باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-1974      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ شنبه ۲۲ خرداد تعداد بازدید : 562
باراک اوباما رسما از هيلاری كلينتون حمايت كرد؛ اتحاد عليه دونالد ترامپ
زمانی که در ماه آوریل آخرین مناظره میان هیلاری کلینتون و برنی سندرز پیش از انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها برگزار شد و دو طرف شدیدترین حمله‌ها را به یکدیگر انجام دادند، روزهایی بود که ترامپ رفته‌رفته از نامزدی خود در حزب جمهوریخواه مطمئن می‌شد. برخی بر این باور بودند که انشقاق شدیدی در حزب دموکرات به وجود آمده و این احتمال وجود دارد در صورت پیروزی کلینتون در انتخابات درون حزبی، سندرز به صورت مجزا و انفرادی وارد کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری امریکا شود.

زمانی که در ماه آوریل آخرین مناظره میان هیلاری کلینتون و برنی سندرز پیش از انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها برگزار شد و دو طرف شدیدترین حمله‌ها را به یکدیگر انجام دادند، روزهایی بود که ترامپ رفته‌رفته از نامزدی خود در حزب جمهوریخواه مطمئن می‌شد. برخی بر این باور بودند که انشقاق شدیدی در حزب دموکرات به وجود آمده و این احتمال وجود دارد در صورت پیروزی کلینتون در انتخابات درون حزبی، سندرز به صورت مجزا و انفرادی وارد کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری امریکا شود.

او در ادامه راه میلیون‌ها امریکایی را به وجد آورد و به پای صندوق‌های رای کشاند تا از او حمایت کنند و به موفقیت‌های بزرگی نیز دست یافت اما کسی که پیروز رقابت‌های بزرگ شناخته می‌شد کسی جز هیلاری کلینتون نبود. حالا رقابت‌های درون حزبی در امریکا تقریبا پایان یافته و برای دموکرات‌ها تنها انتخابات واشنگتن باقی مانده که 46 نماینده دارد و عملا هیچ تاثیری در نتیجه نهایی انتخابات نخواهد داشت. سندرز در طول ماه‌های گذشته همواره بر ادامه مبارزه تا انتهای رقابت‌های انتخاباتی تاکید داشت اما تکه کلام مهمی که داشت این بود که برای شکست دونالد ترامپ همه کار می‌کند؛ موضوعی که بسیاری از آن به سادگی رد شدند و در طول ماه‌های اخیر بیشتر بر اختلافات هیلاری و سندرز دامن زدند. حالا که وقت انتخاب رسیده است و پیروزی هیلاری کلینتون نیز در انتخابات درون حزبی قطعی شده است، مشخص می‌شود که سندرز بر اعتقاد خود مبنی بر شکست ترامپ به هر نحو ممکن پایبند است و از انشقاقی که بسیاری منتظر بودند در طول این روزها شکل بگیرد خبری نیست.

 

در این بین یک نفر برای جلوگیری از انشقاق بسیار نقش داشت و آن هم باراک اوباما بود. اوباما روز پنجشنبه با برنی سندرز دوست قدیمی خود دیدار کرد تا در خصوص روند انتخابات و چگونگی ادامه آن با یکدیگر سخن بگویند. اما موضوعی که بیش از همه به چشم آمد این بود که باراک اوباما قصد دارد تا برنی سندرز را برای حمایت از هیلاری کلینتون و ایجاد یک جبهه متحد علیه دونالد ترامپ راضی کند؛ موضوعی که نه‌تنها سندرز بلکه بسیاری را حتی از حزب جمهوریخواه می‌تواند پشت سر کلینتون قرار دهد. باراک اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحده پس از دیدار خود با برنی سندرز در یک پیام تلویزیونی رسما حمایت خود را از هیلاری کلینتون اعلام کرد.

او در پیام خود عنوان کرد که گمان نمی‌کنم برای این جایگاه کسی به شایستگی هیلاری کلینتون باشد. اوباما عنوان کرد: به هیلاری کلینتون بابت انتخابش به عنوان کاندیدای حزب دموکرات برای رییس‌جمهور ایالات متحده تبریک می‌گویم که اتفاقی تاریخ‌ساز بود. من به‌خوبی می‌دانم این شغل چقدر دشوار است و به همین دلیل می‌دانم که هیلاری به خوبی از پس آن بر می‌آید. این پیام اوباما در حالی منتشر می‌شود که طبق رسم گذشته در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا رییس‌جمهور پیش از پایان  نهایی شدن نامزد حزب در کنوانسیون نهایی و پس از پایان انتخابات درون حزبی حمایت خود را از گزینه مورد نظر اعلام می‌کند و اعلام حمایت اوباما از کلینتون نیز در همین راستا صورت گرفت.

