باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2038      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ دوشنبه ۳۱ خرداد تعداد بازدید : 829
سلطان خشکبار جهان در آستانه سقوط
فهرست صادراتی خشکبار ایران آب رفت و حالا سلطان خشکبار جهان از 18 قلم کالای صادراتی تنها به 3 قلم بسنده است. ایران که روزگاری درصادرات انواع خشکبار رتبه یک تا پنجم جهان را داشته و سبد خشکبار 153 کشور دنیا را تأمین می‌کرد، از 16 سال گذشته زوال نگران‌کننده‌ای را تجربه می‌کند به‌گونه‌ای که هم‌اکنون تنها به صادرات پسته، خرما و کشمش رضایت داده و میدان را به ترکیه، چین و کشورهای آسیای میانه واگذار کرده است.

فهرست صادراتی خشکبار ایران آب رفت و حالا سلطان خشکبار جهان از 18 قلم کالای صادراتی تنها به 3 قلم بسنده است. ایران که روزگاری درصادرات انواع خشکبار رتبه یک تا پنجم جهان را داشته و سبد خشکبار 153 کشور دنیا را تأمین می‌کرد، از 16 سال گذشته زوال نگران‌کننده‌ای را تجربه می‌کند به‌گونه‌ای که هم‌اکنون تنها به صادرات پسته، خرما و کشمش رضایت داده و میدان را به ترکیه، چین و کشورهای آسیای میانه واگذار کرده است.

این درحالی است که کشور جنگ‌زده افغانستان نیز به تازگی وارد کارزار شده و درصادرات برخی اقلام مانند کشمش به‌ حدی رسیده است که سلطان خشکبار جهان را نگران کند. این موضوع درشرایطی رخ می‌دهد که شیطنت رقبای ایران برای از دور خارج کردن سلطان خشکبار همچنان ادامه دارد و حالا ترکیه برای رونق دادن به بازار صادراتی خود، سموم پرخطر را از مزارع کشاورزی‌اش خارج کرده و آنها را از طریق استان‌های همجوار به ایران قاچاق می‌کند.

محمدمهدی طباطبایی، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران با اعلام این خبر گفت: ایران به‌عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان خشکبار جهان از حدود 16 سال گذشته گرفتار چالش‌های متعددی شده است، همین مسأله قدرت رقابت ایران در بازار جهان را کاهش داده است.
او درباره چالش‌های صادراتی خشکبار ایران توضیح می‌دهد:  مهم‌ترین مسأله افزایش قابل توجه قیمت تمام‌شده خشکبار ایران است که این موضوع توانسته   رقابت ایران را در بازار جهان ضعیف کند، ازسوی دیگر ایران در سال‌های گذشته با کاهش تولید خشکبار مواجه بوده که بخشی از این مسأله به کاهش سطح زیرکشت محصولات کشاورزی و سایر مشکلات تولید برمی‌گردد. طباطبایی تأکید می‌کند: درشرایطی که تولید ایران در سال‌های گذشته روند کاهشی داشته، سایر رقبا ازجمله آمریکا که رقیب بزرگ ایران در صادرات پسته به شمار می‌رود، سطح تولید خود را افزایش داده است. علاوه بر تمام این موارد خشکبار ایران با نگرانی مهم دیگری مواجه شده و آن افزایش سطح استانداردهای صادراتی در بازار جهان است.

عضو هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران ادامه می‌دهد: براساس مصوبه اتحادیه اروپا شاخص باقی‌مانده سموم در خشکبار به نحو فاحش کاهش یافته و به عدد یک‌دهم‌درصد رسیده است. این مسأله باعث می‌شود کشورهای مختلف صادرکننده به سختی از این سد عبور کنند و اگر ایران نتواند استانداردهای بهداشتی و باقی‌مانده سموم را درمحصولات تولیدی خود ارتقا دهد، امکان زوال بیشتر صادرات خشکبار ایران وجود دارد.


این موضوع درحالی رخ می‌دهد که بنا به اعلام اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران، ترکیه به‌عنوان یکی از بزرگترین رقبای ایران مصوبه جدید اتحادیه اروپا درباره کاهش باقی‌مانده سموم را به سرعت در دستور کار خود قرار داده و مصرف تعدادی از سموم پرخطر ازجمله «کلروپریفوس» را ممنوع اعلام کرده است. حالا بنا به سیاست‌های تازه دولت ترکیه کشاورزان ترک یارانه‌های تشویقی دریافت می‌کنند تا مبارزه بیولوژیک را جایگزین استفاده از سموم شیمیایی کنند. همین مسأله موجب شده است مقدار زیادی از سموم پرخطر روی دست تجار ترک بماند که بنا به اطلاعات رسیده، این تجار تلاش می‌کنند سموم انباری خود را از طریق استان‌های هم‌مرز، به ایران قاچاق کنند.
این مسأله هشدار جدی اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران را به دنبال داشته است. به‌طوری که این تشکل دیروز با انتشار نامه‌ای سرگشاده در برخی رسانه‌های کشور اتاق بازرگانی ایران و مدیران وزارت کشاورزی را مخاطب قرار داده و نسبت به شیطنت رقبای صادراتی ایران در بازار خشکبار هشدار داد. این رقبا که پیش از این نیز تلاش می‌کردند با نشر شایعات در بازار جهان علیه خشکبار ایرانی جوسازی کنند، حالا با قاچاق سموم پرخطر خود به ایران تصمیم دارند بازار رو به افول رفته صادرات خشکبار ایران را بیش از پیش به زمین بزنند.  اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در این نامه تأکید کرده است از آن‌جا که خشکبار ایران به‌ویژه کشمش درمعرض خطر باقی ماندن سموم قرار دارد و شرایط اخیر هم ممکن است مصرف سموم قاچاق را افزایش دهد، لازم است که این خطر به تمام ارگان‌های مربوط گوشزد شود که کشاورزان و تولیدکنندگان نسبت به خطرات ناشی از مصرف سم کلروپریفوس آگاهی پیدا کرده و از مصرف این سموم که ممکن است با اسمی تجاری مختلف عرضه شود، خودداری کنند.

 

 

منبع: شهروند