باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2014      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۷ خرداد تعداد بازدید : 957
اتحاد قریب‌الوقوع
با پیروزی قاطع هیلاری کلینتون در واشنگتن، پرونده انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها نیز بسته شد تا هیلاری کلینتون مقتدرانه پا به کنوانسیون نهایی حزب در فیلادلفیا بگذارد و به‌عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات معرفی شود. اما هیلاری کماکان به جز رقیب اصلی خود یعنی دونالد ترامپ یک نگرانی دارد و آن هم برنی سندرز رقیب درون حزبی هیلاری است. او نگران است که عدم حمایت سندرز از او می‌تواند مشکلات فراوانی را ایجاد کند.

با پیروزی قاطع هیلاری کلینتون در واشنگتن، پرونده انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها نیز بسته شد تا هیلاری کلینتون مقتدرانه پا به کنوانسیون نهایی حزب در فیلادلفیا بگذارد و به‌عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات معرفی شود. اما هیلاری کماکان به جز رقیب اصلی خود یعنی دونالد ترامپ یک نگرانی دارد و آن هم برنی سندرز رقیب درون حزبی هیلاری است. او نگران است که عدم حمایت سندرز از او می‌تواند مشکلات فراوانی را ایجاد کند.

سه‌شنبه شب و پس از مشخص شدن نتایج انتخابات واشنگتن، هیلاری و سندرز با یکدیگر به مدت ٩٠ دقیقه دیدار کردند تا بتوانند به یک توافق برای حمایت برنی سندرز از کلینتون دست پیدا کنند. برنی سندرز چند هدف را در مذاکرات خود با کلینتون دنبال می‌کند که قصد دارد برای حمایت از کلینتون آنها را محقق کند. سندرز می‌خواهد در گام نخست تحولات بنیادینی را در ساختار حزب و کمیته‌های ملی حزب دموکرات در ایالات‌های مختلف ایجاد کند و ساختار انتخاباتی درون حزبی دموکرات‌ها را نیز تغییر دهد تا فرآیند انتخابات در این حزب به صورتی شفاف شکل گیرد. هرچند برنی سندرز اعلام کرده که قصد دارد مبارزات انتخاباتی خود را تا کنوانسیون فیلادلفیا در ماه جولای ادامه دهد و حتی برای جمع‌آوری رای به چانه‌زنی بپردازد.

برخی معتقدند که اگر سندرز و کلینتون نتوانند در مذاکرات خود به نتیجه مناسبی دست پیدا کنند می‌توان انتظار داشت که حتی سندرز به صورت مستقل وارد رقابت‌ها شود و کارزار خود را برای جذب آرا به راه بیندازد که این موضوع می‌تواند تبدیل به خطری بزرگ هم برای حزب دموکرات و هم برای شخص هیلاری کلینتون باشد. اما تمامی رهبران و شخص رییس‌جمهور امریکا وارد عمل شده تا سندرز را راضی به حمایت از کلینتون کنند. آنگونه که مقام‌های کمپین انتخاباتی کلینتون اعلام کردند: برنی و هیلاری دو بحث عمده را با یکدیگر مطرح کردند که نخست وحدت حزب و دیگری شکست دونالد ترامپ بود. مایکل بریگز سخنگوی سندرز می‌گوید: دو طرف در مورد روندهای سیاسی آینده صحبت کردند و بر روی تهدید جدی ترامپ و مبارزه با آن پرداختند که بحث بسیار مثبتی میان دو طرف شکل گرفت. اما از جمله مباحث مهم دیگری که در این جلسه از سوی سندرز بیان شد موضوع افزایش حداقل دستمزد، اصلاحات مالی و کالج‌های مقرون به صرفه و همچنین مراقبت‌های بهداشتی را که شعارهای انتخاباتی او بوده مطرح کرده است که به نظر می‌رسد برای توافق روی این موضوعات نیاز به بحث بیشتر برای طرفین وجود دارد. این دیدار در حالی برگزار شد که کلینتون توانست ٧٨درصد آرای واشنگتن را به دست بیاورد و تمامی نمایندگان متعهد این ایالات را نیز از آن خود کند و نامزدی خود را با یک پیروزی بزرگ جشن بگیرد.

با این وجود نشانه‌های مثبتی از جلسه میان سندرز و کلینتون که در سه‌شنبه شب برگزار شد وجود دارد و آن را می‌توان نشانه‌ای از یک پیشرفت برای اتحاد در برابر ترامپ دانست. با این حال برنی سندرز قصد دارد پنجشنبه شب در یک پیام ویدیویی با طرفداران خود صحبت کند و آخرین مواضع خود را نیز نسبت به انتخابات امریکا اعلام کند.

