باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1611      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ شنبه ۲۸ فروردين تعداد بازدید : 846
ایستاده با مشت در آستانه نیویورک
دشمنی نهفته بین برنی سندرز و هیلاری کلینتون، دو نامزد رقیب در رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، پنجشنبه‌شب و با حمله شخصی دو طرف به یکدیگر فوران کرد.

دشمنی نهفته بین برنی سندرز و هیلاری کلینتون، دو نامزد رقیب در رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، پنجشنبه‌شب و با حمله شخصی دو طرف به یکدیگر فوران کرد. در نهمین و احتمالا آخرین مناظره تلویزیونی سناتور ورمونت و وزیر امور خارجه سابق پیش از انتخابات نیویورک، دو طرف با هرآنچه در توان داشتند به یکدیگر تاختند. از دقایق ابتدایی تا انتهای مناظره، آنها قضاوت و درک یکدیگر از واقعیت‌های سیاسی را زیر سؤال بردند و مناظره پیش از انتخابات ایالت نیویورک را به داغ‌ترین بحث مبارزات انتخاباتی بدل کردند. از وال‌استریت تا حداقل دستمزد، کنترل اسلحه تا جنگ عراق، اسرائیل تا تغییر آب و هوا، همه‌وهمه مورد بحث قرار گرفت. تنها پنج‌روز پیش از رأی‌گیری مهم ایالت نیویورک که تکلیف ٢٩١ نماینده از دوهزارو ٣٨٣ نماینده را مشخص می‌کند، شعارها وارد سطح جدیدی شد و شدت گرفت. 
سندرز با صراحت تمام شایستگی هیلاری کلینتون را برای ریاست‌جمهوری به چالش کشید و گفت که او تجربه و هوش کافی دارد اما دادگری او را زیر سؤال برد. او اقدامات بحث‌برانگیز کلینتون در طول سال‌های اخیر را ذکر کرد؛ از موافقت با حمله آمریکا به عراق تا حمایت از برخی معاملات تجارت آزاد و گرفتن مبلغ ٦٧٥ هزار دلار از گلدمن‌ساکس. سندرز این سؤال را مطرح کرد که «آیا ما واقعا برای تغییردادن آمریکا می‌توانیم به نامزدی اعتماد کنیم که تا این اندازه به منافع پول‌های بزرگ وابسته است؟» و خود در جواب گفت: «من فکر نمی‌کنم». هیلاری کلینتون هم در پاسخ، از مواضع سندرز نسبت به اسرائیل انتقاد کرد. 
مناظره پنجشنبه‌شب خصومت فزاینده سندرز و کلینتون را آشکار کرد و دیگر خبری از پاسخ‌دادن‌های مؤدبانه و انتقادات ملایمی نبود که دو طرف در اوایل مبارزات انتخاباتی از خود نشان داده بودند. سندرز با لحنی طعنه‌آمیز و اغلب عصبانی از کلینتون انتقاد می‌کرد و به‌سختی می‌توانست انزجار خود را از روابط هیلاری کلینتون با وال‌استریت مخفی کند. پس از آنکه کلینتون گفت در مقابل بانکداران ایستادگی کرده و به‌خاطر شیوه‌های مالی متزلزل آنها قبل از رکود اقتصادی، آنها را به چالش کشیده است، سندرز توأمان با خشم و شیطنت به او این‌طور پاسخ داد: «آه خدای من، کلینتون وزیر امورخارجه آنها را به چالش کشیده، آنها حتما له شده‌اند و اینها قبل از آن بود که مبالغ هنگفتی برای سخنرانی دریافت کردید یا بعد آن؟»
 براساس آمار منتشرشده در ماه‌های اخیر، هیلاری کلینتون و همسرش، بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، از سال ٢٠١٤ تاکنون تنها بابت بیش از صد سخنرانی درآمدی بیش از ٢٥‌میلیون دلار داشته‌اند. وزیر امورخارجه پیشین آمریکا همچنین بابت حق‌التألیف کتاب خود، ٢٥‌میلیون دلار کسب کرده است. بااین‌حساب درآمد کلینتون‌ها آنها را دست‌کم در بین یک‌دهم درصد از جمعیت سطح‌بالای آمریکا از نظر درآمد مالی قرار داده است. 
کلینتون، نامزد پیشتاز دموکرات‌ها که در نظرسنجی‌های اخیر در ایالت نیویورک هم از برنی ‌سندرز پیش‌تر است، در پاسخ به سناتور ورمونت برای دفاع از خود مجددا به روش مرسوم خود بازگشت و گفت: «اشتباه نکنید! این فقط حمله به من نیست؛ این حمله‌ای به سیاست‌های باراک اوباما هم هست». به گفته وزیر خارجه پیشین آمریکا، رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده هم از سرمایه‌های چهره‌ها، گروه‌ها و سازوکارهای مالی فرادولتی در کارزار انتخاباتی خود استفاده کرده است. 
کلینتون درعین‌حال می‌گوید سیاست‌های سندرز عمق ندارد و با انتقاد از مصاحبه اخیر سناتور ورمونت با «نیویورک‌دیلی‌نیوز» می‌گوید او قادر به تشریح مواضع خود در مورد مواجهه با سیاست‌های بانک‌های بزرگ نیست. علاوه بر وال‌استریت، موضوع کنترل اسلحه در آمریکا نیز بار دیگر در مناظره دو طرف مطرح شده است. کلینتون، بارها از سیاست‌های سندرز در مورد کنترل سلاح در آمریکا انتقاد کرده است. 
کلینتون که عزم خود را برای ضربه‌ای ویرانگر به سندرز جزم کرده بود، بحث اسرائیل را به میان کشید و به یکی از مبادلات به‌یاد‌ماندنی پنجشنبه‌شب بدل کرد. در نیویورک نامزدها به طور سنتی برای نزدیک نشان‌دادن خود با منافع اسرائیل رقابت می‌کنند و از‌همین‌رو دیدن سندرز که بی‌هیچ واهمه‌ای اقدامات اسرائیل را به چالش می‌کشد، بسیاری را شگفت‌زده کرده است. برنی سندرز از گفته‌های خود در مورد نامتناسب‌بودن واکنش اسرائیل به حملات موشکی از سوی غزه در سال ۲۰۱۴، دفاع کرد و گفت: «باید با مردم فلسطین بااحترام و کرامت برخورد کرد». بااین‌همه سندرز گفت حرف‌هایش به معنی مخالفت با اسرائیل نیست. کلینتون در دفاع از اسرائیل پرسید: «چطور می‌توان یک کشور را اداره کرد، وقتی حملات تروریستی و موشکی دائما تو را تهدید می‌کنند. حق داری از خودت دفاع کنی». مخاطبان حاضر در محل مناظره، اغلب سندرز را تشویق می‌کردند به‌ویژه آنجا که گفت؛ سهم مبارزات انتخاباتی‌اش میانگین ٢٧دلار بوده است. 

منبع: شرق