باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1821      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۷ ارديبهشت تعداد بازدید : 1037
آشنایی با تالاب زیبای میانکاله
میانکاله طبیعتی متفاوت از آنچه از بخش شمال کشور در ذهن داریم، در خود جای‌داده است. هرساله در پاییز صدها هزار پرنده مهاجر مانند فلامینگو، باکلان‌ها، قوها و پلیکان‌ها خود را به این تالاب می‌رسانند و تا اواخر زمستان در آنجا می‌مانند.

میانکاله طبیعتی متفاوت از آنچه از بخش شمال کشور در ذهن داریم، در خود جای‌داده است. هرساله در پاییز صدها هزار پرنده مهاجر مانند فلامینگو، باکلان‌ها، قوها و پلیکان‌ها خود را به این تالاب می‌رسانند و تا اواخر زمستان در آنجا می‌مانند.

تالاب بین‌المللی میانکاله یکی از دیدنی‌ترین، بکرترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعت‌گردی و گردشگری شهرستان بهشهر است. انعکاس بوته‌های انار، ازگیل و تمشک وحشی در آب، در کنار حضور هزاران پرنده مهاجری که رنج سفر را برای رسیدن به این پناهگاه کم‌نظیر حیات‌وحش به جان می‌خرند، منظره‌ای بی‌بدیل و سرشار از طراوت و سرزندگی می‌آفریند.

هنگامه‌ی طلوع آفتاب که می‌شود، تالاب میانکاله غرق در آواز پرندگان، در مه و غبار صبحگاهی فرو رفته و به اوج زیبایی خود می‌رسد. در کنار این تالاب هر روز صبح می‌توانید نظاره‌گر پرندگانی باشید که سرتاسر تالاب در نواری پیوسته، آرام در آب نشسته‌اند. در یک‌سوی شبه‌جزیره میانکاله ساحل زیبای کم‌عمق، مراتع و چراگاه‌های سرسبز و بزرگ در کنار شنزارهای متعدد که تداعی‌کننده‌ی کویر هستند قرار دارند و در سوی دیگر، تالابی  پر از پرواز و آواز و هیاهوی زندگی پرندگان.

این تالاب، اولین تالاب بین‌المللی ثبت‌شده در فهرست تالاب‌هایکنوانسیون رامسر بوده و با بیش از 100 هزار هکتار مساحت، یکی اززیستگاه‌های مهم و با ارزش پرندگان آبی و خشکی تلقی می‌شود.زمین‌های آن مجموعه‌ای از شنزارهای ساحلی، زمین‌های باتلاقی، آبگیرها، مرداب جنگلی با پوشش درختچه‌های گز، جنگل انارستان، بوته‌های تمشک و زمین‌های پست و گره افتاده هستند.

تالاب میانکاله

تالاب میانکاله

واژه میانکاله تغییریافته نام میان قلعه است؛ گال یا کال، خدای ایران باستان است و درگذشته به آن، انجیله و در مقطعی دیگر نیم‌مردان گفته می‌شد. حیات‌وحش میانکاله که تنها بازمانده از مناطق نیمه مشجر دریای خزر است با مساحتی بالغ‌بر 70هزار هکتار در منتهی الیه جنوب شرقی دریا و در دوازده کیلومتری شمال شهر بهشهر قرار دارد. همچنین این تالاب از جنوب به خلیج باریک و کم‌عمق گرگان، از شرق به آشوراده (در نزدیکی بندر ترکمن) و از غرب به بندر جدید امیرآباد منتهی می‌شود. تالاب میانکاله که از زیباترین تالاب‌های جهان محسوب می‌شود و در فهرست ذخیره‌گاه‌های طبیعی زیست‌کره ثبت‌شده است. این تالاب زیبا سالانه پذیرای گروه‌های طبیعت‌گردی و گردشگری بسیاری است و یکی از بهترین مناطق برای برگزاری تورهای پرنده‌نگری است.

