باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1850      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ شنبه ۱ خرداد تعداد بازدید : 696
باز هم داعش؟
ساعت 11:09دقیقه شب چهارشنبه به وقت پاریس هواپیمای ایرباس A320 هواپیمایی مصر از فرودگاه شارل دوگل پاریس به مقصد قاهره پرواز کرد. 66 مسافر و خدمه هواپیما با خیالی راحت از اینکه در امن‌ترین وسیله ترابری جهان قرار دارند و قرار است تا ساعتی دیگر در آغوش گرم خانواده خود باشند مقصد را ترک کردند. اما نمی‌دانستند که این آخرین سفر هوایی آنهاست.

ساعت 11:09دقیقه شب چهارشنبه به وقت پاریس هواپیمای ایرباس A320 هواپیمایی مصر از فرودگاه شارل دوگل پاریس به مقصد قاهره پرواز کرد. 66 مسافر و خدمه هواپیما با خیالی راحت از اینکه در امن‌ترین وسیله ترابری جهان قرار دارند و قرار است تا ساعتی دیگر در آغوش گرم خانواده خود باشند مقصد را ترک کردند. اما نمی‌دانستند که این آخرین سفر هوایی آنهاست.

در ساعت 02:45دقیقه بامداد پنجشنبه به ناگاه در زمانی که هواپیما از حریم هوایی یونان وارد حریم هوایی مصر شد، تماس خلبان با برج کنترل قطع و از رادار خارج می‌شود. با اعلام این خبر در ساعت چهار بامداد در توییتر شرکت هواپیمایی مصر بهت و حیرت همه جا را فراگرفت. آن‌گونه که برج مراقبت یونان اعلام کرده است، خلبان در دقایق پایانی اتصال خود با برج هیچگونه نقص فنی را گزارش نکرده و همین موضوع باعث شده است تا احتمال حمله تروریستی افزایش پیدا کند. اما تا ساعاتی هیچ کس از محل سقوط هواپیما مطلع نبود. چند ساعت بعد از سانحه هوایی خبری از یونان منتشر شد که این هواپیما در جزیره کارپاتوس یونان سقوط کرده و لاشه‌های آن نیز پیدا شده است اما چند ساعت بعد مقامات یونانی این خبر را تکذیب کردند.

خانواده‌های مسافران این هواپیما نگران از سرنوشت مسافران به فرودگاه‌های شارل دوگل و قاهره هجوم آوردند تا بتوانند اندک خبری از نحوه سقوط و سرنوشت مسافران به دست بیاورند. اما اخبار ضدو نقیض از نحوه سقوط، نگرانی‌ها را افزایش داد. آن‌گونه که وزیر دفاع یونان عنوان کرده است هواپیما لحظاتی پیش از سقوط دو چرخش ناگهانی داشته و سقوط کرده است اما علت اصلی این اتفاق هنوز مشخص نیست.

پنجشنبه شب نیز گروه تروریستی داعش طی بیانیه‌ای مسوولیت سقوط این هواپیما را بر عهده گرفت اما به دلیل اینکه هنوز لاشه‌های هواپیما پیدا نشده بود این ادعا را هیچ شخص یا مقام رسمی تایید یا تکذیب نکرد. وزیر ترابری هوایی مصر، شریف فتحی با تاکید بر اینکه هنوز نمی‌توان درباره علت حادثه اظهارنظر قطعی کرد، گفت: اگر موقعیت را به دقت بررسی کنید، می‌بینید که احتمال یک اقدام غیرعادی یا حمله تروریستی بیشتر از احتمال نقص فنی است. به گفته او، هیچیک از مسافران پیشینه مخدوش و نگران کننده‌ای نداشته‌اند، با این حال تحقیقات بیشتر در این زمینه در جریان است.
مصر نیز با تیم تحقیقاتی خود برای کشف لاشه این هواپیما پس از خبر سقوط آغاز کرد تا اینکه روز گذشته ارتش مصر رسما اعلام کرد که بقایای این هواپیما را در نزدیک بندر اسکندریه مصر پیدا کرده است و روی آب تکه‌هایی از هواپیما و چمدان‌های مسافران بوده است.

