باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2107      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ شنبه ۱۲ تير تعداد بازدید : 734
منتقدان مسکو «دختر» را پسندیدند
فیلم «دختر» ساخته سیدرضا میرکریمی سه جایزه اصلی برترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد سی‌وهشتمین «جشنواره بین‌المللی سینمایی مسکو» و منتخب برتر فدراسیون سینماگران روسیه را کسب کرد. هیأت داوران فیلم «دختر» را از جمع آثار 12 فیلم‌ساز روسی و خارجی که در بخش اصلی رقابتی جشنواره مسکو شرکت داشتند، به‌عنوان فیلم برتر برگزیدند.

 

فیلم «دختر» ساخته سیدرضا میرکریمی سه جایزه اصلی برترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد سی‌وهشتمین «جشنواره بین‌المللی سینمایی مسکو» و منتخب برتر فدراسیون سینماگران روسیه را کسب کرد. هیأت داوران فیلم «دختر» را از جمع آثار 12 فیلم‌ساز روسی و خارجی که در بخش اصلی رقابتی جشنواره مسکو شرکت داشتند، به‌عنوان فیلم برتر برگزیدند. 

میرکریمی پس از اعلام عنوان جایزه بهترین بازیگر نقش اول برای هنرپیشه فیلم دختر، گفت: «هیچ‌گاه در فیلم‌هایم از بازیگر تکراری استفاده نمی‌کنم، ولی فرهاد اصلانی یک استثناست». 
«دختر» همچنین در بخش آرای بینندگان جشنواره سینمایی مسکو دومین فیلم برتر شد. سومین جایزه «دختر» جایزه فدراسیون سینماگران روسیه بود. مسئولان داوری این بخش از جشنواره سینمایی مسکو، شرکت دختر در جمع فیلم‌های این جشنواره را ارزشمند و پیام آن را سازنده، انسانی و بسیار پراحساس خواندند. 
هیأت داوران «NETPAC» (شبکه توسعه سینمای آسیا) نیز جایزه خود را به مستند «سونیتا» ساخته رخساره قائم‌مقامی اعطا کردند.


در فیلم دختر فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، ماهور الوند، شاهرخ فروتنیان، مسعود سخایی، نیوشا مدبر و... بازی می‌کنند که موضوع آن تلاش یک دختر برای اثبات توانایی استقلال خود در برابر مخالفت پدر با خواسته مسافرت مستقل وی است. 
خبرگزاری«اسپوتنیک» نیز با این توصیف که سینمای ایران دربرگیرنده «انگیزش احساسات عمیق» در بیننده است، به نقل از یکی از بینندگان روسی نوشت: «فیلم دختر هیجان‌آور است و احساس‌کردن بسیاری چیزها را می‌آموزد. همیشه از ایرانیان منتظر سینمایی هستیم که دارای درک بسیار عمیق از زندگی و روابط انسانی باشد. چنین رابطه نازک بین نسل‌ها و بین زن و مرد که به‌ویژه در شرق مهم است، از صفات شگفت‌انگیز سینمای ایران به شمار می‌رود».
اسپوتنیک همچنین افزوده است: «منتقدان سختگیر حرفه‌ای سینمای روسیه نیز از ساخته میرکریمی قدردانی کردند و آن را یک داستان انسانی ارزشمند خواندند».خانه سینمای اتحاد سینماگران روسیه درباره این فیلم معتقد است: «سینمای ایران با چنین داستان‌هایی بر مبنای روابط اعضای خانواده است که موردتوجه بینندگان قرار می‌گیرد».بر پایه همین گزارش، همچنین فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» در بخش جنبی جشنواره مسکو در سینما اکتیابر در چند نوبت به نمایش در آمد که مورد استقبال قرار گرفت و مجید مجیدی کارگردان فیلم نیز در پایان به پرسش‌های تماشاگران پاسخ داد. در سی‌وهشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو حدود 200 فیلم در 20 بخش که مهم‌ترین آنها اصلی، جنبی، مستند و پرسپکتیو هستند، از سینمای کشورهای مختلف ازجمله ایتالیا، چین، هند، ژاپن، فیلیپین، یمن و فرانسه شرکت دارند. جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو بنیادگذاشته‌شده از سوی «ژوزف استالین»، رهبر وقت شوروی، هم‌تراز جشنواره‌های سینمایی کن و برلین معرفی می‌شود.


این جشنواره که برای نخستین‌بار سال 1935 برگزار و پس از یک دوره طولانی وقفه سال 1959 از سرگرفته شد، سالانه است. ریاست این جشنواره را نیکیتا میخالکف کارگردان و هنرپیشه معروف روسی که به اسپیلبرگ روسیه شهرت یافته، برعهده دارد. گفتنی است میخالکف امسال به دعوت رضا میرکریمی، ‌دبیر سی‌وچهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ایران حضور یافته بود. درپی این موفقیت خانه سینما به رضا میرکریمی، مدیرعامل خانه سینما تبریک گفت. در این متن آمده است: «فیلم سینمایی «دختر» اثر رضا میرکریمی با کسب سه جایزه از جشنواره فیلم مسکو، افتخاری دیگر برای سینمای ایران به ارمغان آورد. هیأت‌مدیره خانه سینما این افتخار را به رضا میرکریمی، فرهاد اصلانی و سازندگان فیلم «دختر» تبریک و به «جامعه اصناف سینمای ایران» به‌ویژه‌ «کانون کارگردانان سینمای ایران» و «انجمن بازیگران سینمای ایران» شادباش می‌گوید».همچنین بعد از اعلام نتایج میرکریمی ‌در صفحه فیس‌بوک خود توضیحاتی نوشت که به این شرح است: «دیشب پس از مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی مسکو وقتی خبر‌های منتشرشده در ایران را دیدم با تعجب متوجه شدم در ترجمه یکی از جوایز اشتباهی صورت گرفته است و هرچند در شکل‌گیری این موضوع نقشی نداشته‌ام ولی به لحاظ اخلاقی موظفم توضیح دهم. فیلم «دختر» جایزه طلای بهترین فیلم و جایزه بهترین بازیگر مرد و جایزه فدراسیون سینماگران روسیه (احتمالا همان خانه سینمای خودمان) را دریافت کرده و در بخش آرای مردمی با اختلاف اندکی دوم شده است. از همه دوستان به خاطر پیام‌های تبریک و ابراز لطفشان صمیمانه سپاسگزارم».

 

 

منبع: شرق