باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1757      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ شنبه ۱۸ ارديبهشت تعداد بازدید : 585
رقبای نهایی مشخص شدند، کلینتون در مقابل ترامپ
به گزارش گاردین، ترامپ در حالی در انتخابات درون حزبی ایندیانا پیروز شد که نظرسنجی‌های اولیه نشانگر رقابت شدید بین ترامپ و کروز بود و کروز هر آنچه لازم بود را برای پیروزی در این انتخابات صرف کرده بود. قبل از این انتخابات میان دوره‌ای نیز، برخی از اعضای حزب جمهوریخواه اصرار داشتند که دلیگیت‌ها از رسیدن نامزدی نهایی به ترامپ جلوگیری می‌کنند اما ناگهان با کناره‌گیری کروز از ادامه رقابت، شبح یک گردهمایی رقابتی کمرنگ شد و هم‌اکنون انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان یک نمایش یک نفره و آن نمایش یک مرد بزرگ، نارنجی و رعب‌آور است

عده‌ای او را کابوس می‌خوانند و برخی تاجری که اندک‌سوادی در حوزه سیاست ندارد؛ با این همه دونالد ترامپ بیش از هر زمان دیگری به ریاست‌جمهوری نزدیک شده است. انصراف تد کروز از ادامه رقابت با ترامپ و پیروزی چشمگیر دونالد در انتخابات درون‌حزبی «ایندیانا»، ترس جمهوریخواهان را به یقین بدل کرد. دوگانه هیلاری کلینتون از جبهه دموکرات‌ها و دونالد ترامپ از طیف جمهوریخواهان سرانجام به تحقق پیوست. مردی که زنان را از تیغ انتقادهای خارج از ادب گذرانده است، ردپای خشونت را در بسیاری از موضع‌گیری‌های وی می‌توان یافت و مخالف ورود حتی یک مهاجر به خصوص مهاجر مسلمان به داخل خاک امریکا است و بدتر از تمام اینها سابقه کار سیاسی اجرایی را هم در پرونده خود ندارد می‌رود تا جانشین نخستین رییس‌جمهور سیاه‌چرده و مسلمان‌زاده امریکا شود که خود از طیف مهاجران بود. انتخابات درون حزبی ایندیانا عملا برای دونالد ترامپ سرنوشت‌ساز شد. کمتر کسی گمان می‌کرد که دونالد بتواند کروز را این گونه شکست دهد و در نهایت این شکست به انصراف کروز منتهی شود. مردی که همواره می‌گفت در حال پیروزی است و مابقی این شوخی وی را چندان جدی نمی‌گرفتند، شوخی شوخی در حال رسیدن به پله‌های کاخ سفید است. 

