باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2059      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳ تير تعداد بازدید : 1118
ماندن یا ترک اتحادیه اروپا
«شما یک همه‌پرسی در پیش دارید. پیام من ساده ولی پرمحتواست: مایی که با دیده تحقیر به نواقص دموکراتیک بروکسل می‌نگریم، مایی که از اقتدارگرایی تکنوکراسی بی‌کفایت و بی‌اعتنا به دموکراسی متنفریم، مایی که منتقد اروپاییم، یک وظیفه اخلاقی داریم و آن ماندن در اروپا و جنگیدن برای آن است، برای دموکراتیک‌کردن اروپا». این پیام یانیس واروفاکیس، وزیر خارجه سابق یونان، به مردم بریتانیاست که امروز به پای صندوق‌های رأی می‌روند تا در همه‌پرسی ماندن یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شرکت کنند.

«شما یک همه‌پرسی در پیش دارید. پیام من ساده ولی پرمحتواست: مایی که با دیده تحقیر به نواقص دموکراتیک بروکسل می‌نگریم، مایی که از اقتدارگرایی تکنوکراسی بی‌کفایت و بی‌اعتنا به دموکراسی متنفریم، مایی که منتقد اروپاییم، یک وظیفه اخلاقی داریم و آن ماندن در اروپا و جنگیدن برای آن است، برای دموکراتیک‌کردن اروپا». این پیام یانیس واروفاکیس، وزیر خارجه سابق یونان، به مردم بریتانیاست که امروز به پای صندوق‌های رأی می‌روند تا در همه‌پرسی ماندن یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شرکت کنند. یاروفاکیس، فعال چپ‌گرای یونانی که کمتر از یک‌سال پیش با رأی منفی مردم یونان به ماندن در اتحادیه اروپا به وجد آمده بود، حالا در کنار «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر انگلستان و دیگر چپ‌های میانه‌رو قرار گرفته است.

با این‌همه به باور بسیاری از فعالان و احزاب سیاسی رادیکال‌تر، اتحادیه اروپا ضددموکراتیک است و اصلاح‌ناپذیر. به باور این دست فعالان، اتحادیه اروپا، هم به‌لحاظ اقتصادی و هم ساختاری عصای دست نئولیبرالیسم بوده و این امر را در تحمیل اجبار ریاضت اقتصادی به یونان و دیگر کشورها و هم خالی‌کردن زیر پای حکومت‌داری دموکراتیک ثابت کرده است. هرچند بسیاری از مقامات اروپایی، از راست و چپ تا میانه می‌گویند مزیت‌های ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بر نقاط تاریک آن می‌چربد.

مخالفان و موافقان چه می‌گویند

موافقان خروج از اتحادیه می‌گویند این اتحادیه در چهار دهه گذشته از نظر اندازه و بوروکراسی تغییر کرده و ازهمین‌رو نفوذ و حاکمیت بریتانیا کاهش پیدا کرده است. به‌لحاظ اقتصادی هم طرفداران خروج از اتحادیه اروپا بر این باورند که خروج انگلیس از این اتحادیه موجب تقویت رشد اقتصادی خواهد شد و ادامه عضویت در اتحادیه اروپا موجب رکود اقتصادی می‌شود چراکه در ازای ‌میلیاردها پوندی که به‌عنوان حق عضویت پرداخت می‌شود، چیزی به بریتانیا نمی‌رسد. افزایش سطح ورود مهاجران خارجی یکی دیگر از دلایل موافقان است، آنها می‌خواهند بریتانیا کنترل مرزهایش را برعهده بگیرد که افراد کمتری برای کار به این کشور بیایند. یکی از اصول اساسی اتحادیه اروپا جابه‌جایی آزاد است، به این معنا که کسی که بخواهد از یک کشور به یک کشور دیگر برود و زندگی کند، ویزا نمی‌خواهد. حامیان برگزیت با ایده نزدیکی بیشتر اعضا هم مخالف‌اند. می‌گویند این ایده نهایتا به ایالات متحده اروپا می‌انجامد.


بااین‌حال برخی موافقان ماندن بر این باورند که جزیره برای تأثیر واقعی بر جهان باید بخشی از بلوک بزرگ‌تری از متحدان هم‌فکر خود باشد و علاوه‌براین خروج از اتحادیه اروپا به‌لحاظ اقتصادی نیز پرهزینه است. حامیان خروج از اتحادیه اروپا معتقدند که بخش مالی بریتانیا، خارج از اتحادیه اروپا با رشد و رونق بیشتری روبه‌رو خواهد شد و قادر خواهد بود تا مذاکرات جدیدی را با سایر کشورهای عضو بازار متحد اروپا انجام دهد. به باور این دست موافقان، ماندن در اتحادیه اروپا به‌لحاظ امنیتی هم بهتر است. در میان احزاب بریتانیایی، تنها حزب استقلال بریتانیا موافق خروج این کشور از اتحادیه اروپاست. این حزب در آخرین انتخابات پارلمان اروپا به پیروزی رسید و در انتخابات سراسری ۲۰۱۵ نزدیک به چهار‌میلیون رأی آورد. از دیگرسو تقریبا نصف نمایندگان حزب محافظه‌کار در پارلمان ازجمله پنج عضو کابینه و چند نماینده حزب کارگر هم از موافقان خروج هستند.

 

 

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند

بااین‌همه به نظر می‌رسد هیچ‌کدام از این دو گروه نتوانسته‌اند موفق‌تر یا ضعیف‌تر از طرف مقابل عمل کنند چراکه نتایج نظرسنجی‌ها از اختلاف اندک موافقان و مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا حکایت دارد. بر پایه میانگین شش نظرسنجی اخیر، مخالفان خروج با ٥١ درصد آرا از موافقان خروج با ٤٩درصد آرا پیشی گرفتند. هرچند این ارقام و درصد‌ها در دیگر نظرسنجی‌ها متفاوت است و در برخی موارد چهار درصد با یکدیگر اختلاف دارند. درمجموع ٤٦‌ میلیون‌ و ٥٠٠‌ هزار نفر در پادشاهی متحد و جبل‌الطارق می‌توانند در همه‌پرسی امروز شرکت کنند. طبق گزارش کمیسیون انتخابات بریتانیا، در انگلیس ٣٨,٩‌میلیون نفر، اسکاتلند ٣.٩٩‌ میلیون نفر، ولز ٢.٢٧‌ میلیون نفر، ایرلند شمالی ١.٢٦‌ میلیون نفر و جبل‌الطارق نیز حدود ٢٤ هزار نفر واجد شرایط رأی‌دهی هستند. شمارش آرا بلافاصله پس از بسته‌شدن صندوق‌ها در ۳۸۲ حوزه شمارش در سراسر بریتانیا آغاز می‌شود. هر حوزه نتیجه شمارش را اعلام می‌کند. نتایج به ١٢ مرکز منطقه‌ای فرستاده می‌شود و هر مرکز نتیجه کل آرای آن منطقه را اعلام می‌کند.

منبع: شرق