باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1641      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱ ارديبهشت تعداد بازدید : 1803
طلای سبز ایران؛جنگل الیمستان
الیمستان مشهور به طلای سبز ایران را مه غلیظ و جنگل‌های سرسبز و انبوه در برگرفته است. این جنگل سرسبز، همچون فهرستی باز است، برای آنها که می‌خواهند جاده و جنگل و کوه و استپ، مرتع و دشت و گلزار و قلّه را در یک سفر یک روزه تجربه کنند.

الیمستان مشهور به طلای سبز ایران را مه غلیظ و جنگل‌های سرسبز و انبوه در برگرفته است. این جنگل سرسبز، همچون فهرستی باز است، برای آنها که می‌خواهند جاده و جنگل و کوه و استپ، مرتع و دشت و گلزار و قلّه را در یک سفر یک روزه تجربه کنند.

الیمستان یکی از زیباترین مناظر را در فصول بهار و تابستان به گردشگران و دوستداران طبیعت نوید می‌دهد. این منطقه را که به طلای سبز ایران مشهور است، مه غلیظ و جنگل‌های سرسبز و انبوه در برگرفته است. جنگل‌های الیمستان، محل رویش گیاه «الیما» است کهدر اردیبهشت ماه رشد می‌کند و آن‌طور که بر می‌آید نام جنگل الیمستاننیز از آن گرفته شده است.

جنگل الیمستان

جنگل الیمستان

الیمستان که چون نگینی سبز بر طبیعت بینظیر آمل خودنمایی می‌کند، نگاه عکاسان داخلی و خارجی را به خود جذب کرده است. طبیعت بکر و زیبایی جنگل‌ها، مراتع و سر سبزی آن وصف‌ناشدنی است، ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا، پایین بودن دما در فصل گرما، وجود چشمه‌سارهای فراوان، پوشش جنگلی متنوع، دشت‌ها و آب زلال و اسب‌های زیبا از شاخصه‌های جمعناپذیر این جنگل است. آب مردم روستا از چشمه تأمین می‌شود و محصول آن غلات، لبنیات و عسل است. 

جنگل الیمستان

 

جنگل الیمستان

جنگل الیمستان

الیمستان یک فهرست باز است؛ فهرستی برای آنها که می‌خواهند جاده و جنگل و کوه و استپ، مرتع و دشت و گلزار و قلّه را درسفری یک روزه تجربه کنند.اختلاف دما و تنوع پوشش در طول مسیر الیمستان بسیار مثالزدنی است.جایی هوای مسیر آفتابی وشرجی است، جای دیگر مطبوع و بهاریجایی مه است و خنک، جای دیگری باد تندی می‌آیدیک جا انبوه جنگل است، مسیربعدی تبدیل به دشت می‌شود. دشت پایین دست پرچین است، پرچین به سوی مرتع می‌رود، مرتع گلزار دارد و آن بالا قلّه است وبنای امامزاده‌اش. از روستای المیستان تا قلّه چهار ساعت و نیم تا پنج ساعت جنگل‌نوردی و کوهپیمایی دارید. از قله، خطالرأسدماوند تا دریای خزر را می‌بینید. آن بالا کل جنگل و همه مراتع اطراف، زیر پای شماست و دور نمای قلّه دماوند پیش رویتانقدمبه قدم الیمستان تا آن بالا، دیدنی‌هایی نهفته‌ای دارد که مسافران موقع صعود یکییکی کشفشان می‌کنندیکی بین بوته‌ها مردابیرا نشان می‌دهد، یکی از خزیدن مارمولک بزرگی هیجان زده می‌شود و دیگری خم می‌شود و از گل‌های رنگ به رنگ بین راه عکاسیمی‌کند. از همه این‌ها که بگذریم، قله الیمستان یکی دیگر از جاذبه‌های این روستا است که با زمستان‌های پر برف و بهارهای همیشه سر سبز،  کوهنوردان زیادی را به خود فرا می‌خواندقله‌ای که حدود ۲۵۱۰ متر ارتفاع دارد و یکی از بهترین گزینه‌هایکوهنوردی در زمستان به شمار می‌رود. اگر اهل کوهنوردی باشید، این قله با تمام جاذبه‌های طبیعی اطرافش بهترین گزینه سفر کوهنوردی شما به شمار خواهد رفت. در کل مسیر دامنه شرقی، قله دماوند در پیش چشمانتان حدیث صلابت می‌خواند.

