باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1913      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۱ خرداد تعداد بازدید : 616
سيما صدای شجریان را آزاد می‌كند؟
پخش ربنای شجریان در کش‌وقوس میان تأیید و تکذیب است. از یکسو با روی‌کارآمدن مدیر جدید صداوسیما تغییراتی در پوشش خبری برخی از برنامه‌ها دیده می‌شود و از سوی دیگر، مدیر یکی از شبکه‌های سیما گفت‌وگوی خود را با یکی از خبرگزاری‌ها مبنی بر احتمال پخش ربنا تکذیب کرده است.

پخش ربنای شجریان در کش‌وقوس میان تأیید و تکذیب است. از یکسو با روی‌کارآمدن مدیر جدید صداوسیما تغییراتی در پوشش خبری برخی از برنامه‌ها دیده می‌شود و از سوی دیگر، مدیر یکی از شبکه‌های سیما گفت‌وگوی خود را با یکی از خبرگزاری‌ها مبنی بر احتمال پخش ربنا تکذیب کرده است.

روز گذشته، 10 خرداد، خبرگزاری ایلنا و بعد از آن هم خبرگزاری ایسنا به نقل از ایلنا، اخباری مبنی بر احتمال پخش ربنای شجریان از صداوسیما منتشر کردند. شش سال  است که با نزدیک‌شدن به ماه مبارک رمضان بسیاری از مخاطبان رسانه ملی تمایل خود را برای پخش صدای ربنای محمدرضا شجریان ابراز می‌کنند و مطالبی در رسانه‌ها مبنی بر اینکه امسال ربنا پخش می‌شود یا نه، منتشر می‌شود. امسال نیز درحالی‌که یک هفته به ماه مبارک رمضان باقی مانده، بار دیگر اخباری در این زمینه منتشر شد؛ هرچند این اخبار در فاصله میان تأیید و تکذیب قرار گرفت.

در خبری که روی خبرگزاری ایلنا قرار گرفته، به نقل از سیدفضل‌الله شریعت‌پناهی، مدیر شبکه یک سیما، چنین عنوان شده است: «هفته گذشته، در جلسه مدیران سیما به ریاست آقای علی‌اصغر پورمحمدی صحبت‌هایی انجام گرفت مبنی بر اینکه ماه رمضان امسال ربنای استاد شجریان از تلویزیون پخش شود. در آن جلسه تصمیمی مبنی بر اینکه همه شبکه‌ها ربنا را پخش کنند، یا یک یا چند شبکه خاص، گرفته نشده بود». او همچنین با اشاره به تغییر معاون سیما و جایگزینی مرتضی میرباقری به جای علی‌اصغر پورمحمدی گفته بود: «باید منتظر ماند و دید نظر معاون جدید سیما چیست، اما با توجه به رابطه نزدیک آقای پورمحمدی و میرباقری به نظر می‌رسد تصمیم آقای میرباقری نیز بر پخش ربنای استاد شجریان از تلویزیون باشد. من فکر می‌کنم امسال صدای استاد شجریان پخش می‌شود».

اما این تمام ماجرا نیست. یکی، دو ساعت بعد از انتشار این خبر، باشگاه خبرنگاران جوان تکذیب این خبر را از سوی شریعت‌پناهی منتشر کرد: «خبر منتشرشده براساس سؤال خبرنگاری بود که از من پرسید آیا صدای شجریان در ماه رمضان از تلویزیون پخش می‌شود که من در پاسخ گفته بودم این بحث در جلسه‌‌ای که آقای پورمحمدی، معاون سابق سیما داشتیم مطرح شده بود؛ اما تصمیم‌گیری در حیطه وظیفه ما نیست. من همین‌جا اعلام می‌کنم اگر فایل صوتی من در رابطه با صحبت‌هایی که منتشر شده است، وجود دارد در همان سایت خبری قرار بگیرد». او ادامه داد: «درحال‌حاضر با عوض‌شدن رئیس سازمان صداوسیما و همچنین معاونت سازمان هیچ خبر قطعی‌ای را نمی‌توان در رابطه با این موضوع اعلام کرد و این اتفاق منوط به تصمیم نهایی مدیران سیما است. این خانم خبرنگار کاري بسیار غیرحرفه‌ای انجام داده است و من بار دیگر این خبر را تکذیب می‌کنم».

هرچند ماجرای پخش‌نشدن ربنای شجریان از صداوسیما جریان تازه‌ای نیست و از سال 88 این روند وجود داشته است، اما نگاهی به کارنامه صداوسیما در چند روز اخیر نشان از تحولاتی در این رسانه دارد. رسانه‌ای که گسترده‌ترین مخاطبان در سطح کشور را دارد، چندی است خبرها و مراسم‌هایی را پخش می‌کند که تا پیش از این کمتر از سوی صداوسیما به آنها توجه می‌شد که از نمونه‌های اخیر آن می‌توان به پخش مراسم جایزه‌گرفتن شهاب حسینی و اصغر فرهادی در جشنواره کن و پنجمین حراج تهران اشاره کرد. با توجه به این تغییرات حتی اگر شریعت‌پناهی نیز گفت‌وگوی خود را با ایلنا تکذیب نمی‌کرد، رایزنی برای پخش مجدد صدای شجریان از صداوسیما دور از ذهن نبود.

 

منبع: شرق