باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1713      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۲ ارديبهشت تعداد بازدید : 739
تصویر مجید جلالی
یک دهه از آخرین موفقیت مجید جلالی می‌گذرد؛ ویکی‌پدیا ثبت کرده «قهرمانی در سوپر جام فوتبال ایران ۱۳۸۴ به همراه تیم صباباتری». احتمالا تصویری که همه ما از او داریم، برنامه٩٠، عدد و رقم، یک‌ دستگاه کامپیوتر و جملات زیباست. تصویری که مثل آخرین موفقیت، سال‌ها از آن می‌گذرد. ما ایرانی‌ها از افراد تصویری می‌سازیم و عمری اسیر همان تصویر می‌مانیم.

یک دهه از آخرین موفقیت مجید جلالی می‌گذرد؛ ویکی‌پدیا ثبت کرده «قهرمانی در سوپر جام فوتبال ایران ۱۳۸۴ به همراه تیم صباباتری». احتمالا تصویری که همه ما از او داریم، برنامه٩٠، عدد و رقم، یک‌ دستگاه کامپیوتر و جملات زیباست. تصویری که مثل آخرین موفقیت، سال‌ها از آن می‌گذرد. ما ایرانی‌ها از افراد تصویری می‌سازیم و عمری اسیر همان تصویر می‌مانیم. «مجید کامپیوتر» یا «آقامعلم» یکی از همان تصاویر است. آخرین تصویر ثبت‌شده از جلالی، چشم‌های از حدقه درآمده، پشتِ آن عینک همیشگی، رگ‌های گردن متورم و فریادهای عجیب و غریب بر سر داور است که می‌گوید: «بیا اینجا ببینم»! بین اعلام پنالتی داور و ضربه امید ابراهیمی، فاصله نسبتا زیادی بود؛ فاصله‌ای که با اعتراض‌های تکراری مجید جلالی به داور مسابقه و در نهایت اخراج مربی سایپا از کنار زمین پر شد.

فصل قبل بود که او تا آستانه درگیری فیزیکی با علیرضا فغانی هم پیش رفت و از آن به‌بعد بود که تقریبا بعد از هر شکست، داوران مقصران اصلی شکست‌ها بودند. از من بپرسید اعتقاد دارم که سرمربی این روزهای سایپا، اعتقادی به جملات زیبایش ندارد و خیلی اوقات همان‌ها را هم فراموش می‌کند. او سال‌ها پیش و قبل از جام‌جهانی آلمان در نامه‌ای به احمدی‌نژاد از او خواست که برانکو را برکنار کند و مربی ایرانی با توجه به اعتقاد مقام اجرایی کشور به ایرانی‌ها، روی نیمکت در جام جهانی بنشیند. این نوشته منکر توانمندی‌های او نیست ولی این تفکر «سنتی» هیچگاه علمی نبوده و نیست، بیشتر «ژست» است. مثل این می‌ماند که گروهی برایت عدد و رقم و آنالیز استخراج کنند و شما آنها را به «نمایش» بگذارید. قطعا دوره این کارها گذشته است. دیگر نمی‌توان با تصویر یک دهه قبل، برای امروز «نمایش تازه‌ای» داشت و به نتیجه رسید. اشکال شاید مجید جلالی باشد. تصویری که می‌سازد و به آن نمی‌رسد. مثل روز بازی با پرسپولیس که تیم خودش و حریف را تنها مدعیان قهرمانی لیگ برتر می‌دانست. مثل برنامه سه ساله‌ای که به مدیران باشگاه می‌دهد و سال‌هاست که نتیجه‌ای نمی‌دهد. همانند موضوعاتی که درباره‌شان حرف می‌زند و با کمی تحقیق می‌شود، صحت آن را مورد ارزیابی قرار داد.

مجید جلالی، سرمربی تیم فوتبال سایپا، در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی سایپا و استقلال، موضوعات تازه‌ای را مطرح کرد. یکی از بحث‌ها، بازی دادن شانزده بازیکن از رده‌های پایه در تیم فوتبال بزرگسالان سایپا بود. ادعایی که قصد داریم به بررسی آن بپردازیم. در دو فصل گذشته، مجموعا دوازده بازیکن از تیم‌های پایه سایپا، در ترکیب تیم سایپا در لیگ برتر به میدان رفته‌اند. این بازیکنان شامل مهدی ترابی، محمدرضا اخباری، کاوه رضایی، علیرضا علیزاده، بهمن سالاری، ماهان رحمانی، علی قلی‌زاده، باقر نیاری، علی شجاعی، محمد علی‌نژاد، محمد سلطانی‌مهر و امین جوادی بوده‌اند. نکته بسیار قابل تامل اینکه تنها ٥ بازیکن آخر این لیست در دوره مربیگری مجید جلالی برای نخستین‌بار برای سایپا به میدان رفته‌اند و بقیه نفرات این لیست، در فصول قبل‌تر نیز در لیگ برتر به میدان رفته بودند. در میان این ٥ بازیکن نیز، باقر نیاری در فصل گذشته تنها در دو بازی و مجموعا کمتر از ١٠ دقیقه به میدان رفته و هیچ نام و اثری از او در این فصل تیم سایپا به چشم نمی‌خورد. همچنین نیاری، شجاعی، سلطانی مهرو جوادی بیش از ٥ سال در تیم‌های پایه سایپا عضویت داشته و تمام این بازیکنان در رده‌های سنی مختلف عضو تیم ملی فوتبال ایران بوده‌اند. محمد علی‌نژاد نیز در این فصل و با تست ابتدای فصل به عضویت تیم امید سایپا در آمده و در لیست تیم بزرگسالان سایپا قرار گرفته است.
باشگاه‌هایی مانند سایپا، فولاد و... در زمره باشگاه‌های بازیکن‌ساز فوتبال ایران قرار دارند. در اکثر قریب به اتفاق تیم ‌های لیگ برتر، دست‌پرورده این باشگاه‌ها یافته می‌شود. علاوه بر این، باشگاه سایپا در دو فصل قبل و به دلیل مشکلات اقتصادی گروه سایپا که به دلیل تحریم‌های صنعت خودروسازی به وجود آمده بود، کمترین بودجه در طول فعالیت خود را دریافت کرد و به همین دلیل سیاست اصلی مدیریت وقت باشگاه مبتنی بر استفاده هرچه بیشتر از دست‌پرورده‌های سایپا قرار گرفت. با همین سیاست بود که با بودجه‌هایی کمتر از ٥ و ٦ میلیارد در دو فصل، تیم فوتبال سایپا توانست به عنوان یکی از کم هزینه‌ترین تیم‌های لیگ برتر و با استفاده حداکثری از توان تیم‌های پایه خود، رتبه قابل قبولی را کسب و جوانان خوبی را به فوتبال ایران معرفی کند. اینکه تلاش‌ها و زحمات مجموعه مدیریتی به نام یک نفر مصادره شود، کار شایسته‌ای به نظر نمی‌رسد.

منبع: اعتماد