باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2065      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ شنبه ۵ تير تعداد بازدید : 762
رعشه اقتصادی جهان
نتيجه اين همه‌پرسي آن‌قدر بزرگ و تأثيرگذار بود كه تمام اقتصاد جهان را يكباره به هم ريخت. خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا كه حدود 52 درصد رأي آورد، حالا اقتصاد جهان را تكاني داده كه پس‌لرزه‌هايش حتي به تعطيلي بورس كره جنوبي هم انجاميده است. خبر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، بازارهای مالی جهان را به نحوي تكان داد كه ارزش پوند این کشور در برابر دلار بیش از 10 درصد کاهش یافت كه از سال 1985 تاكنون بي‌سابقه بوده است. همچنين نفت با سقوط سه‌دلاری و طلا با رشد قیمت 68 دلاری مواجه شد.

نتيجه اين همه‌پرسي آن‌قدر بزرگ و تأثيرگذار بود كه تمام اقتصاد جهان را يكباره به هم ريخت. خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا كه حدود ٥٢ درصد رأي آورد، حالا اقتصاد جهان را تكاني داده كه پس‌لرزه‌هايش حتي به تعطيلي بورس كره جنوبي هم انجاميده است. خبر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، بازارهای مالی جهان را به نحوي تكان داد كه ارزش پوند این کشور در برابر دلار بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت كه از سال ١٩٨٥ تاكنون بي‌سابقه بوده است. همچنين نفت با سقوط سه‌دلاری و طلا با رشد قیمت ۶۸دلاری مواجه شد. به دليل تعطيلي بازارهاي مالي در ايران بايد ديد امروز (شنبه) بازارهاي بورس، طلا و ارز در ايران چه واكنشي در مواجهه با اين خبر از خود نشان خواهند داد.


‌ افت ارزش پوند در برابر دلار


به اين ترتيب پوند، که ارزش آن تا ۱.۵ دلار بالا رفته بود، پس از اعلام نتایج اولیه همه‌پرسی با افتی محسوس به ۱.۴۳ دلار کاهش پیدا کرد. سی‌ان‌ان روز جمعه گزارش داد: ارزش پوند در برابر دلار ١٣,٢٣ (سیزده و ٢٣ صدم) درصد کاهش یافت و هر پوند به رقم ١.٣٢٦ دلار رسید. این میزان کاهش ارزش پوند انگلیس در برابر دلار از سال ١٩٨٥ میلادی به این سو، بی‌‌سابقه بوده است.


‌ آمادگی پرداخت ٢٥٠ میلیارد پوند در بازار از سوی انگلستان


مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی انگلیس به دنبال اعلام نتیجه همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از آمادگی این بانک برای پرداخت ٢٥٠ میلیارد پوند برای تثبیت بازارهای اقتصادی در این کشور خبر داد. مارک کارنی در بیانیه خود که شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» روز جمعه به‌طور مستقیم آن را پخش کرد، افزود: در هفته‌های پیش‌رو، وضعیت بازار را در پی اعلام نتیجه این همه‌پرسی بررسی و برآورد خواهیم کرد. سی‌ان‌ان صدور بیانیه از سوی رئیس بانک مرکزی انگلیس را امری نادر خواند.


‌ تعميق ركود در اتحاديه اروپا و جهان


اتحاديه اروپا كه پس از جنگ جهاني دوم براي مقابله با قدرت آمريكا خود را شكل داده بود، حالا با خروج پنجمين اقتصاد جهاني از خود مواجه است كه مي‌تواند ركود اين اتحاديه و به‌تبع آن جهان را بيش‌ازپيش تعميق كند. به گزارش رويترز، درحالی‌که آمارها نشان می‌دهد طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با نسبت ٥١,٨ به ٤٨.٢ درصد به پیروزی دست یافته‌اند، بازارهای مالی جهان شاهد سقوط بودند. پس از انتشار این خبر، ارزش استرلینگ بیشترین کاهش یک‌روزه خود را تجربه کرد و با افت بیش از ١٠درصدی در برابر دلار، به پایین‌ترین رقم در ٣١ سال گذشته رسید. ارزش یورو نيز در برابر دلار بیش از سه درصد کاهش یافت. بازارها نگران‌اند این تصمیم موجب آسیب‌دیدن ورود سرمایه به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان شود.


تردید درباره نقش لندن به‌عنوان پایتخت مالی جهان


رأی مردم انگلیس، موجب آغاز فرایند حداقل دوساله جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا خواهد شد و تردیدهایی را درباره نقش لندن به‌عنوان پایتخت مالی جهان مطرح خواهد کرد. افزایش نگرانی‌ها از این مسئله که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موجب بیشترشدن آسیب‌های اقتصادی- سیاسی اروپا خواهد شد، ارزش یورو را در برابر دلار بیش از سه درصد کاهش داد. سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را به سمت بهشت‌های امن نظیر بازار طلا و ین ژاپن سرازیر کرده‌اند. پس از اعلام نتایج رفراندوم جدایی در انگلیس، شاخص‌های «اس‌‌اندپی» ٥٠٠ و نزدک در بورس وال‌استریت با افت پنج‌درصدی مواجه شدند. شاخص‌های سهام در بازار هنگ‌کنگ نیز با افت حدودا پنج‌درصدی مواجه شد.


‌ افت ٦درصدي قيمت نفت


پس از اعلام جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا، قیمت نفت در اوایل روز جمعه با بیش از شش درصد کاهش مواجه شد. قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا با ٥٢ سنت کاهش به ٤٨ دلار‌و ٨٥ سنت رسید. قیمت نفت برنت با سه دلار‌و ٩ سنت کاهش به ٤٧ دلار‌و ٨٢ سنت رسید.


