باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1618      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۹ فروردين تعداد بازدید : 720
موزه‌ای برای ادای احترام به «چارلی چاپلین»
موزه «دنیای چاپلین» که ادای احترامی است به کمدین لندنی و یکی از نخستین ستاره‌های هالیوود، هفدهم آوریل در سوییس برپا می‌شود. مسوولان این موزه 15 سال برای طراحی دنیای چاپلین در دهکده کرسیر-سور-وو وه در کنار دریاچه ژنو وقت صرف کرده‌اند.

موزه «دنیای چاپلین» که ادای احترامی است به کمدین لندنی و یکی از نخستین ستاره‌های هالیوود، هفدهم آوریل در سوییس برپا می‌شود. مسوولان این موزه ١٥ سال برای طراحی دنیای چاپلین در دهکده کرسیر-سور-وو وه در کنار دریاچه ژنو وقت صرف کرده‌اند.

به گزارش روزنامه تلگراف؛ چاپلین شانزدهم آوریل ١٨٨٩ در منطقه وال‌وورث، جنوب لندن به دنیا آمد و کریسمس ١٩٧٧ در سن ٨٨ سالگی از دنیا رفت. این موزه در عمارت «مونوآر دو بن» جایی که چاپلین ٢٥ سال از عمرش را با همسرش «اونا» و هشت فرزندش گذرانده، برگزار می‌شود. ماشین غول‌پیکر فیلم «عصر جدید» (١٩٣٦) که نویسندگی و کارگردانی آن نیز بر عهده خود چاپلین بود، در این موزه به نمایش درخواهد آمد. وودی آلن در فیلم «در خواب فرورفته» (١٩٧٣) ادای احترامی به این ماشین و چاپلین کرده است. مجسمه‌ای از وودی آلن نیز در این موزه وجود دارد. او درباره فیلم «سیرک» (١٩٢٨) چاپلین گفته است: «دیدن فیلم «سیرک» تجربه‌ خوبی است. شوخی‌ها و اجرای آنها آنقدر درخشان و منظم ‌و مرتب هستند که نمی‌توان تاریخی را برای آن در نظر گرفت. در این فیلم ایده‌های اجتماعی و هزل‌هایی که درباره آداب و رسوم هستند در مورد همه زمان‌ها کاربرد دارند. چاپلین آنقدر زیبا عناصر را در فیلم گنجانده که همیشه تازه هستند.» همچنین این موزه چندوجهی تجربه بودن در کابینی را روی تخته‌سنگی که تکان می‌خورد، می‌دهد. در واقع به همان شکلی که چاپلین در فیلم «جویندگان طلا» به نمایش می‌گذارد. اوژن پسر ٦٢ ساله چاپلین، به خبرنگار خبرگزاری ای‌اف‌پی گفته است: «پدرم دوست داشت مردم او را به خاطر داشته باشند. به همین خاطر او با کمال‌گرایی تمام فیلم می‌ساخت. فکر می‌کنم با برگزاری چنین موزه‌ای او خوشحال شود.»

پس از اینکه دولت امریکا در دهه ١٩٥٠ هنگامی که سناتور مک‌کارتی از نفوذ شوروی به داخل کشورش می‌ترسید، چاپلین را به خاطر علایق کمونیستی‌اش از کشور اخراج کردند، او به سوییس رفت. ساختمان مجزایی در کنار عمارتی که چاپلین در آن زندگی می‌کرده، ساخته شده است. این ساختمان در شمایل استودیوی هالیوودی که به فعالیت‌های چاپلین بر روی پرده سینما اختصاص دارد، ساخته شده است. همچنین نمایشگاه‌هایی از سال‌های نخستین زندگی چاپلین در لندن و کار با گروه سیرک بریتانیایی «کیسی کورت» به نمایش درمی‌آیند. همچنین بازسازی آرایشگاهی که در فیلم «دیکتاتور بزرگ» و رستورانی که شخصیت فیلم «مهاجر» در آنجا کفش‌هایش را می‌خورد، در معرض بازدید عموم قرار می‌گیرد. در موزه «دنیای چاپلین» بیش از ٣٠ مجسمه مومی از دوستان و نزدیکان چاپلین از جمله آلبرت انیشتین، که در موزه ژروین پاریس ساخته شده، به نمایش درخواهند آمد. کلاه شاپو، عصا و لباس‌هایی که چاپلین در فیلم‌هایش می‌پوشید نیز در این موزه نشان داده خواهند شد. در یکی از ویترین‌های شیشه‌ای موزه، گواهینامه‌ای است که ملکه الیزابت دوم، لقب تشریفاتی شوالیه را به چاپلین داده است. در ویترینی دیگر تندیس اسکاری دیده می‌شود که او برای ساخت موسیقی فیلم «روشنی‌های صحنه» (١٩٥٢) دریافت کرده بود. از آنجایی که نمایش این فیلم در سال ١٩٥٢ در امریکا ممنوع بود، چاپلین در سال ١٩٧٣ جایزه خود را از آکادمی دریافت کرد.

منبع: اعتماد