باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2202      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۸ تير تعداد بازدید : 764
18 نکته کلیدی درباره مواجهه با مخاطب در مذاکرات کسب و کار
دیدن افرادی که حتی با وجود موقعیت های شغلی مهم قادر به برقراری ارتباط با دیگران نیستند همیشه مایه ی تعجب است. کارآفرینان به طور ویژه باید بتوانند برای پیشبرد اهداف کسب و کاری خود، مهارت های کلامی و ارتباطی قدرتمندی داشته باشند. در ادامه توصیه هایی را از نظر خواهید گذراند که به شما کمک می کنند مهارت های ارتباطی خود را پرورش دهید و بتوانید ارتباطات خوبی با دیگران برقرار کنید.

دیدن افرادی که حتی با وجود موقعیت های شغلی مهم قادر به برقراری ارتباط با دیگران نیستند همیشه مایه ی تعجب است. کارآفرینان به طور ویژه باید بتوانند برای پیشبرد اهداف کسب و کاری خود، مهارت های کلامی و ارتباطی قدرتمندی داشته باشند. در ادامه توصیه هایی را از نظر خواهید گذراند که به شما کمک می کنند مهارت های ارتباطی خود را پرورش دهید و بتوانید ارتباطات خوبی با دیگران برقرار کنید.

 

1- شفافیت در بیان خواسته هایتان از طرف مقابل از هر چیز دیگری مهم تر است. اگر خواسته ای از طرف مقابل خود نداشته اید، اصلاً چرا با او وارد گفتگو شده اید؟

 

2- سؤال پرسیدن خوب است اما اگر فقط از طرف مقابل خود سؤال بپرسید یا خیلی روی این مسئله پافشاری کنید، لحنتان شبیه بازجو ها خواهد شد. بهتر است موضوعاتی که شما و طرف مقابلتان را به سمت تحقق خواسته هایتان هدایت می کنند روی کاغذ بیاورید.

 

 

 

3- یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که از خاطره ی یک موفقیت برای قرار دادن ذهن و بدن خود در حالت مساعد پیروزی استفاده کنید. برای این کار، موفقیتی که قبلاً داشته اید را با وضوح هرچه بیشتر در ذهن خود تجسم کنید. در عین حال، حالت بدن و تنفس خود را نیز با حسی که در آن لحظه داشتید هماهنگ کنید.

 

4- شما در حقیقت باید با افکار و احساساتی که طرف مقابل در لحظه دارد وارد مکالمه با او شوید. واضح است که می خواهید خواسته های خود را در این مکالمه محقق کنید، اما بهتر است دستور کار طرف مقابل را بر هر چیز دیگری در ذهنتان مقدم بدارید.

 

 

 

5- اگر طرف مقابل شما نمی تواند احساسات خود را کنترل کند و رفتاری غیر حرفه ای از خود نشان می دهد، باید بلافاصله از او بخواهید رفتارش را تغییر دهد. در صورتی که به درخواست شما توجه نکرد، آنجا را ترک کنید.

 

 

6- متمرکز کردن بخشی از ذهن روی تنفس عمیق در هر مکالمه ای، ایده ی فوق العاده ای محسوب می شود. این کار شما را وادار می کند آرام باشید و شمرده صحبت کنید و نیز از هر گونه اقدام نسنجیده بپرهیزید.

 

 

7- صداقت زمانی بهترین نتیجه را در بر خواهد داشت که با درایت و دقت همراه شود. به زبان آوردن نسنجیده ی حقیقتی (یا دریافت شما از حقیقتی) که ممکن است طرف مقابل را آزار دهد هیچ گاه ایده ی خوبی نیست. مراقب تأثیری که گفته هایتان روی طرف مقابل دارد باشید.

 

 

8- این نکته ی  بسیار مهمی است. تمام کسانی که در حوزه ی کسب و کار فعالیت دارند، با پیچیدگی روبرو هستند. بنابراین هرچه موقعیتی که در آن قرار دارید پیچیده تر باشد، ساده کردن و اثربخش تر کردن آن باعث خوشحالی طرف مقابل خواهد بود.

 

9- از این موارد اجتناب کنید: عبارات چندپهلو، لاف زنی، کلیشه، اطناب بیش از حد، و واژگان تخصصی بی مورد. تا جایی که امکان دارد از کلمات ساده و جملات کوتاه استفاده کنید.

 

 

10- از زیادگویی یا تکرار بپرهیزید.

 

 

11- مورد قبلی زمانی کاربرد دارد که مطمئن باشید طرف مقابل حرف شما را فهمیده است. اگر از این موضوع مطمئن نیستید می توانید از طرف مقابل بخواهید خلاصه ای از آنچه گفته اید را بازگو کند.

 

 

کل مواردی که در ادامه می خوانید و به گوش کردن هنگام ارتباط بر می گردد را باید بر تمام آنچه تا کنون خوانده اید مقدم بدارید؛ مگر آنکه در حال ارائه باشید. همیشه بهتر است اول گوش کنید بعد سخن بگویید.

 

 

12- راهنمایی: اگر مکالمه ی مهمی دارید موبایل خود را خاموش کنید.

 

 

13- رمز گوش کردن در این است که مکالمه ی درونی خود را سرکوب کنید؛ مکالمه ای که مشغول آماده کردن و تکرار حرف هایی است که منتظرید به زبان بیاورید. اگر نتوانید مکالمه ی درونی خود را سرکوب کنید، ناگزیر بخش هایی از گفته های طرف مقابل که برای درک کامل منظور او ضروری هستند را از دست خواهید داد؛ از جمله انتخاب کلمات، لحن و تأکیدهایی که دارد.

 

 

 

14- قطع کردن صحبت های طرف مقابل یعنی: 1) فکر می کنید طرف مقابلتان کند ذهن است، 2) آنقدر برایش اهمیت قائل نیستید که اجازه دهید حرفش را تمام کند. قطع کردن چندباره ی صحبت های طرف مقابل همه جای دنیا کار زشتی محسوب می شود.

 

 

15- اگر به انجام موارد بالا عادت کنید، از فهمیدن آنچه که تا کنون از گفته ها و ناگفته های طرف مقابل خود متوجه نمی شدید شگفت زده می شوید. از طرف دیگر اگر طرف مقابل شما حرف نابخردانه ای به زبان آورد، تکرار خلاصه وار حرف های او می تواند فرصت محترمانه ای برای اصلاح گفته هایش در اختیار او قرار دهد.

 

16- ارتباط چشمی از آنچه تصور می شود اهمیت بیشتری دارد. اما حفظ ارتباط چشمی بیشتر از میزانی که طرف مقابل نگه می دارد، نشانه ی سلطه جویی است و می تواند در او مقاومت ایجاد کند.

 

 

 

17- به عنوان یک قانون کلی، بهتر است ابتدا حالت بدن طرف مقابل خود را تقلید کنید. مثلاً اگر دستان خود را گره کرده، شما هم اول دستانتان را گره کنید، سپس آرام آرام آنها را از هم باز کنید. این کار معمولاً باعث می شود طرف مقابل نیز دست هایش را باز کند.

 

 

18- اهمیت تنفس عمیق را از یاد نبرید.

 

 

 

منبع: دیجیاتو