به گزارش گاردین، ترامپ در حالی در انتخابات درون حزبی ایندیانا پیروز شد که نظرسنجی‌های اولیه نشانگر رقابت شدید بین ترامپ و کروز بود و کروز هر آنچه لازم بود را برای پیروزی در این انتخابات صرف کرده بود. قبل از این انتخابات میان دوره‌ای نیز، برخی از اعضای حزب جمهوریخواه اصرار داشتند که دلیگیت‌ها از رسیدن نامزدی نهایی به ترامپ جلوگیری می‌کنند اما ناگهان با کناره‌گیری کروز از ادامه رقابت، شبح یک گردهمایی رقابتی کمرنگ شد و هم‌اکنون انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان یک نمایش یک نفره و آن نمایش یک مرد بزرگ، نارنجی و رعب‌آور است. در شرایط فعلی ترامپ در صورتی که بخواهد در انتخابات سراسری امریکا، «هیلاری کلینتون، را شکست دهد، به حمایت اوانجلیک‌ها که حامی کروز هستند، نیاز دارد. بنابراین با کناره‌گیری کروز، ترامپ به هم‌پیمان کروز تبدیل شده است و دیگر مخالف او نیست. بعد از کناره‌گیری کروز، «رینس پریباس» رییس حزب جمهوریخواه امریکا اعلام کرد با کناره‌گیری کروز از رقابت‌ها، ترامپ نامزد احتمالی این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا لقب گرفته است. وی از جمهوریخواهان خواست که در انتخابات نهایی ریاست‌جمهوری امریکا از ترامپ حمایت کنند و گفت که تمرکز باید بر شکست هیلاری کلینتون باشد. گاردین در بخشی از گزارش خود نوشت: ایندیانا درست در لحظه‌ای قرار گرفته است که کروز می‌گفت اگر ترامپ بار دیگر برنده شود، «امریکا به سوی پرتگاه حرکت می‌کند». شاید حق با کروز باشد.
نامحبوب‌ترین نامزد یک حزب
آیا ترامپ می‌تواند از کلینتون سبقت بگیرد؟ قطعا می‌تواند. این پرسش و پاسخی است که روزنامه امریکایی نیویورک تایمز پس از نسبتا قطعی شدن نامزدی دونالد ترامپ مطرح کرده است. در ادامه این گزارش آمده است: کلینتون خیلی نامحبوب است. البته شاید اکثریت امریکایی‌ها او را دوست نداشته باشند اما آنها می‌گویند از ترامپ می‌ترسند. بزرگ‌ترین مشکل ترامپ آن است که او نامحبوب‌ترین نامزد یک حزب بزرگ در طول تاریخ مدرن خواهد بود چرا که نزدیک به دو سوم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌ها می‌گویند نظر نامطلوبی نسبت به او دارند. توانمندی و قدرت کلینتون در میان رای‌دهندگان جوان، غیرسفیدپوست و تحصیلکرده، برای اینکه او را تبدیل به نامزد مطلوب کند، کافی است. مسیر حزب جمهوریخواه برای پیروزی در صورت فقدان برخی از این آرا، مسیر تنگ و باریکی است. دونالد ترامپ اکنون نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه خوانده شده اما چهره‌های برجسته این حزب می‌گویند از او حمایت نمی‌کنند؛ افرادی چون جرج بوش پدر و پسرش جرج دبلیو بوش، دو رییس‌جمهوری سابق، میت رامنی، آخرین نامزد جمهوریخواهان و پل رایان، سخنگوی مجلس نمایندگان که اکثریت آن در دست جمهوریخواهان است می‌گویند که ترامپ را نمی‌خواهند. پل رایان، سخنگوی مجلس نمایندگان کنگره امریکا در برابر دوربین تلویزیون گفت: «فعلا نمی‌توانم از ترامپ حمایت کنم. در حال حاضر آماده حمایت از او نیستم.» دقایقی بعد از اظهارنظر پل رایان، دونالد ترامپ در پاسخی کوتاه خطاب به سخنگوی مجلس نمایندگان گفت: «من هم فعلا آماده حمایت از پل رایان نیستم. شاید در آینده بتوانیم هر دو بر سر بهترین برنامه برای مردم امریکا به توافق برسیم.» مشاوران جرج بوش پدر و پسر نیز به رسانه‌های محلی گفتند این دو رییس‌جمهوری سابق امریکا، در نظر ندارند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری از نامزدی دونالد ترامپ از سوی حزب جمهوریخواه حمایت کنند. در این صورت این نخستین بار در ۵ انتخابات گذشته خواهد بود که جورج بوش پدر، ۹۱ ساله، از نامزد جمهوریخواهان حمایت نمی‌کند. میت رامنی نیز بعضی از کردارهای دونالد ترامپ را «بچه‌گانه» توصیف کرده است. با وجود آنکه در میان چهره‌های ارشد جمهوریخواهان در خصوص ترامپ اختلاف نظر وجود دارد اما به نظر می‌رسد که در نهایت جمهوریخواهان در دوگانه هیلاری کلینتون دموکرات یا دونالد ترامپ جمهوریخواه، هم حزبی خود را با تمام ضعف‌ها و فاصله‌هایش از آرمان‌های حزب انتخاب کنند. بر همین اساس به گزارش بی‌بی‌سی، شماری از جمهوریخواهان که در میان آنها چهره‌های سرشناس هم دیده می‌شوند، اعلام کرده‌اند که ترامپ را به هیلاری کلینتون ترجیح می‌دهند. لیندزی گراهام، سناتور اهل کارولینای جنوبی که با ترامپ مخالف است، پس از کناره‌گیری تد کروز گفت: اگر ما ترامپ را نامزد کنیم، نابود خواهیم شد و مستحق آن خواهیم بود. در مقابل بابی جیندال، فرماندار لوییزیانا که در گذشته منتقد آقای ترامپ بوده گفته است که در انتخابات از او حمایت خواهد کرد. آری فلیچر، سخنگوی کاخ سفید در دوران جورج بوش نیز گفته که ترامپ را به هیلاری کلینتون ترجیح می‌دهد. «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا هم در اظهاراتی خواستار حمایت از ترامپ شد تا به گفته او، بتوان از پیروزی دموکرات‌ها و «دوره سوم ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها » مانع شد.
رقبای سابق، رفقای مصلحتی
رقبای دونالد ترامپ در انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان کنار کشیده‌اند و گویا همین عقب‌نشینی به ناگهان آنها را به گزینه‌های مطلوب دونالد ترامپ برای معاونت خود بدل کرده است. ترامپ که در چندماه گذشته برای کنار زدن رقبای هم حزبی خود از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و در بسیاری از موارد از مدار اخلاق هم خارج شده بود در آستانه تبدیل شدن به نامزد مورد قبول حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری از توانمندی‌های «تد کروز» و «جان کسیچ» دو رقیبش و احتمال انتخاب آنها برای پست معاونت ریاست‌جمهوری خبرداد. به نظر می‌رسد که این اظهارات ترامپ هم اقدامی برای متحد کردن سران و رای‌دهندگان جمهوریخواه است. ترامپ در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز در این خصوص گفت: «من به تد کروز احترام می‌گذارم. او یک رقیب بسیار سرسخت بود و واقعا به‌شدت و سرسختانه رقابت کرد. موضوع نامزدی کروز برای پست معاونت ریاست‌جمهوری را بررسی خواهم کرد چرا که او قطعا فردی توانمند است.»
ترامپ همچنین از توانمندی «جان کسیچ» فرماندار اوهایو و دیگر رقیب جمهوریخواهش که به تازگی انصراف داده، سخن گفت و تاکید کرد که او را برای پست معاونت ریاست‌جمهوری بررسی خواهد کرد: من رابطه خوبی با جان (کسیچ) دارم. نمی‌خواهم زیاد درباره پست معاونت ریاست‌جمهوری حرف بزنم چرا که در حال بررسی تعدادی از افراد هستم.

منبع: اعتماد