باراک اوباما همچنین خطاب به برنی سندرز گفت: برنی توانست میلیون‌ها نفر را وارد عرصه انتخابات کند و از او بسیار سپاسگزارم. وی در ادامه تاکید کرد: هیلاری کلینتون و برنی سندرز شاید در طول انتخابات رقبای یکدیگر بودند، ولی هر دوی آنها میهن‌پرست هستند و این کشور را دوست دارند و هر دوی آنها چشم‌اندازی را برای امریکا در ذهن دارند که همه ما به آن اعتقاد داریم. برنی سندرز نیز پس از ملاقات با باراک اوباما اگرچه اعلام کرد که به مبارزات انتخاباتی تا پایان انتخابات در واشنگتن ادامه خواهد داد اما بناست به زودی در خصوص چگونگی شکست دونالد ترامپ با هیلاری کلینتون دیدار و گفت‌وگو کند.


همه با هیلاری
پس از اعلام حمایت باراک اوباما از هیلاری کلینتون رفته‌رفته شخصیت‌های مهم و مختلف حزب دموکرات حمایت‌های رسمی خود از کلینتون را اعلام می‌کنند. بلافاصله پس از اوباما جو بایدن معاون رییس‌جمهوری ایالات متحده نیز در بیانیه‌ای حمایت رسمی خود از هیلاری کلینتون را اعلام و از برنی سندرز نیز تشکر کرد. علاوه بر آن مارتین اومالی فرماندار سابق مریلند و نامزد سوم حزب دموکرات که خیلی زود از گردونه رقابت درون حزبی خارج شد نیز به طور رسمی از هیلاری کلینتون حمایت کرد. اما از جمله افراد بسیار مهمی که از هیلاری حمایت کرد و به عنوان اصلی‌ترین گزینه معاونت ریاست‌جمهوری نیز مطرح شده الیزابت وارن است. او در پیام خود برای حمایت از کلینتون گفت: قلب من برای هیلاری کلینتون است تا او به عنوان رییس‌جمهور ایالات متحده معرفی شود و اجازه ندهیم دونالد ترامپ حتی نزدیک به کاخ سفید شود. وارن از جمله سناتورهای بی‌باک و جسور سنای امریکا به شمار می‌آید که همواره علیه نابرابری‌های اقتصادی سخن گفته و علیه آن ایستادگی کرده است و از جمله بهترین گزینه‌ها برای معاونت ریاست‌جمهوری امریکاست تا آرای طرفداران سندرز را نیز به خود جذب کند.


دفاع از یک میراث
باراک اوباما در بخشی از پیام ویدیویی خود برای حمایت از هیلاری کلینتون گفت که بی‌صبرانه منتظر است تا در کمپین‌های انتخاباتی هیلاری شرکت کند و در حمایت از او صحبت کند؛ سخنی که نشان از یک موضوع دارد و آن هم دفاع از یک میراث است. باراک اوباما در طول هشت سال ریاست‌جمهوری خود میراث‌های متفاوتی را برجای گذاشته که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به برجام و احیای روابط با کوبا اشاره کرد. او می‌داند که اگر فردی مانند ترامپ جانشین وی در کاخ سفید شود این میراث به پایان راه خود می‌رسد و عملا برای هیچ یک از آنها آینده‌ای را نمی‌توان متصور بود.

اوباما با بیش از پنجاه درصد محبوبیت در میان مردم با قدرت پشت سر هیلاری کلینتون قرار می‌گیرد و برای او تبلیغ می‌کند زیرا او هنوز محبوب است و می‌تواند برای او رای جمع کند و حزب دموکرات را منسجم پشت سر هیلاری نگه دارد. این موضوع اتفاقی بر خلاف هشت سال پیش است. زمانی که جرج بوش قصد داشت کاخ سفید را ترک کند خود می‌دانست حمایت از جان مک کین یک ضد تبلیغ برای اوست و حتی شخص مک کین نیز سعی کرد خود را از میراث بوش جدا کند. ولی اکنون هم کلینتون می‌داند که باید میراث اوباما را حفظ کند و هم اوباما می‌داند گزینه‌ای بهتر از کلینتون نمی‌تواند راه او را ادامه دهد.

 

 

منبع: اعتماد