باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1795      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ ارديبهشت تعداد بازدید : 918
بزرگان تهران یا «لستر» ایران
جمعه 24 اردیبهشت 1395 می‌تواند یک روز تاریخی برای سه تیم استقلال خوزستان، پرسپولیس یا استقلال تهران باشد، روزی که هریک از این سه تیم می‌توانند به شکل خاطره‌انگیزی جام قهرمانی پانزدهمین دوره لیگ برتر را بالا ببرند. در این میان قهرمانی استقلال تهران بیشتر شبیه یک معجزه خواهد بود.

جمعه ٢٤ اردیبهشت ١٣٩٥ می‌تواند یک روز تاریخی برای سه تیم استقلال خوزستان، پرسپولیس یا استقلال تهران باشد، روزی که هریک از این سه تیم می‌توانند به شکل خاطره‌انگیزی جام قهرمانی پانزدهمین دوره لیگ برتر را بالا ببرند. در این میان قهرمانی استقلال تهران بیشتر شبیه یک معجزه خواهد بود.
فردا می‌تواند روز پیوستن استقلال خوزستان و عبداله ویسی به تاریخ فوتبال ایران باشد. تیم کم‌ادعای استقلال خوزستان که فصل قبل در دیدار پلی‌آف در لیگ برتر باقی ماند، حالا تنها یک گام با قهرمانی فاصله دارد. استقلال خوزستان هم‌اکنون با تفاضل گل بهتر نسبت به پرسپولیس (١٥ برابر ١٣) صدرنشین لیگ است و فردا در اهواز پذیرای ذوب‌آهن خواهد بود. در تاریخ لیگ برتر ایران هرگز تیمی با بضاعت استقلال خوزستان قهرمان نشده است و ویسی و شاگردانش جمعه می‌توانند نام خود را در تاریخ ماندگار کنند و تبدیل به «لستر» ایران شوند. البته سرنوشت استقلال خوزستان که دیدار بسیار سختی مقابل ذوب‌آهن دارد، کاملا دست خودش نیست؛ اگر استقلال خوزستان با یک گل ذوب‌آهن را شکست دهد و پرسپولیس ٣- صفر راه‌آهن را ببرد، جام به پرسپولیس می‌رسد. در سوی دیگر، ذوب‌آهن شانس کمی برای چهارمی دارد اما بعید است که به این رده برسد. یحیی گل‌محمدی به‌خوبی می‌داند تمامی پرسپولیسی‌ها از او انتظار دارند جمعه سد راه استقلال خوزستان شود و خود را در بین قرمزها محبوب‌تر کند. اگر استقلال خوزستان جمعه قهرمان شود، اولین قهرمانی این تیم در تاریخ لیگ برتر خواهد بود و سومین قهرمانی خوزستانی‌ها در تاریخ لیگ.دومین مدعی قهرمانی، پرسپولیس است. پرسپولیس هم‌اکنون در رده دوم جدول قرار دارد و فردا برای قهرمانی دو مسیر دارد؛ نخست اینکه منتظر کمک یحیی گل‌محمدی بماند و چشم به توقف استقلال خوزستان داشته باشد. راه دوم که راه مطمئن‌تری است، این است که راه‌آهن را در آزادی گل‌باران کند. پرسپولیس اگر هر نتیجه‌ای به غیر از برد با اختلاف سه گل کسب کرد، باید منتظر اما و اگر‌ها باشد. یک برد پرگل اما خیال آنها را از بابت قهرمانی راحت خواهد کرد.
قرمزها اگر جام را بالای سر ببرند، یک فصل رؤیایی را پشت سر خواهند گذاشت، فصلی که در آن حضور در انتهای جدول را هم تجربه کرده‌اند. برانکو ثابت کرده روش زیادگل‌زدن را بلد است اما دغدغه او باید گل‌نخوردن تیمش و دروازه‌بان‌های نامطمئنش باشد. در سوی دیگر راه‌آهن هم تیم بی‌انگیزه‌ای نیست؛ این تیم اگر پرسپولیس را نبرد، قطعا سقوط می‌کند و احتمالا حریف خطرناکی برای پرسپولیس خواهد بود.شکست ٣-٢ مقابل تراکتورسازی، وداع تلخ استقلال با قهرمانی بود، بااین‌حال آبی‌ها هنوز روی کاغذ شانس قهرمانی دارند. برد استقلال در قم به همراه باخت دو تیم پرسپولیس و استقلال خوزستان، مظلومی را به صورت معجزه‌‌آسایی قهرمان لیگ می‌کند. آن سوی سکه را هم باید دید؛ استقلال اگر در قم ببازد، احتمالا رده سوم را از دست می‌دهد و حضورش در آسیا به خطر می‌افتد. از طرفی باید به شرایط متزلزل پرویز مظلومی هم اشاره کرد. به نظر می‌رسد دیدار فردا با صبا آخرین فرصت سرمربی استقلال باشد و او اگر در این دیدار نتیجه نگیرد، برای فینال جام حذفی دیگر سرمربی استقلال نخواهد بود. دیدار جمعه را باید دیداری حیاتی برای مظلومی دانست.
