باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-204      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ شنبه ۱۴ شهريور تعداد بازدید : 1063
نگرانی های مادرانه برای کلاس اولی ها
نگرانی های مادرانه برای کلاس اولی ها زمان زیادی به شروع سال تحصیلی جدید باقی نمانده است و حالا در آستانه بازگشایی دوباره مدارس ، کاملا طبیعی است اگر شما با وجود یک کلاس اولی در خانه یا فرزندی که برای اولین بار به پیش دبستانی می رود ناگهان با انواع و اقسام نگرانی ها مواجه شوید.

زمان زیادی به شروع سال تحصیلی جدید باقی نمانده است و حالا در آستانه بازگشایی دوباره مدارس ، کاملا طبیعی است اگر شما با وجود یک کلاس اولی در خانه یا فرزندی که برای اولین بار به پیش دبستانی می رود ناگهان با انواع و اقسام نگرانی ها مواجه شوید.

برای شما یک خبر خوب داریم. این نگرانی ها بین همه مادرها در شرایط مشابه ، یکسان است و در واقع باید اینطور بگوییم که این نگرانی ها در اکثر موارد بی دلیل هستند.

در همین راستا شما را با همه انواع این دلواپسی ها که به زودی سراغتان می آیند آشنا خواهیم کرد. اما از همین حالا بدانید که این نگرانی ها طبیعی است و البته در بیشتر موارد بی دلیل. فقط یک دلیل منطقی برای آنها وجود دارد آن هم مادر بودن است. مادرها معمولا با دلیل و بی دلیل برای فرزندان خود نگران هستند.

پس وقتی با هجمه این دلواپسی ها مواجه شدید ، وحشت نکنید چون به همان سرعتی که آمده اند ، خواهند رفت. شما به عنوان مادر با این سوالات روبه رو خواهید شد...

 

آیا مدرسه مناسبی را انتخاب کردیم؟

تفاوتی نمی کند شما فرزندتان را در مدرسه دولتی ثبت نام کرده باشید یا مدرسه غیر انتفاعی. مهم این است که این نگرانی به سراغتان خواهد آمد. اما در مواجه با آن باید بدانید تا زمانی که یک مدرسه را امتحان نکرده باشید نمی توانید از خوب و بد آن مطمئن شوید.

بنابراین حالا که ثبت نام کرده اید ، دلواپسی را کنار بگذارید و مثبت فکر کنید.

 

آیا فرد مناسبی معلم فرزندم می شود؟

چه از مدرسه ای که انتخاب کرده اید مطمئن باشید و چه نباشید ، یک نگرانی دیگر سربرمی آورد که درباره انتخاب معلم از طرف مدرسه است. شما مرتب درگیر این فکر می شوید که آیا معلم مناسبی برای کلاس فرزندم انتخاب می شود؟

و اینکه آیا این معلم با فرزند من هاهنگ خواهد بود؟ به انتخاب مدرسه اطمینان کنید و در صورت بروز مسئله ای ، مطمئن باشید با صحبت میتوان ماجرا را حل و فصل کرد.

 

آیا بچه ها با هم دوست می شوند؟

قلب یک مادر با این فکر خواهد شکست که فرزندش به تنهایی مشغول بازی کردن است یا اینکه شاید از طرف بقیه بچه ها اذیت شود.

به این نکته توجه داشته باشید که هر چه یک مدرسه بزرگتر باشد و تعداد دانش آموزانش بیشتر احتمال دوست پیدا کردن بچه ها هم بیشتر است.

منبع :msn.com

البته در عین حال احتمال مشاجره و قهر هم بین بچه ها وجود دارد. حالا که فرزند شما یک قدم به سمت بزرگ شدن و مستقل شدن برداشته است ، کمی عقب تر بایستید و اجازه بدهید برخی چالش های ساده پیش رویش را خودش حل کند. شما هم از دورتر مراقب باشید.

 

آیا من با مادر بقیه بچه ها ارتباط خوبی برقرار می کنم؟

شما امیدوار هستید که مادر بقیه بچه ها به اندازه کافی خوش مشرب و خوش اخلاق باشند تا شما بتوانید ارتباط خوبی با آنها برقرار کنید.

احساس می کنید برای بچه ها هم بهتر است که مادرهایشان با هم تا حدودی در ارتباط باشند.

برای برقراری ارتباط با بقیه مادرها خودتان پیشقدم شوید. مطمئن باشید در جمع آنها هستند کسانیکه از این دوستی استقبال خواهند کرد.