جنگل الیمستان

جنگل الیمستان

جنگل الیمستان

جنگل الیمستان

شاید اما جالب‌تر از همه این‌ها، منطقه نقش پای رستم باشد که تعجب همه کوهنوردان را برمی‌انگیزد. نرسیده به قله جای دوشهاب سنگ بزرگ دیده می‌شود که حفره‌هایی به عمق ۱۰ متر ایجاد کرده‌اند. بومیان منطقه افسانه‌ای زیبا برای این چاله‌ها دارند. آنها معتقدند این گودال‌ها جای زانوهای رستم است که در این منطقه زانو زده و از آب دریا نوشیده است. دورنمای بینظیر قله دماوند، مناظر زیبای جنگلی با پوشش دشت‌های پر گل، منطقه را به مکانی مجذوبکننده تبدیل کرده است. قبل از رسیدن به جنگل، در ابتدای ورود به الیمستان روستایی قرار دارد که لهاش نامیده می‌شود، لهاش در کوهستانی معتدل و مرطوب واقع شدهاست. از انتهای روستا اولین نشانه‌های جنگل دیده می‌شود. اغلب ساکنان روستا، زراعت و دامداری می‌کنند و عده‌ای هم به تولیدصنایع دستی و شال‌بافی مشغولند. یکی دیگر از جاذبه‌های جنگل الیمستان، زرشک کوه است که در بهار و زمستان پذیرای کوهنوردان بسیاری است.

راه دسترسی به جنگل الیمستان

از آمل، کیلومتر ۲۰ و از تهران، کیلومتر ۱۴۰ جاده هراز، به جاده فرعی سمت راست به تابلویی برمی‌خورید که روی آن نوشته شده؛امامزاده قاسم، وارد آن شوید، در اوایل مسیر به دو راهی می‌رسید که باید جاده سمت چپ را دنبال کنید، جاده فرعی آسفالته باریک با پیچ و خم بسیار حدود ۷ کیلومتر است که ابتدا شما را به روستای لهاش و پس از آن با طی ۵ کیلومتر مسیر خاکی به روستای الیمستان رهسپارتان می‌کنداز آنجا با پشت سر گذاشتن آبادی دورنمای جنگل را پیش روی خود می‌بینید.

جنگل الیمستان

سایر دیدنی‌های مسیر جنگل الیمستان

منطقه بکر قلاردن

محلی‌ها در اردیبهشت ماه به سمت دشت گل گاوزبان منطقه قلاردن می‌روند، گل گاوزبان می‌چینند و گیاه دیگری به نام «زی زا». راه مسیر چندان شیبدار نیست و از روستای الیمستان تا منطقه قلاردن حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت راه است. آنجابقایایی از یک قطعه قدیمی به جا مانده و یک گاوسرا ساخته شده که اقامتگاهی برای چوپانان محلی است. در فاصله‌ای حدود یککیلومتری گاوسرا، مرتعی به نام «سجمون» گسترده شده که گلهدارها با آب چشمه‌های آنجا گله‌هایشان را سیراب می‌کنند.

 اگر فرصت بیشتری دارید، آبشار شاهاندشت، دژ نظامی تسخیرناپذیر ملک بهمن، کوچهباغ‌های روستا، کتیبه ناصری، روستای نوا و منظره منحصربهفرد کوه دماوند از ارتفاع ییلاق نوا، پیادهروی در دره سیالیز هر کدام تجربه‌ای خاطره‌انگیز در خود نهان دارند.

بهترین فصل برای بازدید از جنگل الیمستان

اواسط بهار و اوایل پاییز شاید بهترین فصل برای سفر به الیمستان باشد، اما از مناظر زیبای زمستانی هم نمی‌توان چشم پوشید، البته به‌ شرطی که تمامی اصول سفرهای زمستانی رعایت شود.

جنگل الیمستان

جنگل الیمستان

توصیه‌ها برای سفر به جنگل الیمستان

غذای کافی، لباس مناسب، جعبه کمک‌های اولیه، چراغ قوه، در صورت داشتن جی‌پی‌اس یا کمک گرفتن از بومیان برای جنگل‌نوردی پیشنهاد می‌شود. در شرایط مه امکان گم شدن در جنگل وجود دارد، عموما این جنگل را بیخطر می‌خوانند، اما احتیاط را فراموش نکنید و برای حفاظت از محیط، آتش روشن نکنید یا در صورت روشن کردن از خاموش شدن آن پیش از رفتن اطمینان حاصل کنید.

منبع: کجارو