طبق اطلاعات به دست آمده ۱۵ مسافر این هواپیما از اتباع فرانسه، 30 نفر مصری، دو تن کانادایی و باقی سرنشینان شهروندان بلژیک، پرتغال، بریتانیا، عربستان سعودی، الجزایر، چاد، عراق، استرالیا، سودان و کویت بوده‌اند. سه کودک نیز در میان مسافران بوده است. که هنوز هیچ یک از اجساد آنها پیدا نشده است. همچنین آن‌گونه که مقامات مصری عنوان کردند هنوز جعبه سیاه هواپیما پیدا نشده است تا اطلاعات آن را بتوان برای تعیین علت سقوط این هواپیما استفاده کرد. از سوی دیگر به گفته مسوولان هواپیمایی مصر، هواپیمای یادشده یک سیگنال اضطراری مخابره کرده بوده است که نیروهای امداد ارتش در ساعت 4 و 26 دقیقه بامداد آن را دریافت کرده‌اند. با این حال ارتش مصر این گفته مسوولان هواپیمایی مصر را رد کرده است. طبق برنامه‌، قرار بود این پرواز در ساعت 3 و 15 دقیقه در قاهره به زمین بنشیند.

فرانسه و مصر در حالت فوق‌العاده
در نخستین واکنش‌ها نسبت به ناپدید شدن هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مصر، ژان مارک ارو، وزیر خارجه فرانسه روز پنجشنبه پس از نشست اضطراری میان وزیران که در ارتباط با این حادثه و در کاخ الیزه تشکیل شده بود، گفت: «اضطراب و دلهره خانواده‌های سرنشینان این هواپیما، از جمله 15 فرانسوی قابل درک است. اولویت نخست ما اطلاع‌رسانی به آنهاست. سلول بحران در وزارت خارجه به فوریت تشکیل شده و شماره ویژه‌ای برای این منظور اختصاص یافته است. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: مقام‌های امنیت ملی و متخصصان هوایی امریکا با همتایان خود در فرانسه و مصر برای همکاری و کمک در ارتباط هستند. فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا نیز با اعلام همدردی با خانواده قربانیان گفت: تنها می‌خواهم بگویم که به یاد خانواده و دوستان مسافران هواپیمای مصری ناپدید شده در دریا هستم. می‌دانیم که در میان مسافران فردی با پاسپورت بریتانیایی حضور داشته است. ما با خانواده این فرد ابراز همدرد می‌کنیم. با دل‌نگرانی منتظر دریافت خبرهای بیشتری درباره سرنوشت این هواپیما هستیم.

آسمان پرماجرای مصر
شرکت هواپیمایی مصر در تاریخ 29 مارس گذشته نیز خبرساز شده بود. در آن روز یک هواپیماربا یک فروند ایرباس 320 این کشور را که با 81 سرنشین ازجمله 15 خدمه از اسکندریه عازم قاهره بود، مجبور کرد تا در فرودگاه لارناکای قبرس به زمین بنشیند. او پس از شش ساعت مذاکره چندین نفر از گروگان‌های خود را آزاد و خود را بدون درگیری تسلیم کرد. در 31 اکتبر 2015 نیز فاجعه دیگری در آسمان مصر روی داد. هواپیمای ایرباسA321 متعلق به شرکت هواپیمایی متروجت که حامل گردشگران روسی بود دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه شرم الشیخ در شبه جزیره سینا سرنگون شد و تمامی 224 سرنشین آن کشته شدند. از آنجا که قطعات هواپیما در محدوده وسیعی پراکنده شده بود، کارشناسان از همان آغاز فرضیه انفجار تروریستی و متلاشی شدن هواپیما را مطرح کردند. شاخه مصری گروه داعش مسوولیت این حمله را بر عهده گرفت. این گروه تاکنون چندین حمله تروریستی را به ویژه علیه نیروهای امنیتی مصر مرتکب شده است. 16 نوامبر (25 آبان)، روسیه فرضیه انفجار بمب در هواپیما را تایید کرد.

 

منبع: اعتماد