باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2216      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ چهارشنبه ۳۰ تير تعداد بازدید : 1193
بزرگترین مجسمه‌های جهان
در صحبت از بزرگ‌ترین مجسمه‌ها، اولین مواردی که به ذهن هر فردی می‌رسد مجسمه‌ی عیسی منجی، یا مجسمه‌ی آزادی است. اما در عصر حاضر مجسمه‌هایی بسیار بزرگ‌تر و به عبارتی عظیم‌الجثه به دست انسان ساخته شده که شاید آشنایی چندانی با آنها نداشته باشید ما در این مقاله، قصد معرفی غول‌پیکرترین مجسمه‌های کنونی جهان را داریم.

 

در صحبت از بزرگ‌ترین مجسمه‌ها، اولین مواردی که به ذهن هر فردی می‌رسد مجسمه‌ی عیسی منجی، یا مجسمه‌ی آزادی است. اما در عصر حاضر مجسمه‌هایی بسیار بزرگ‌تر و به عبارتی عظیم‌الجثه به دست انسان ساخته شده که شاید آشنایی چندانی با آنها نداشته باشید ما در این مقاله، قصد معرفی غول‌پیکرترین مجسمه‌های کنونی جهان را داریم.

 

از عصر کهن تاکنون بشر با ساخت مجسمه‌های بزرگ علاقه‌ی خود را به تندیس‌گری نشان داده است. مثالی بر این مدعا مجسمه‌ی بزرگ ابولهول است که توسط مصریان باستان در عصر پادشاهی کهن مصر ساخته شده و 20 متر ارتفاع دارد؛ همچنین هنوز یکی از بزرگ‌ترین مجسمه‌های جهان به شمار می‌رود. طی 30 سال گذشته جهان سازه‌های بزرگ‌تر و مرتفع‌تری از مجسمه‌ها را به خود دیده است. فهرست ما بزرگترین مجسمه‌های جهان درحال حاضر را ارائه داده است.

 

 

7- رودینا مات (102 متر)

هنگام جنگ جهانی دوم این مجسمه از روی نمادی برای بسیج کردن مردم شوروی ساخته شد. رودینا مات یا همان مجسمه‌ی سرزمین مادری در شهر کیف پایتخت اوکراین قرار دارد.  ساخت این مجسمه با جنس استیل ضدزنگ در سال 1981 به پایان رسید. رودینا مات با وزن 560 تن و ارتفاع 62 متر (203فوت) روی بام ساختمان موزه‌ای بنا شده است که در مجموع به همراه ساختمان 102 متر (335فوت) ارتفاع دارد. 

 

رودینا مات

 

 

 

 

 

 

6- امپراطوران چین، یان و هوآنگ (105متر)

تندیس‌های امپراطوران یان و هوآنگ در یک کوه سنگی در طول 20 سال تراشیده شده و در سال 2007 به اتمام رسید. این مجسمه‌ی 106 متری دو امپراطور چینی از عصر کهن یعنی یان دی و هوآنگ دی را به نمایش گذاشته است. کوه راشمور چین که این مجسمه‌ها در آن تراشیده شده‌اند در نزدیکی منطقه‌ی خوش‌منظره‌ی رود زرد قرار دارد. 

 

ام‍پراطوران چین، یان و هوانگ

 

 

 

 

 

5- مجسمه گوآن یین (108 متر)

مجسمه‌ی 108 متری گوآن یین بوداسف در ساحل جنوبی جزیره‌ی هاینان چین قرار دارد. این مجسمه سه وجه دارد که یکی از آنها رو به جزیره و دو وجه دیگر رو به دریای جنوب چین هستند. ساخت این مجسمه 6 سال طول کشیده و در سال 2005 نیز به اتمام رسید. 

 

مجسمه گوان یین

 

 

 

 

 

۴. مجسمه کریستو رِی (110 متر)

این مجسمه که تحت تاثیر مجسمه‌ی مشهور مسیح منجی در ریو دوژانیرو ساخته شده است، پس از گذشت ده سال زمان برای ساخت در سال 1959 برپا شد. تندیس کریستو ری اندازه‌ای برابر با همان مدل همتای مشهور خود در شهر ریو دارد، یعنی 28 متر ارتفاع داشته اما روی سازه‌ای بلند با ارتفاع 82 متر برپا شده که به صورت یک دروازه بوده و بنابراین ارتفاع کل مجسمه 110 متر می‌شود. در قاعده‌ی مجسمه سکویی برای تماشا وجود دارد که چشم اندازی وسیع از شهر لیسبون را به نمایش می‌گذارد.

 

 کریستو ری

 

 

 

 

 

3- مجسمه یوشیکو دایبوتسو (120 متر)

یوشیکو دایبوتسو در شهر یوشیکو در ژاپن واقع شده است. این مجسمه که در سال 1995 به اتمام رسید سومین تندیس بزرگ جهان است که همراه با مبنای 10 متری خود به صورت سکویی شبیه گل نیلوفر ، 120 متر ارتفاع دارد. بازدیدکنندگان از این مجسمه بودایی می‌توانند با آسانسور به طبقه‌ی سکو بروند و شهر را تماشا کنند. این مجسمه با روکش برنزی نشانگر آمیتاب بودا است و همچنین به نام یوشیکو آرکادیا شناخته می‌شود.

 

 یوشیکو دایبوتسو

 

 

 

 

 

2- لایکیون ستکیار‌ (130 متر)

مجسمه لایکیون ستکیار دومین مجسمه‌ی بلند در جهان است که 130 متر ارتفاع دارد. 13.5 متر از ارتفاع این مجسمه به تخت آن تعلق دارد. این مجسمه در بالای تپه‌ی پوکائونگ نزدیک شهر مونیوا در مرکز میانمار درست شده است. مجسمه‌ی ایستاده در سال 2008 ، و بودای خوابیده در سال 1991 ساخته شد. 

 

لایکیون ستکیار

 

 

 

 

1- بودای معبد بهار (153 متر)

مجسمه‌ی بودای معبد بهار بزرگترین مجسمه در جهان است. ارتفاع کل این اثر 153 متربوده که 20 متر تاج نیلوفر و 25 متر ساختمان را نیز در بر می‌گیرد. ساخت بودای معبد بهار پیش از اینکه بودای بامیان توسط طالبان در افغانستان منفجر شود برنامه ریزی شد. این مجسمه در سال 2008 تکمیل شد و تمثالی از بودا واریوکانا را نشان می‌دهد. 

 

مجسمه بهار معبد بودا

 

 

 

 

 

در نمودار زیر مقایسه‌ی مجسمه‌ی بودای معبد بهار با مجسمه آزادی، سرزمین مادری و مسیح منجی را می‌بینید. 

 

مقایسه مجسمه ها

 

 

 

منبع: کجارو