 تالاب میانکاله

تالاب میانکاله

تالاب میانکاله

هرساله در پاییز صدها هزار پرنده مهاجر مانند فلامینگو، باکلان‌ها، قوها، پلیکان‌ها، مرغابی‌ها و عقاب دریایی دم سفید پس از بال زدن‌های طولانی و طاقت‌فرسا خود را به این تالاب می‌رسانند و تا اواخر زمستان در آنجا می‌مانند؛ در این سمت جهان، قصه‌ی پرواز به تالاب میانکاله که ختم می‌شود، گروه‌های طبیعت‌گردی و تورهای پرنده‌نگری رهسپار این تالاب می‌شوند. میانکاله حیات‌وحش بی‌نظیری دارد؛ این منطقه سرزمین اسب‌های آزاد و پرندگان مهاجر است و علاوه بر آن، زیستگاه پرندگان بومی مثل قرقاول، دراج، زنگوله بال و حیواناتی چون گرگ، روباه، گربه وحشی، خرگوش و گراز نیز هست.

تالاب میانکاله

تالاب میانکاله

تالاب میانکاله

شاید برای بیشتر ما شمال ایران تداعی کننده‌ی جنگل‌های انبوه هیرکانی و جاذبه‌های طبیعت‌گردی مانند جنگل راش، جنگل الیمستان و دریاچه‌های آب شیرین مانند دریاچه چورت باشد. اما جنس طبیعت میانکاله با سایر مناطق شمال کشورمان متفاوت است. جنگل زیبای انارستان با درختانی به ارتفاع ۴ تا ۵ متر، درختچه‌های گز و تمشک در کنار تپه‌های شنی منظره‌ای بسیار جالب آفریده‌اند که نظیر آن را در کمترین نقطه‌ای از دنیا می‌توان پیدا کرد.

تالاب میانکاله

شهرستان بهشهر علاوه بر تالاب میانکاله جاذبه‌های گردشگری و طبیعت‌گردی فراوانی دارد که به شما توصیه می‌کنیم اگر فرصت کافی دارید از آن‌ها نیز دیدن کنید. تپه‌های تاریخی «گوهر تپه»، دریاچه عباس‌آباد بهشهر که در میان درختان جنگل راش پنهان‌شده و منطقه دشت ناز که زیستگاه گوزن زرد ایرانی است از دیگر جاذبه‌های این منطقه هستند.

مسیر دسترسی به تالاب بین المللی میانکاله

 تالاب میانکاله از تهران حدود 300 کیلومتر فاصله دارد. وارد جاده هراز شده و به سمت آمل حرکت کنید. در کمربندی آمل یک خروجی در سمت راستتان قرار دارد که به سمت بابل، قائم‌شهر و ساری می‌رود. وارد این خروجی شوید و مسیر را ادامه دهید تا بعد از ساری به بهشهر برسید. در بهشهر مسیری که به شهرک صنعتی می‌رود را در پیش بگیرید. با عبور از امیرآباد، راغمرز و تالاب لپوی می‌بایست مسافتی در حدود 5 کیلومتر را در جاده ساحلی  به سمت شرق حرکت کنید تا به میانکاله برسید.

تالاب میانکاله

درصورتی‌که می‌خواهید مستقیماً به تالاب میانکاله بروید می‌توانید بعد از ساری وارد نکا شوید. در بلوار انقلاب یک خروجی در سمت چپ شما قرار دارد که به جاده راغمرز می‌رود. جاده راغمرز را در پیش بگیرید. در انتهای جاده و نزدیک به نیروگاه نکا به سمت راست بپیچید. با ادامه مسیر در جهت شرق به تالاب و شبه‌جزیره میانکاله می‌رسید.

بهترین فصل برای سفر به تالاب میانکاله

برای سفر به طبیعت میانکاله و لذت از هوایی مطبوع، فصل بهار بهترین زمان برای مسافرت است اما اگر قصد دیدن پرندگان مهاجررا دارید پیشنهاد می‌کنیم در ماه‌های سرد سال یعنی از اواخر آبان تا اواخر اسفند از این تالاب زیبا و آرام دیدن کنید.

تالاب میانکاله

 
 
 
منبع: کجارو