‌ افزايش ٦٨دلاري نرخ هر اونس طلا


در مقابل، طلا به‌عنوان یک بازار امن سرمایه‌گذاری هنگام بروز شرایط پیش‌بینی‌نشده اقتصادی و مالی، با افزایش قیمت هشت‌درصدی مواجه بود. قیمت هر اونس طلا با رشد قیمت ٦٨دلاری به هزارو ٣٣١ دلار در هر اونس رسید.


‌ تبعات خروج از اتحادیه اروپا بر بازارهای آسیا


در پی انتشار خبر نتایج شمارش آرای همه‌پرسی تاریخی عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا که از رأی حداکثری مردم برای خروج از این اتحادیه حکایت دارد، ارزش سهام کشور ژاپن به شکل بی‌سابقه‌ای شش درصد سقوط کرد. سي‌ان‌ان گزارش داد: شاخص سهام بورس ژاپن، «نیکی»، با شوک این همه‌پرسی مواجه شده و با هشت درصد کاهش به رقم ١٤هزار و ٩٣٩ رسید. همچنین ارزش «وون»، پول کره جنوبی کاهش یافت و بازار بورس این کشور را به تعطیلی کشاند. به گزارش «ایرنا» بازارهای اوراق بهادار و بورس‌های کشورهای مختلف آسیایی با انتشار این خبر از صبح ديروز به هم ریخته و نوسانات ارزی دامن‌گیر بیشتر کشورهای این منطقه شده است. «یوشیهیدا سوگا» سخنگوی دولت ژاپن با ابراز نگرانی از این وضعیت، روز جمعه در نشستی خبری با خبرنگاران گفت کشورش به‌شدت از این اتفاق غافلگیر شده و به‌سرعت در حال تجربه‌کردن معضلات مالی مرتبط با برگزیت است. وی تأکید کرد تحولات آن‌قدر آنی و یکباره رخ داد که دولت نتوانسته است با آن مقابله کند اما می‌کوشد به اوضاع سامان دهد. بیشترین تأثیرات این خروج بر بازارهای تبادلات ارزی، بهای ارز‌های ملی، امور بانکی و مالی و بورس گزارش شده است.


‌ بورس استانبول بیش از ٥ درصد سقوط کرد


همچنين تصمیم غیرمنتظره مردم انگلیس در خروج از اتحادیه اروپا، بازارهای پول و سرمایه ترکیه را همسو با بازارهای اروپا و آسیا زیرورو کرد و بورس استانبول در اولین ساعات کاری روز جمعه بیش از پنج درصد سقوط و دلار و طلا در قبال لیر ترک صعود کرد.


سقوط بازار سهام و کاهش ارزش پول ملی هند


به دنبال اعلام نتایج همه‌پرسی، ٢٩ سهم از ٣٠ سهم بازار بزرگ سهام هند با کاهش ارزش مواجه شد، به گونه‌ای که ارزش سهام بمبئی، پایتخت اقتصادی هند، با کاهش ٨٠٠واحدی به کمتر از ٢٧ هزار واحد رسید. ارزش پول ملی هند (روپیه) نیز روز جمعه در برابر دلار با کاهش حدود ٥٠ پیسا، با ٦٨ روپیه در هر دلار خرید و فروش شد.


‌ افزايش ارزش ين در برابر دلار


از ژاپن همچنین خبر می‌رسد که پس از قطعی‌شدن رأی خروج انگلیس از این اتحادیه، ارزش «ین»، واحد پول ملی این کشور، در برابر دلار برای اولین‌بار در دوسال‌ونیم گذشته به بالاترین میزان رسیده است. مسئولان وزارت دارایی ژاپن گفته‌اند که مباحثات و نشست‌ها برای مقابله و مهار موج مشکلات مالی و بانکی در کشور به دلیل برگزیت آغاز شده است. هم‌زمان بانک مرکزی چین ٢٥ میلیارد‌و ٩٠٠ میلیون دلار به بازار تزریق کرد تا بتواند با موج نوسانات ارزی و تأثیر برگزیت بر ارزش «یوان»، واحد پول ملی این کشور، مقابله کند. با وجود این، بررسی‌ها نشان می‌دهد که ارزش یوان، پول ملی چین، همچنان در برابر دلار در پایین‌ترین ارزش از سال ٢٠١١ میلادی قرار دارد.


‌ تعطيلي بازار بورس كاسداگ


مقامات اقتصادی کره جنوبی نیز امروز اعلام کردند که این اتفاق باعث شده ارزش پول این کشور در برابر دلار آمریکا نزدیک به ٣٠ وون (واحد پول کره) کاهش یابد و سقوط ناگهانی بورس موجب شد بازار اوراق بهادار «کاسداگ» این کشور هم تعطیل شود. بانک مرکزی کره جنوبی در بیانیه‌ای آورده است که تمامی تلاش خود را برای تثبیت بازار تبادلات ارزی به‌کار خواهد گرفت. از هنگ‌کنگ نیز خبر می‌رسد که مسئولان ادارات مالی و بانکی، نشست‌هایی درباره مقابله با پیامدهای منفی برگزیت برگزار کرده‌اند. با این حساب، کشورها و مناطق مختلف آسیا به‌خصوص مراکز مالی‌ای چون هنگ‌کنگ، کره جنوبی و چین که روابط گسترده اقتصادی با انگلستان دارند، از هم‌اکنون در حال تجربه‌کردن پس‌لرزه‌ها و شوک‌های اقتصادی و تجاری ناشی از این اتفاق هستند.

منبع: شرق