باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2217      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ چهارشنبه ۳۰ تير تعداد بازدید : 599
نکاتی کلیدی و راهگشا برای شروع یادگیری زبان
با توجه به گسترش ارتباطات و تولید علوم به زبان های بین المللی در روزگار کنونی، یادگیریِ دست‌کم یکی از این زبان ها به شدت ضروری به نظر می رسد. همین طور در راه کسب و کار نیز دانستن یک زبان بین‌المللی شزطی اساسی است. بنابراین در مطلبی که در ادامه می خوانید برای آموختن هرچه بهتر زبان جدید ده توصیه ارائه کرده ایم.

 

 

 

با توجه به تولید علوم به زبان های بین المللی در روزگار کنونی، یادگیریِ دست‌کم یکی از این زبان ها به شدت ضروری به نظر می رسد. بنابراین در مطلبی که در ادامه می خوانید برای آموختن هرچه بهتر زبان جدید ده توصیه  ارائه کرده ایم.

 

 

1-باید دقیقا بدانی که چرا می خواهی چنین کاری انجام دهی

English-books-w900-h600

 

در واقع اگر برای آموختن یک زبان جدید، دلیل قانع کننده ای برای خودت نداشته باشی، انگیزه کافی برای یادگیری آن زبان در تو به وجود نخواهد آمد.  اینکه تنها بخواهی یک انگلیسی زبان را تحت تاثیر مثلا زبان مادری خود، مثلا زبان فرانسه قرار دهی، دلیل خوبی برای او به وجود نخواهد آمد. مهم نیست که دلیل شما برای یاد گرفتن یک زبان چه باشد، مهم این است که فرد یادگیرنده دلیل خود را برای این یادگیری داشته باشد.

 

 

2-برای یادگیری زبان جدید، همراهی پیدا کنید

12e31233-w900-h600

مثیو برا ی یادگیری زبان هایی که آنها را آموخته است، از همراهی برادرش، مایکل کمک گرفته. به عنوان مثال، آنها در 8 سالگی شروع به یادگیری زبان یونانی کردند. درواقع این دو برادر از هم خونی هم، به رقابتی سالم در یادگیری زبان بهره بردند. اما  در مورد شما، حتی اگر نتوانید، یکی از افراد خانواده خود را در چنین رقابتی با خود همراه سازید، می توانید از افراد غیر همخون مانند دوستان و یا حتی غریبه ها استفاده کنید. همین که فردی را در کنار خود داشته باید که بتوانید با او صحبت و تمرین کنید، موثر خواهد بود.

 

3-باخودتان حرف بزنید

اگر کسی را در اطراف خود ندارید که با او زبان جدید را صحبت کنید، مهم نیست، با خودتان حرف بزنید. این راهکار ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما راه بسیار موثری در تمرین زبان جدید را مادامی که کسی را برای همراهی ندارید می باشد. این کار باعث می شود که شما، لغات و عبارات تازه را در ذهن خود مرور کنید و اعتماد به نفس تان را زمانی که بخواهید همان لغات و عبارات را در برخورد با دیگران به کار ببرید، بالا ببرد.

 

4-انجام کارهای مرتبط

اگر محاوره را برای ابتدای یادگیر ی تان هدف قرار دهید، امکان اینکه در میان کتاب های متعدد، سردرگم نشوید را کاهش می دهید. صحبت کردن با دیگران، پروسه یادگیری زبان جدید را برای شما مرتبط با مسیر یادگیری تان می کند. در واقع شما می خواهید زبان جدیدی را بیاموزید که بتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید نه صرفا با خودتان حرف بزنید بنابراین به کارگیری راه های خلاقانه در این مسیر بسیار به شما کمک می کند، مثلا با تمرین آهنگ های آن زبان، صحبت کردن با کسانی که به آن زبان صحبت می کنند و یا به آن تسلط دارند و یا برآوردن نیازهای روزمره خود با گارگیری زبان جدید را می توان نام برد. لازم نیست که حتما برای چنین یادگیری هایی، به خارج از کشور سفرکنید، بلکه می توانید مثلا به یک رستوران یونانی بروید و یک غذای یونانی سفارش دهید و میل کنید.

 

5-با آن زبان کیف کنید و ازآن لذت ببرید

849e4912-3665-446a-b94c-87cede3557a7-w900-h600

 

به کاربردن زبان جدیدی که مشغول یادگیری آن هستید، از هر طریق خلاقانه ای خوب است. به عنوان مثال، برادران یولدن، یعنی مثیو و مایکل، برای یادگیری زبان یونانی، شروع به نوشتن و ضبط آهنگ های یونانی کردند که این خود راه سرگرم کننده ای در یادگیری زبان است. به کارگیری چنین راه هایی می تواند روند یادگیری را تسهیل کند و عدم پیدا کردن چنین راهکارهای خلاقانه ای، ممکن است مانع پیشرفت مطلوب  در یادگیری شود.

