باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2030      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ يکشنبه ۳۰ خرداد تعداد بازدید : 618
انتخابات جنجالی هيات‌مديره جديد اسكار
آکادمی اسکار با اجرای طرح متنوع‌سازی اعضایش که به واکنش‌های شدید داخلی منجر شد دوره آشفته‌ای را پشت سر گذاشت. ژانویه 2016 زمانی که آکادمی طرح دو برابر کردن عضویت اقلیت‌ها و زنان را که تا سال 2020 اجرا می‌شود، اعلام کرد، برخی از صریح‌ترین منتقدان هیات رییسه آکادمی را به پذیرش فشارهای سیاسی بیرون از آکادمی متهم کردند. همچنین این آکادمی همزمان اعلام کرد که اعضای قدیمی که در صنعت سینما فعال نیستند دیگر حق رای ندارند و همین موضوع دلیل مخالفت برخی منتقدان با این طرح شد.

آکادمی اسکار با اجرای طرح متنوع‌سازی اعضایش که به واکنش‌های شدید داخلی منجر شد دوره آشفته‌ای را پشت سر گذاشت. ژانویه 2016 زمانی که آکادمی طرح دو برابر کردن عضویت اقلیت‌ها و زنان را که تا سال 2020 اجرا می‌شود، اعلام کرد، برخی از صریح‌ترین منتقدان هیات رییسه آکادمی را به پذیرش فشارهای سیاسی بیرون از آکادمی متهم کردند. همچنین این آکادمی همزمان اعلام کرد که اعضای قدیمی که در صنعت سینما فعال نیستند دیگر حق رای ندارند و همین موضوع دلیل مخالفت برخی منتقدان با این طرح شد.

این جدال به انتخابات هیات‌مدیره منجر به ایجاد کمپینی برای لغو اقدامات هیات رییسه از سوی تعداد چشمگیری از اعضای آکادمی شد. اما نتایج نخستین دوره رای‌گیری روز پنجشنبه به اعضای این آکادمی اعلام شد و به نظر می‌رسد کشمکش داخلی به پایان رسیده است. این آکادمی از مرحله انتخاب اعضای جدید توسط هیات‌مدیره عبور کرده و حالا وارد مرحله دوم روند انتخاب اعضایی که روی صندلی مدیریت تکیه بزنند، شده است. در واقع در 17 بخش، چهار نامزد وارد فهرست نهایی شده‌اند که در هر بخش یک نفر انتخاب می‌شود. ماه آوریل، آکادمی روند نامزدی انتخابات هیات‌مدیره را آغاز کرد. هیات‌مدیره که از سوی بخش‌های مربوطه خودشان انتخاب می‌شوند، به مدت سه سال در آکادمی فعالیت می‌کنند و در این مدت، هر سال یک رییس در هر بخش انتخاب می‌شود. در گذشته انتخاب مجدد مدیر هر بخش از سوی کمیته انجام می‌شد.

بروس فلدمن، تنها منتقدی است که توانست در بخش روابط عمومی آکادمی جایی در میان چهار مدعی کسب این جایگاه راه پیدا کند و نامش در مرحله بعدی رای‌گیری شرکت داده شود. ویلیام گولداستاین نیز که از صریح‌ترین مخالفان این طرح بود نتوانست در بخش موسیقی جایی داشته باشد. همچنین لارا کارپمن، نامزد بخش موسیقی که از طرح تنوع‌سازی آکادمی حمایت کرده بود به دوره نهایی رای‌گیری هیات‌مدیره راه یافت. او در این باره گفت: «فکر می‌کنم کاری که آکادمی سعی دارد انجام دهد این است که در جایگاه مدیریت قرار بگیرد که دقیقا هم جایگاه درستی برای آکادمی است. گاهی این طرح‌ها اعضا را اذیت می‌کند. گاهی با کشمکش روبه‌رو می‌شویم. گاهی می‌ترسیم اما مدیریت خوب یعنی این موانع را کنار بزنیم.»

استیون اسپیلبرگ یکی از نامزدهایی است که در بخش کارگردانی نامزد شده است. اد بیگلی جونیور در فهرست نهایی بخش بازیگری با لارا درن، لو دیاموند فیلیپس و ادوارد جیمز اولموس رقابت می‌کند. نتایج رای‌گیری اواسط ماه جولای اعلام می‌شود. بسیاری از منتقدان ادعای حمایت از طرح تنوع‌سازی دارند اما با ایده اجبار به بازنشستگی اعضایی که مدتی فعال نبودند، آزرده خاطر می‌شوند. برخی نیز از این طرح که ظاهرا آکادمی به خاطر کمبود نامزدهای سیاه‌پوست، اعضای قدیمی را مقصر می‌داند، دلخور شده‌اند. اعضایی که اغلب سفیدپوست و مرد هستند. استوارت گوردن، که در بخش کارگردانان حضور داشت اما نامش در فهرست نهایی دیده نمی‌شود، می‌گوید: «گفتن اینکه عضویت در آکادمی نژادپرستانه است، به یک دلیل توهین‌آمیز است. وقتی ما عضو شدیم، این عضویت مادام‌العمر بود. حالا فکر می‌کنم لازم نیست درگیر بحث تفتیش شویم و به ما بگویند «به ما ثابت کن کار می‌کنی.» وارد این بحث شدن توهین‌آمیز است.»

از آنجایی که طرح بازنشستگی از ابتدا اعلام شد، آکادمی معیارهای خود را اصلاح کرد و اکنون تعداد اعضای انگشت‌شماری تحت‌تاثیر این طرح قرار گرفتند. اگر اعضا هنوز با فیلمسازی در ارتباط باشند، جایگاه آنها در این آکادمی محفوظ می‌ماند.

بهار سرلک

 

منبع: اعتماد