باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1798      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ شنبه ۲۵ ارديبهشت تعداد بازدید : 973
استقلال خوزستان قهرمان لیگ برتر شد
لیگ برتر فوتبال ایران در اوج حساسیت به پایان رسید و استقلال خوزستان موفق شد جام قهرمانی را به اهواز ببرد. پرسپولیس دوم شد و استقلال به رتبه سوم دست یافت.

استقلال خوزستان، شگفتي‌ساز بي‌چون‌وچراي ليگ پانزدهم ايران بود. قهرمان جديد ليگ برتر ايران، گروهي از بازيكنان كم نام‌ونشان را در اختيار داشت. از فرناندو خسوس برزيلي در درون دروازه گرفته تا محمد طيبي و موسي كولي بالي در قلب خط دفاع و عقيل كعبي، پيمان شيرزادي، دانيال ماهيني و جلال عبدي در كناره‌هاي خط دفاعي و حكيم نصاري، ميثم دورقي، حمداله ابدام، فرشاد سالاروند، روح‌الله سيف‌اللهي، رحيم زهيوي، مهدي زبيدي، حسن بيت سعيد و فرشاد جانفزا در خطوط مياني و حمله. استقلال خوزستان از ٣٠ بازي، ٥٧ امتياز كسب كرد در جدول بالاتر از غول‌هايي چون پرسپوليس تهران، استقلال تهران، فولاد، سپاهان، ذوب‌آهن و صبا قرار گرفت و لقب شگفتي‌ساز ليگ پانزدهم را به خود اختصاص داده است. اگر نگاهي به ليگ‌هاي اروپايي و معتبر فوتبال دنيا بيندازيم به نكته جالبي مي‌رسيم. در ليگ برتر انگليس هم تيمي نه چندان مطرح به نام لسترسيتي گوي سبقت را از قدرت‌هاي برتر فوتبال انگليس ربود و صدر جدول را در اختيار گرفت. استقلال خوزستان هم مثل لسترسيتي، شگفتي‌ساز ظاهر شد. نكته جالب دو شباهتي است كه اين دو تيم با هم دارند. ابتدا رنگ پيراهن كه هر دو آبي مي‌پوشند و سپس قهرماني اين دو تيم، در حالي كه كمترين كارشناسي پيش‌بيني مي‌كرد.
***
آماده‌سازي جشن قهرماني در هر دو شهر اهواز و تهران، تدارك ديده شده بود. خوزستاني‌ها و پرسپوليسي‌هاي سراسر ايران خودشان را به ورزشگاه رسانده بودند تا شاهد جشن قهرماني تيم‌شان باشند. درحالي كه درهاي ورزشگاه آزادي از ساعت ١١ براي هواداران باز شد، درهاي ورزشگاه غدير از ساعت ١٤ به‌روي هواداران استقلال خوزستان بازگشايي شد تا تيم محبوب‌شان را تشويق كنند. فوتبال براي ايران به نقطه جوش رسيده بود. بيش از ٣٥هزار هوادار خوزستاني و يكصدهزار تماشاگر پرسپوليسي، بي‌وقفه تيم‌شان را تشويق مي‌كردند. خداداد افشاريان، هدايت ممبيني، سعيد فتاحي، محمد فنايي و محمدرضا ساكت در ورزشگاه غدير حضور داشتند و يكي از خوانندگان محلي خوزستان براي هواداران آهنگ‌هاي عربي مي‌خواند كه مورد استقبال ويژه تماشاگران هم قرار گرفت. هواداران استقلال خوزستان براي حمايت از عبدالله ويسي، بنر بزرگي نصب كرده بودند و نوشتند «عبدالله گوارديولا». همه‌چيز براي قهرماني آماده است. ورزشگاه آزادي هم حدود ساعت ١٤ پر شده بود. از وزير ورزش تا وزير بهداشت و از علي كريمي تا علي پروين در استاديوم حضور يافته بودند. تب فوتبال، در بالاترين حد خود قرار داشت. هر دو تيم، خودشان را قهرمان ليگ ايران مي‌دانستند و براي اين قهرماني هم به‌اندازه كافي انگيزه داشتند.