 

6-مانند یک کودک رفتار کنید

لازم نیست که برای یادگیری زبان جدید, انقدر به خود فشار وارد کنید که کلافه شوید، بلکه کافی است که مانند کودکان و از فراموشی خود آکاهی تان، بهره ببرید. پژوهش ها نشان می دهد آنچه یادگیری را در کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر می کند، در واقع قضیه سن کمتر آن ها نیست بلکه رفتارهای کودکانه شان است. به عنوان مثال کودک ازینکه چیزی را اشتباه بگوید ابایی ندارد و با بارها اشتباه گفتن آن بالاخره درستش را یاد می گیرد اما این جریان در روند یادگیری بزرگسالان کمتر دیده می شود. بزرگسالان از عباراتی چون نمی توانم شنا کنم، نمی توانم رانندگی کنم، نمی توانم اسپانیایی صجبت کنم، استفاده می کنند، در صورتی که کودکان با چنین عباراتی غریبه هستند و دست و پا شکسته هم که شده می خواهند این کارها را انجام دهند و نگرانی از اشتباه عمل کردن ندارند.

 

7-منطقه امن خود را رها کنید

در واقع اینکه اجازه بدهید که اشتباه کنید، بر آن هستید که خود را در موقعیت خجالت کشیدن قرار دهید. این جریان می تواند رعب آور باشد اما واقعیت را بخواهید، این تنها راهی است که می توانید پیشرفت کنید. مهم نیست که چه اندازه می آموزید، مهم این است که تا خود را در چنین وضعیتی قرار ندهید، زبان جدید را نخواهید آموخت. با غریبه ها صحبت کنید،  مسیرهای یادگیری را سئوال کنید، سفارش غذا بدهید، تلاش کنید که حتی به آن زبان جوک تعریف کنید. هرچقدر این کارها را بیشتر انجام دهید، منطقه امن خود را وسیع تر کرده اید و در وضعیت جدیدی که برای خودتان به وجود آورده اید، احساس راحتی بیشتری می کنید.

در ابتدای این راه ممکن است که سختی های بسیاری را متحمل شوید، دشواری هایی از قبیل، تلفظ, یادگیری گرامر، ترکیب جملات، غیر قابل اجتناب هستند و ممکن است نتوانید به درستی جملات را بیان کنید. اما من گمان می کنم که مهم ترین نکته این است که این احساس تحمل سختی را در خودتان افزایش دهید. هر فردی نسبت به زبان مادری خودش،  احساس خاص دارد. و هر اندازه که شما خود را به آن زبان نزدیک تر کنید، هنوز هم به اندازه فرد بومی آن زبان تعصبات زبانی ندارید. پس تلاش کنید منطقه امن خود را افزایش دهید و از هراس های احتمالی تا جایی که امکان دارد بگریزید.

 

8-گوش کنید

پیش از آن که بتوانید به یک زبان صحبت کنید، بهتر است به آن گوش کنید. هر زبانی در ابتدای یادگیری آن عجیب به نظر می رسد اما هر اندازه که خود را بیشتر در معرض آن قرار دهید، آشنایی بیشتری با آن پیدا می کنید و راحت تر قادر خواهید بود به آن زبان صجبت کنید. ممکن است تلفظ هایی در زبان مقصد شما وجود داشته که در زبان مادری تان مشابه آن را نداشته اید، مانند تلفظ “ر” به شکل خاصی که بومیان زبان انگلیسی آن را تلفظ می کنند. بهترین روش برای آشنا شدن با چنین حروف و صداهایی، گوش دادن مداوم به نحوه تلفظ کسانی است که زبان مادری شان، زبان مقصد شما برای یادگیری است.

 

 9-به مردمی که به آن زبان صحبت می کنند، نگاه کنید

زبان های گوناگون، نیاز به استفاده از حالات مختلف زبان، لب ها و حنجره تان دارد. در واقع تلفظ بیش از آن که وضعیتی مرتبط با تفکر فرد تلقی شود، جسمانی است. راهی که ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، نگاه کردن به فردی در حالی است که او لغتی را تلفظ می کند و تلاش برای تقلید گفتن همان لغت است. باور کنید که ممکن است، در ابتدا کمی سخت به نظر برسد اما کاری است که با انجام مداوم آن، آسان می شود و شما تنها به تمرین احتیاج دارید. نگاه کردن به صحبت کسانی که زبان مادری شان، یادگیری زبان مورد نظر شماست, در کنار نگاه کردن به برنامه های تلویزیون و فیلم هایی که به آن زبان صحبت می کنند، در پیشرفت روند یادگیری تان بسیار موثر است.

 

10-در زبان جدید شیرجه بزنید

مثیو بر این باور است که چندان مهم نیست که یادگیری کدام زبان را آغاز کرده اید، مهم این است که هر روز در آن حضور داشته باشد و در آن شیرجه ای روزانه بزنید. این که چه راهکار خلاقانه ای به کار ببرید به خودتان بستگی دارد اما حتما هر روز به تمرین های یادگیری خود ادامه دهید. نگران نباشد که کسانی که شما در حال یادگیری زبان شان هستید از اشتباهات احتمالی تان در صحبت کردن، ناراحت می شوند, بلکه آن ها درک می کنند که شما در مرحله یادگیری هستید و چه بهتر است که این را به آن ها بگویید تا درک بهتری از وضعیت شما داشته باشند و حتی در مواقعی اشتباهات احتمالی تان را تصحیح کنند. پس هر روز و با هر راهکاری زبان مورد نظر خود را تمرین کنید.

 

 

 

منبع: روزیاتو