برخی مشاوران برنی سندرز اعلام کرده‌اند که سندرز در حال حاضر احساس می‌کند که برای حمایت از هیلاری کلینتون تحت فشار است که باید به سرعت این کار را انجام دهد اما به نظر نمی‌رسد او بخواهد این کار را با عجله انجام دهد. به نظر می‌رسد سندرز قصد دارد در روزهای باقی مانده تا کنوانسیون نهایی حزب مذاکراتی با اعتماد به نفس را انجام دهد و خواسته‌های خود را به کرسی بنشاند. به نظر می‌رسد هیلاری کلینتون برای تامین نظر برنی سندرز عجله دارد زیرا او می‌خواهد که در کنوانسیون نهایی حزب سندرز در حمایت از او سخنرانی کند و تبدیل به دردسری برای کمپین او در رقابت با دونالد ترامپ نشود.

اما سوال اینجاست که هیلاری کلینتون چرا نگران حمایت نکردن برنی سندرز از خود است. برنی سندرز در طول رقابت‌های انتخاباتی بیش از دوازده میلیون رای را به دست آورد و آرای حدود ٤٥درصد از نمایندگان حزبی را نیز کسب کرد و در ٢٢ ایالت پیروز رقابت‌های درون حزبی شد. اکثر رای‌دهندگان به برنی سندرز میانگین سنی بین ١٨ تا ٢٩سال را داشتند که هیلاری نتوانست رای آنها را به خود جلب کند. او توانست در رکوردی بی‌سابقه تظاهراتی یک و نیم میلیون نفری را ترتیب دهد. سندرز با وجود اینکه حامی بزرگ مالی برای کمپین خود نداشت اما توانست هزینه‌های کمپین انتخاباتی خود را از طریق کمک‌های مردمی جمع‌آوری کند که به حدود ٢٢٨میلیون دلار می‌ر‌سد و به‌صورت فردی ٢/٨میلیون نفر به او کمک مالی کردند که این خود در امریکا بی‌سابقه به نظر می‌رسد. برنی سندرز با موجی که در ماه‌های گذشته در امریکا به راه انداخت توانست این حجم عظیم حمایت داوطلبانه را برای خود به دست بیاورد و حالا اگر برنی سندرز بخواهد از این روند خارج شود کلینتون به‌شدت نیازمند این حمایت است و تنها برنی سندرز می‌تواند این آرا را به سمت هیلاری کلینتون روانه کند زیرا اگر این اتفاق رخ ندهد کلینتون به راحتی نمی‌تواند این آرا را به سمت خود جذب کند از همین رو قصد دارد تا هرچه زودتر برنی سندرز حمایت رسمی خود را از او رسما اعلام کند.

با این حال اگرچه برنی سندرز در مبارزات انتخاباتی درون حزبی شکست خورده اما برای بسیاری از هم حزبی‌هایش به عنوان فردی قابل ستایش شناخته می‌شود. او زمانی که مجدد برای ادامه وظیفه نمایندگی خود به سنا بازگشت مورد تشویق بسیاری از همکاران خود قرار گرفت که جریان عظیمی از رای‌دهندگان را وارد چرخه انتخابات امریکا کرد. با این حال بسیاری از دموکرات‌ها امیدوار هستند که این اتحاد میان برنی و هیلاری هرچه زودتر شکل بگیرد تا راند نهایی مبارزه میان هیلاری و ترامپ آغاز شود.

 

خشم اوباما از ترامپ

باراک اوباما، رییس‌جمهور امریکا با لحنی بی‌سابقه از اظهارات دونالد ترامپ در مورد برخورد با مسلمانان در امریکا انتقاد کرد. اوباما در جریان سخنرانی خود در وزارت دارایی امریکا با اشاره به سخنان ترامپ پرسید: این حرف‌ها تا کجا قرار است ادامه پیدا کند؟ رییس‌جمهور امریکا در واکنش به خواست دوباره دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود مسلمانان به خاک امریکا گفت که ترامپ حرف‌های سبکسرانه می‌زند و تاکید کرد که قاتل کلوب شبانه در اورلاندو شهروند امریکا بود.

او با اشاره به خواست ترامپ گفت: آیا باید با ‌همه مسلمانان امریکا طور دیگری رفتار کنیم؟ باید شروع کنیم همه را تحت کنترل قرار دهیم؟ یا باید به دلیل اعتقادات‌شان آنها را مورد تبعیض قرار دهیم؟ رییس‌جمهور امریکا خطاب به رهبران حزب جمهوریخواه این پرسش را مطرح کرد که آیا آنها واقعا از سخنان پوپولیستی راست‌گرایانه دونالد ترامپ حمایت می‌کنند و افزود: اینها منعکس‌کننده ارزش‌های دموکراتیک ما نیست. باراک اوباما سخنان ترامپ را موجب به خطر افتادن امنیت ملی امریکا و تقویت‌کننده موضع گروه‌های افراطی مانند داعش دانست که با شعارهای تبلیغاتی همچون غرب از مسلمان متنفر است، نیرو جذب می‌کنند.

منبع: اعتماد