***
رحيم زهيوي هر دو گل استقلال خوزستان را زد تا اين تيم قهرمان شود. فرناندو خسوس با ثبت كلين‌شيت شماره ١٧ يك روز درخشان را پشت سر گذاشت و موقعيت‌هاي فراواني را از بازيكنان ذوب‌آهن زد. عبدالله ويسي هم تيمش را بسان لستر بر بام فوتبال ايران قرار دارد. اما استقلال خوزستان قهرمان شد چون يك «اتفاق» همه‌چيز را تغيير داد. وقتي دقيقه ٤٢ ميثم دورقي به دليل مصدوميت تعويض شد، خيلي‌ها از سكته تيم ويسي گفتند به خصوص كه جاي او را فيليپ برتولدو گرفت. هافبك برزيلي با پاسپورت تيمور شرقي و انجام ٥ بازي ملي براي اين كشور با يك گل زده. برتولدو در نيم فصل خريداري شد ولي به ندرت بازي كرد (ويسي به برتولدو تنها ٤٠٢ دقيقه در ١٢ هفته قبلي بازي داده بود) اما درست در كليدي‌ترين بازي فصل ستاره شد. پاس گل اول استقلال خوزستان را برتولدو داد بعد از يك كنترل خوب و ارسالي بي‌نقص براي زهيوي. هافبك چاق سرنوشت تيمش و احتمالا خودش را تغيير داد. تا قبل از اين پاس گل محال بود باشگاه قرارداد او را كه تا پايان فصل اعتبار داشت، تمديد كند ولي حالا شايد قصه كاملا عوض شود.
رحيم زهيوي ستاره بي‌چون و چرا استقلال خوزستان در بازي قهرماني بود. زهيوي در اين بازي هر دو گل تيمش را وارد دروازه ذوب‌آهن كرده است. او در صحنه گل اول به زيبايي هرچه تمام با ضربه سر دروازه رشيد مظاهري را باز كرد و در صحنه گل دوم هم پاس كات‌بك عقيل كعبي را به دروازه ذوب‌آهن دوخت. او در بازي با راه‌آهن در هفته بيست و هشتم هم به همين صورت دو گل بسيار زيبا به ثمر رسانده ‌بود. در گل اول او با ضربه سر گلزني كرد و در در صحنه دومين گلش هم مستقيما از روي نقطه كرنر گل زده ‌بود. زهيوي اخيرا توسط كارلوس كي‌روش به تيم ملي هم دعوت شده است و در اردوي جديد ملي‌پوشان حاضر خواهد بود.
***
پرسپوليس در آخرين ديدار خود در فصل پانزدهم ليگ برتر فوتبال با نتيجه ٢ بر يك راه‌آهن را شكست داد اما اين پيروزي براي كسب جام كافي نبود و اين استقلال خوزستان بود كه قهرمان شد. پس از اين بازي بازيكنان پرسپوليس كه به‌شدت ناراحت بودند و مي‌گريستند، ناي ايستادن روي پاي خود را نداشتند و نشسته يا درازكش افسوس اين ناكامي را مي‌خوردند. در همين حال هواداران پرسپوليس تيم محبوب خود را به‌شدت تشويق مي‌كردند و سعي داشتند آنها را دلداري دهند. برانكو ايوانكويچ بعد از پايان بازي به سمت هواداران رفت و براي آنها دست زد. بازيكنان پرسپوليس ۱۰ دقيقه بعد از پايان بازي حلقه اتحاد زدند و هاني نوروزي فرزند مرحوم هادي نوروزي را روي دوش خود گذاشتند و به ابراز احساسات هواداران پاسخ دادند.
***
بيش از هر چيز اما بايد درباره عبدالله ويسي و تيمش نوشت. او ثابت كرد كه مي‌توان با فوتبال پاك، موفق بود و قهرمان شد. وقتي يك تيم فوتبال مانند لستر در ليگ برتر انگلستان يا استقلال خوزستان كه از صفر شروع مي‌كنند و در حقيقت از هيچ به همه‌چيز مي‌رسند، نمي‌توان وجود زيرساخت‌هاي معمول در فوتبال را علت اين صعود چشمگير دانست. پس مطمئنا بايد به دنبال علل ديگري بود. در وهله اول بايد به روح همبستگي بازيكنان و مربي اين تيم‌ها در راه بزرگ‌شدن اشاره كرد؛ اينكه يك مربي فوتبال آنقدر خوش‌شانس بوده كه بازيكنانش علاوه‌بر داشتن فاكتورهاي مثبت فني، به لحاظ روحي و رواني و شخصيت ذهني هم توانسته‌اند رضايت خاطر مربي خود را پديد آورند. اما در قسمت ديگري از اين بحث مي‌توان به دوره‌هاي موفق و ناموفق اين تيم‌ها اشاره كرد؛ اينكه مربيان اين دو تيم توانسته‌اند ثبات خوبي در دوران موفق‌شان به وجود بياورند و اجازه دهند تيم پس از طي دوران موفق، بلافاصله با سرعتي بالا در روند نزولي و دوره ناموفق قرار بگيرد. البته نبايد از ياد برد كه اين امر فقط حاصل تجربيات و مديريت يك مربي نيست. در اين راه بازيكنان هم با پيروز شدن در يكي، دو مسابقه، ثبات رفتاري و حركتي خود را حفظ مي‌كنند و به عنوان مثال و خصوصا در فوتبال ايران، با كسب يكي، دو برد به دنبال حقوق‌هاي معوقه نمي‌روند.

منبع: اعتماد