تراکتور به دنبال سومی
علاوه بر جدال بر سر قهرمانی، نبرد برسر رسیدن به لیگ قهرمانان هم فردا در شهرهای مختلف جریان دارد. اگر قهرمان جام حذفی در لیگ بین سه تیم بالای جدول باشد، تیم چهارم لیگ هم راهی آسیا می‌شود. مثلا این حالت پیش می‌آید؛ استقلال در جام حذفی قهرمان شود و در لیگ هم در بین سه تیم بالای جدول باشد. به همین دلیل است که تیم‌ها برای چهارم‌شدن هم انگیزه دارند. درحال‌حاضر تراکتورسازی و نفت تهران با امتیاز مشابه ٤٨ تیم‌های چهارم و پنجم جدول‌اند. تراکتورسازی البته با برد شیرین هفته گذشته‌اش مقابل استقلال، حالا حتی برای سوم‌شدن هم نقشه دارد. اگر استقلال فردا به صبا ببازد و تراکتورسازی هم پرگل استقلال اهواز را شکست دهد، تبریزی‌ها با صعود به رده سوم، آسیایی‌شدن خود را جشن خواهند گرفت. به نظر می‌رسد تراکتورسازی کار سختی جمعه مقابل استقلال اهواز نخواهد داشت و می‌تواند تیم انتهای جدول را شکست دهد و حداقل چهارم شود. قرارگرفتن در رده سوم یا چهارم می‌تواند فصل پرفرازونشیب تراکتورسازی را به‌خوبی به پایان برساند و امیر قلعه‌نویی با روحیه‌ای بالا به فکر دیدارهای آسیایی تیمش باشد. در سوی دیگر این بازی، وداع استقلال اهواز با لیگ برتر خواهد بود، تیمی که بضاعت ماندن در لیگ برتر را نداشت. نفت اما به دلیل تفاضل گل پایینش نمی‌تواند به رسیدن به رتبه سوم و گرفتن استقلال خوش‌بین باشد. این تیم که فردا با سایپا بازی دارد، برای چهارم‌شدن هم باید منتظر متوقف‌کردن تراکتورسازی توسط استقلال اهواز باشد. بعید است نفت بتواند آسیایی شود.
نبرد مرگ و زندگی در مشهد
در پایین جدول، رقابت برای بقا با حداکثر حساسیت دنبال می‌شود. پیش از این، سقوط استقلال اهواز مسجل شده بود. از بین سه تیم راه‌آهن، ملوان و سیاه‌جامگان، دو تیم سقوط خواهند کرد. اگر فرض شود راه‌آهن نتواند پرسپولیس را ببرد، باید دیدار فردای سیاه‌جامگان- ملوان را نبرد مرگ و زندگی دانست. ملوان می‌توانست هفته قبل راه‌آهن و سیاه‌جامگان را به دسته یک بفرستد و خودش جشن بقا بگیرد اما برتری یک-صفر برابر صبا را از دست داد تا حالا خطر را کاملا احساس کند. سیاه‌جامگان اگر می‌خواهد از سقوط فرار کند، باید با اختلاف دو گل ملوان را شکست دهد در غیر این صورت راهی دسته یک می‌شود. البته اگر راه‌آهن بتواند یک شگفتی خلق کند و پرسپولیس را در آزادی ببرد، این احتمال وجود دارد که جمعه، ملوان و سیاه‌جامگان دست در دست هم راهی لیگ یک شوند. به‌هرحال به نظر می‌رسد در بین این سه تیم، کار ملوان راحت‌تر است؛ این تیم با یک باخت یک-صفر هم در لیگ برتر باقی می‌ماند. به غیر از بازی‌های مهم بالا، فردا دو دیدار کم‌اهمیت هم بین سپاهان- پدیده و فولاد-گسترش فولاد برگزار می‌شود. سپاهان خیلی دوست دارد سریع‌تر این فصل بسیار بد را به پایان برساند.

منبع: شرق