باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1803      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ شنبه ۲۵ ارديبهشت تعداد بازدید : 566
زابل آلوده‌ترین شهر جهان شد
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، زابل، ‌آلوده‌ترین شهر جهان معرفی شد. در این گزارش که روز پنجشنبه منتشر شده بود، ‌٢٠ شهر آلوده جهان به ترتیب آلایندگی اعلام شدند که زابل به دلیل توفان‌های شنی در ماه‌های تابستان آلوده‌ترین شهر جهان لقب گرفت.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، زابل، ‌آلوده‌ترین شهر جهان معرفی شد. در این گزارش که روز پنجشنبه منتشر شده بود، ‌٢٠ شهر آلوده جهان به ترتیب آلایندگی اعلام شدند که زابل به دلیل توفان‌های شنی در ماه‌های تابستان آلوده‌ترین شهر جهان لقب گرفت.

در میان این ٢٠ شهر که از میان ٣ هزار شهر از ١٠٣ کشور جهان، ‌درنظر گرفته شده، ‌١٠ شهر از هندوستان به چشم می‌خورد. در گزارش قبلی این سازمان، ‌دهلی، ‌آلوده‌ترین شهر جهان نام گرفته بود که در آخرین گزارش اعلام شده، ‌این شهر رتبه یازدهم را از آن خود کرده است. بر اساس گزارش‌های رسانه‌های هندی، ‌خروجی خودروها و صنایع، ‌بیشترین سهم را در ایجاد این آلودگی در هند داشتند.  رسانه‌های هندی با رضایت از تغییر جایگاه دهلی به رتبه یازدهم نسبت به گزارش قبلی، ‌این‌بار روی شهرهای کوچک‌تر هندوستان تمرکز کرده‌اند، ‌شهرهایی چون گوالیور، ‌الله‌آباد، پاتنا و رایفور که در رتبه‌های دوم، ‌سوم، ششم و هفتم جاگرفته‌اند. همچنین رتبه‌های یازدهم، ‌دوازدهم، پانزدهم تا هجدهم این رتبه‌بندی از آن شهرهای هندوستان شده است. در این رتبه‌بندی، چهار شهر از چین و سه شهر از عربستان سعودی به چشم می‌خورد. شهرهای باقیمانده از پاکستان و کامرون هستند.

گزارش سازمان بهداشت جهانی هشدار می‌دهد بیش از ٨٠ درصد ساکنان شهرهای دنیا، ‌هوای با کیفیت ضعیف تنفس می‌کنند. وجود ذرات معلق و هوای آلوده باعث سرطان ریه، بیماری‌ها قلبی و.. می‌شود. در این گزارش مشخص شده بیش از هفت میلیون مرگ زودرس که سالانه در جهان اتفاق می‌افتد به خاطر آلودگی هواست.  از زمانی که دهلی به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان شناخته شد، مسوولان این شهر توانستند تا حدود زیادی آلودگی این شهر را کاهش دهند که مهم‌ترین شگرد آنها محدود کردن تردد خودروهای شخصی در این شهر بود. ماریا نیرا، رییس بهداشت عمومی سازمان بهداشت جهانی، هم دولت هندوستان را به خاطر کاهش قابل توجه آلودگی هوا در این شهر مورد تمجید قرار داده است.

بر اساس این گزارش پررنگ‌ترین عوامل آلودگی، خودروها به ویژه خودروهای دیزلی، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی ساختمان‌ها، کشاورزی، مدیریت غلط و ژنراتورهای دیزلی یا زغالی تولید برق است. به طور میانگین سطح آلودگی هوا در فاصله سال‌های ٢٠٠٨ و ٢٠١٣ تا ٨ درصد بدتر شده است و اکثر شهرهای کشورهای پیشرفته سیستم‌های خود را برای کاهش آلودگی بهبود بخشیده‌اند.  همچنین بررسی سازمان بهداشت جهانی از سه هزار منطقه شهری نشان داد تنها دو درصد از شهرهای کشورهای فقیر هوای مناسب مطابق با استانداردهای WHO  دارند در حالی که ٤٤ درصد از شهرهای کشورهای پیشرفته با استانداردهای WHO منطبق هستند.  زابل با میزان ٢١٧ میکروگرم بر مترمکعب ذرات معلق زیر ٥/٢ میکرون، ‌رتبه اول را در جهان کسب کرده. براساس استانداردی که رسانه‌های هندی از آن سخن گفته‌اند و عدد ٢٠ را نشان می‌دهد، ‌زابل نزدیک به ١١ برابر استاندارد آلودگی دارد.

منبع: اعتماد