باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1828      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۸ ارديبهشت تعداد بازدید : 711
بچه‌پولدارهای کره شمالی!
مارک‌های زارا و اچ‌اند‌ام (Zara و H&M) را دوست دارند. آنقدر به باشگاه‌های بدنسازی سر می‌زنند تا کاملا ورزیده و ورزشکار به نظر برسند. کاپوچینو می‌نوشند تا نشان دهند که تا چه اندازه غربی و سازگار با فرهنگ اروپایی هستند. برخی از آنها پلک‌های خود را بالاتر می‌کشند تا چهره‌های آنها غربی‌تر به نظر برسد.

مارک‌های زارا و اچ‌اند‌ام (Zara و H&M) را دوست دارند. آنقدر به باشگاه‌های بدنسازی سر می‌زنند تا کاملا ورزیده و ورزشکار به نظر برسند. کاپوچینو می‌نوشند تا نشان دهند که تا چه اندازه غربی و سازگار با فرهنگ اروپایی هستند. برخی از آنها پلک‌های خود را بالاتر می‌کشند تا چهره‌های آنها غربی‌تر به نظر برسد.

به گزارش ایندپندنت تنها یک درصد از مردم کره‌شمالی را این نسل پولدار دربرمی‌گیرند و شما می‌توانید برای ملاقات آنها به محله‌ای بروید که عنوان Pyonghattan به آن داده شده است. محله‌ای که بچه پولدارهای حزب دموکراتیک خلق کره شمالی در آن رفت‌وآمد دارند. با یکی از این جوان‌ها که ٢٤ ساله است، صحبت می‌کنم و در خصوص وضعیت زندگی‌اش می‌گوید: معمولا در کره شمالی باید لباس‌های سنتی به تن کنیم به همین دلیل جوانان به باشگاه‌ها می‌روند تا بتوانند لباس‌های ورزشی که دیگر سنتی نیست را بر تن کنند و اندکی هم از قید و بند آن همه لباس محلی که عرف شده دربیایند. مارک محبوب دختران جوان کره‌ای Elle است و این در حالی است که پسران مارک‌های آدیداس و نایک را ترجیح می‌دهند. جوانان وقتی به چین سفر می‌کنند لیست بلند بالایی از وسایل موردنظر خارجی را با خود به همراه می‌برند. بسیاری از درخواست‌ها هم به لباس و وسایل ورزشی مربوط می‌شود. در ساختمان مجلل و اشراف‌گونه‌ای که در مرکز پیونگ‌یانگ ساخته شده، جوانان روی تردمیل‌ها با سرعت بالا می‌دوند در حالی که مانیتورهای نصب شده روی تردمیل‌ها هم کارتون‌های دیسنی یا حرکات تمرینی یوگا را نشان می‌دهد. داخل ساختمان رستورانی رویایی است که مراسم‌های عروسی را تبلیغ می‌کند. کافی‌شاپی هم در همین ساختمان است که اکثر نوشیدنی‌های آن از چهار تا هشت دلار قیمت‌گذاری شده‌اند و یک فنجان موکا هم به قیمت ٩ دلار برای مشتری آورده می‌شود. یک شهروند انگلیسی که در قالب یک برنامه تبادل فرهنگی با کره شمالی کار می‌کند، در این خصوص می‌گوید: این ساختمان و امکانات آن برای بسیاری از کره‌ای‌ها که درآمد متوسطی دارند یک رویاست. هر حرکت کوچکی در این ساختمان چند دلار هزینه برمی‌دارد.
وضعیت اقتصادی در کره شمالی هر روز پسرفت بیشتری را تجربه می‌کند. صنعت عملا در این کشور شکست خورده است و حتی در پیونگ‌یانگ هم حقوق دولتی کمتر از ١٠ دلار در ماه است. در چند سال اخیر پیشرفت طبقه تاجر در کره شمالی به ظهور اقلیت پولداری در پیونگ‌یانگ منتهی شده است.
 سرمایه‌داری در کره شمالی از قریب به ١٥ سال پیش به صنعتی در حوزه بازار این کشور بدل شد اما پس از روی کارآمدن دولت کیم جونگ اون رونق بیشتری گرفت. کیم جونگ اون، رهبری از نسل سوم است که از اواخر ٢٠١١ قدرت را در دست دارد. سرمایه‌دارها عمدتا پست‌های دولتی را به خود اختصاص می‌دهند. پست‌هایی که یا در ارتش است یا در وزارتخانه‌ها. مسوولیت تجارت دولتی در خارج از کره شمالی را برعهده دارند یا تلاش می‌کنند جذب سرمایه‌گذاری برای پیونگ‌یانگ را انجام دهند. حقیقت این است که سرمایه داران در کره شمالی با هرچیزی که دم دست‌شان باشد تجارت خود را آغاز می‌کنند؛ از خرید و فروش آپارتمان تا فروش تلویزیون‌های تخت جدید. پولی که از این مسیر عاید آنها می‌شود در داخل جامعه به چرخش می‌افتد.
این پول یا در فروشگاه‌هایی که در هر نقطه‌ای از پیونگ‌یانگ دیده می‌شوند، خرج می‌شود یا در رستوران‌های گرانقیمت. کیم جونگ اون طرفدار نظام بازاری است. این مساله‌ای است که از دید بسیاری دور مانده است. این را یک تاریخ نویس روس که زمانی در پیونگ‌یانگ درس خوانده به ایندیپندنت می‌گوید: تعداد قابل توجهی از مردم کره شمالی می‌گویند که وضع گردش پول در بازارهای این کشور هیچگاه به این شکل نبوده است. کیم جونگ اول ٣٣ ساله در چندسال اخیر دستور ساخت پارک‌های حیات وحش و شهربازی، پارک آبی و پارک‌هایی برای اسکی را داده است. در اطراف پایتخت هم زمین‌های تنیس و والیبال بسیاری ساخته شده است. زنان در کره شمالی با توجه به‌آنکه بانوی اول این کشور زن به روزی به حساب می‌آید جرات می‌کنند و لباس‌های رنگ روشن‌تری را به تن می‌کنند. از جمعیت ٢٥ میلیون‌نفری کره شمالی سه میلیون نفر گوشی تلفن همراهدارند.
برخلاف چندسال قبل زمانی که از یک کره‌ای در خصوص فرزندانش سوال می‌کنید این احتمال وجود دارد که دست به جیب برده و عکس فرزندانش در گوشی موبایل را به شما نشان دهد. در سوپرمارکت‌های شیک و مدرن پایتخت می‌توانید گوشت استرالیایی، ماهی سالمون نروژی را پیدا کنید و البته قیمت هر جنس خارجی در کره شمالی بسیار بالاست. با وجود این تغییرات کره شمالی هنوز هم محدودیت‌هایی را برای شهروندان خود اعمال می‌کند.
خانم‌ها نمی‌توانند دامن‌های خیلی کوتاه یا پیراهن‌های بدون آستین به تن کنند. اگر لباسی که به تن دارید بیش از اندازه در چشم باشد یا با عرف رایج در کره شمالی همخوانی نداشته باشد، پلیس اسم شما را گرفته و سپس اسامی افراد خاطی از طریق رادیو پخش خواهد شد. عمل‌های جراحی زیبایی مانند بالا کشیدن پلک و همچنین جراحی بینی که در سئول باب بود اکنون به پیونگ‌یانگ هم رسیده است. کره‌ای‌ها می‌توانند برای درمان پزشکی به خارج از کشور بروند اما جراحی‌های زیبایی این مساله را شامل نمی‌شود و باید در داخل این کشور انجام بگیرد.

منبع: اعتماد