 

آیا مدرسه و مسوولیتش برای فرزندم زیادی سخت است؟

هیچ پدر و مادری دوست ندارند فرزندشان در شرایط سخت قرار بگیرد و بابت این موضوع ذهنش درگیر شود. بنابراین شما با یک دلواپسی طبیعی روبه رو هستید.

اگر فرزند شما پیش دبستانی است که نگرانی تان قطعا بیهوده است چون قرار نیست موضوع سختی به او سپرده شود. اگر هم کلاس اول است که باز هم اوضاع اینقدر سخت نیست.

البته او در سال های ابتدایی دبستان باید به لحاظ پایه قوی شود بنابراین نگرانی تان را به فرزندتان منتقل نکنید و به او برای یادگیری اعتماد به نفس بدهید.

فراموش نکنید که در سال های ابتدایی دبستان چیزی به نام نمره وجود ندارد و همه چیز با واژه های خوب و عالی و متوسط سنجیده می شود بنابراین نگرانی تان را بگذارید برای موضوع های مهمتر.

 

آیا مدرسه و مسوولیتش برای فرزندم زیادی ساده و آسان است؟

گاهی اوقات پیش می آید که بچه ها علاقه ای به مواجه با چالش های یادگیری را ندارند بنابراین یا کلاس را با همراهی نکردن مختل می کنند یا اینکه خیلی بی تفاوت قید همه چیز را میزنند و موضوع را برای خود ساده می کنند و هیچ تلاشی برای یادگیری نخواهند کرد.

طبیعی است که در چنین مواقعی شما نگران شوید چون دوست دارید فرزندتان یاد بگیرد ، بیاموزد و سطح دانش خود را بالا ببرد.

لطفا نگران نشوید. این واکنش ها در ابتدای راه می تواند طبیعی باشد. اینروزها متدهای پیشرفته بسیاری برای حل چنین مشکلاتی وجود دارد.

بنابراین نگران نباشید.

 

آیا به مدرسه دیر  می رسیم؟

شما به همه اتفاقاتی که ممکن است باعث شوند دیر به مدرسه برسید فکر می کنید.

ترافیک ، چراغ قرمز ، درآوردن ماشین از پارکینگ و هزار دغدغه ذهنی منطقی یا غیر منطقی دیگر!

موضوع اینقدرها هم پیچیده نیست. شاید تفاوت فقط در 5 دقیقه زودتر و دیرتر راه افتاد ن باشد. زمان را بسنجید و بعد آن را برنامه ریزی کنید. به همین سادگی.

 

آیا فرزندم بد اخلاقی می کند؟

از این یکی به شدت وحشت دارید. از اینکه صبح ها با بداخلاقی فرزندتان روبه رو شوید .

یا ظهر هنگام وقتی از مدرسه به خانه برمی گردد. راه حل اما ساده است. شاید از کم خوابی است پس طوری برنامه ریزی کنید که شب ها زودتر بخوابد. شاید گرسنه است پس صبحانه یا ناهار ایده آلش را تدارک ببینید.

با استفاده از آنچه که دوست دارد به او انگیزه بدهید و حواستان باشد که انگیزه دادن با باج دادن متفاوت است.

 

آیا در مدرسه چیزی می خورد؟

در مقاطع پیش دبستانی و سال های ابتدایی دبستان ، معمولا مسوولان مدرسه به شدت به غذای بچه ها توجه می کنند و در صورتیکه ناهار یا میان وعده شان را نخورند به شما اطلاع می دهند.

بنابراین در این مورد هم نگرانی تان بی دلیل است. ضمن اینکه اگر به طور کلی فرزند شما بد غذاست می توانید با یکی از مسوولان مدرسه این موضوع را در میان بگذارید تا بیشتر در این مورد حواسشان باشد.

 

آیا به اندازه کافی بازی می کند؟

یکی از دلواپسی های طبیعی شما به عنوان مادر این است که نکند فرزندتان در طول روز ، داخل یک فضای بسته بماند و روی صندلی اش بنشیند بدون اینکه بازی بکند و تحرکی داشته باشد.

در همین راستا می توانید با گفتگو با مسوولان مدرسه مراتب نگرانی خود را به آنها اعلام کنید تا در صورتیکه نگرانی تان بجا بود ، مسوولان مدرسه برا این موضوع راه حلی پیدا کنند.