزات کامپیوتری به کار گرفته خواهد شد و همه‌چیز را ساده‌تر خواهد کرد.

در حال حاضر پاسخ دادن به یک ایمیل مفصل اداری با صفحه‌نمایش و کیبورد کوچک گوشی هوشمند چندان خوشایند نیست. تصور کنید روزی اپلیکیشین‌ها بتوانند به‌صورت خودکار پیام‌های مهم را شناسایی کنند و جوابی مناسب به آن‌ها بدهند. بخشی از این قابلیت با فناوری‌های موجود امکان‌پذیر است و پیشرفت بیشتر در این زمینه به شما اجازه خواهد داد که بدون سرکشی مداوم به گوشی هوشمند، ارتباط بسیار مؤثر و منظمی با مخاطبان خود داشته باشید.

۳. مشاوره‌ی مؤثر و مطمئن در حوزه‌های تخصصی

پیش‌بینی گوگل 5

در حال حاضر اپلیکیشین‌های زیادی برای مدیریت درآمد، مخارج و صورتحساب‌ها وجود دارد؛ ولی در آینده می‌توانید از گوشی هوشمند خود برای محاسبات بسیار پیچیده‌تری استفاده کنید. گجت‌های کامپیوتری آینده به کمک یادگیری ماشینی، پیچیده‌ترین محاسبات ریاضی ضروری در زندگی روزمره یا کار را به‌صورت بلادرنگ و با سهولت هرچه‌تمام‌تر انجام خواهند داد.

یادگیری ماشینی، مهارت‌های ارزشمندی مثل تحلیل داده را در دسترس عموم قرار خواهد داد و گوشی هوشمند را به متخصص امور اقتصادی و همراهی قابل‌اعتماد در حساس‌ترین چالش‌های تجاری تبدیل خواهد کرد. در آینده تلفن همراه شما مشاوری بسیار مؤثر و حل‌کننده‌ی قاطع مشکلات خواهد بود.

یادگیری ماشینی بخشی از فانتزی‌های علمی تخیلی نیست و در حال حاضر در بسیاری از محصولات به کار گرفته می‌شود. شکی نیست که این فناوری برای کامل شدن هنوز به کار زیادی نیاز دارد؛ ولی باوجود مخالفت افراد بدبین، مسیر آینده‌ی آن روشن و بدون ابهام است. نرم‌افزارها و اپلیکیشین‌های آینده می‌توانند وظیفه‌ی خود را به‌درستی انجام بدهند و از مسیر مشخص‌شده خارج نشوند و قطعا امکانات بسیار هیجان‌انگیز و غیرقابل‌تصوری برای ما فراهم خواهند کرد.

تغییرات حاصل از ورود یادگیری ماشینی به بازار کالاهای مصرفی تدریجی خواهد بود و هر دستاورد جدیدی لزوما نباید در اولین گام خود با موفقیت همراه باشد؛ ولی بدون تردید استفاده از یادگیری ماشینی در تجهیزات کامپیوتری آغازگر نسل جدیدی از تحولات زیربنایی در دنیای فناوری و به‌خصوص در صنعت موبایل است. یادگیری ماشینی در آستانه‌ی ایجاد انقلابی جدید در زندگی مدرن قرار دارد و بعد از وقوع این انقلاب، تصور زندگی بدون آن مشکل خواهد بود.

منبع: زومیت