باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2227      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ شنبه ۲ مرداد تعداد بازدید : 947
نکاتی کلیدی درباره رابطه زبان بدن و آداب معاشرت
ما انسان‌ها حتی زمانی که با یکدیگر صحبت نمی‌کنیم نیز سیگنال‌هایی برای هم ارسال می‌نماییم. می‌پرسید چگونه؟ با حرکات چشم و دست و بدن. زبان بدن یکی از مهم‌ترین بخش‌های ارتباط‌های انسانی محسوب می‌گردد، بنابراین بهتر است در مقابل دیگران هیجانات خود را کنترل نموده و مراقب رفتارهای بدنی خود باشید.

ما انسان‌ها حتی زمانی که با یکدیگر صحبت نمی‌کنیم نیز سیگنال‌هایی برای هم ارسال می‌نماییم. می‌پرسید چگونه؟ با حرکات چشم و دست و بدن. زبان بدن یکی از مهم‌ترین بخش‌های ارتباط‌های انسانی محسوب می‌گردد، بنابراین بهتر است در مقابل دیگران هیجانات خود را کنترل نموده و مراقب رفتارهای بدنی خود باشید.

 

برای این منظور چند ایده ساده داریم که شاید با رعایت آن‌ها ارتباطات اجتماعی بهتری داشته باشید.

 

تظاهر کردن همیشه هم بد نیست

 

– تحت تاثیر قرار دادن یعنی رفتار یا عقیده کسی را عوض کردن

– تظاهر کردن نیز یعنی به‌عمد کسی را تحت تاثیر قرار دهید

 

تقریبا همه ما وقتی واژه «تظاهر» را می‌شنویم، به مسائل منفی می‌اندیشیم. اما گاهی بد نیست در رابطه با این کلمه کمی لطافت به خرج داده و به‌عنوان فعلی نه‌چندان بد به آن نگاه کنیم.

تظاهر نمودن بد نیست، بلکه افرادی که از این کار برای مقاصد شوم بهره می‌گیرند، بد هستند.

 

 

مثال ۱: فرد آب‌زیرکاه متظاهر

بدی در هیچ فرهنگ و سنتی پذیرفته نیست و هیچ‌کسی برای افراد بد احترامی قائل نمی‌شود. برای درک بهتر این مساله، توصیه می‌کنیم موارد زیر را مطالعه کنید:

– دختر بدجنس و حسود در پی کم کردن محبوبیت همکلاسی دوست‌داشتنی خود است

– او به بقیه همکلاسی‌ها می‌گوید که دختر دوست‌داشتنی کاری وحشتناک و بد انجام داده

– علاقه و توجه افراد حاضر در کلاس نسبت به دختر دوست‌داشتنی کم می‌شود

– دختر دوست‌داشتنی غمگین می‌گردد

 

 

مثال ۲: تظاهر دوستانه

تظاهر گاهی به بهبود ارتباطات کمک می‌کند

– فردی که در یک مهمانی یا جشن حضور دارد، یک متظاهر باتجربه است

– او در طول جشن به فرد دیگری برخور می‌کند

– او از آن فرد با لبخند عذرخواهی کرده و عبور می‌نماید، حتی اگر مقصر فرد مقابل باشد

– او با طرف مقابل وارد بحث یا دعوا نمی‌شود و یک‌شب عالی برای خود رقم می‌زند.

 

تفاوت این دو نوع تظاهر در این است که دختر مثال اول برای مقاصد بد و منفی تظاهر کرده بود و صحنه‌سازی او بر اساس دروغ و بدخواهی بوده اما مورد دوم برای دوستی و صلح.

نتیجه اینکه، تظاهر نمودن برای ایجاد آرامش، بهبود رابطه و مسائل خوب و مثبت نه‌تنها ایرادی ندارد که بهتر است انجام هم بپذیرد.

 

 

 

بخش اول: رفتار و زبان بدن

 

ذهن انسان دائم در حال قضاوت نمودن است. این پروسه‌ای است که همیشه انجام می‌شود و در میان تمامی آدم‌ها نیز عمومیت دارد. همین ذهن پرسشگر است که موجب تکامل و رشد روحی انسان‌ها می‌شود. ذهن ما در صدم ثانیه قضاوت کرده و مثلا می‌پرسد:

 

– آیا این فرد قابل‌اعتماد است؟

– آیا این فرد جذاب است؟

– آیا این فرد می‌تواند برای زندگی من مفید است؟

 

توجه  به چنین پرسش‌هایی بد نیست، اما نباید پیش از اینکه کسی را به‌خوبی بشناسید، او را قضاوت نمایید. به همین خاطر و به‌منظور پیشگیری از هر نوع برداشت اشتباه از روحیه و تفکرات افرا مختلف، چندین توصیه داریم که در ادامه می‌توانید مطالعه کنید.

جا دارد اشاره نماییم که این بخش به زبان بدن مربوط نمی‌شود اما روی آن تأثیرگذار خواهد بود.

 

 

احساس امنیت و اعتمادبه‌نفس

برای اینکه کاملا حس امنیت و اعتمادبه‌نفس داشته باشید، باید تمرینات زیادی انجام دهید. اما در حالت کلی با رعایت برخی از مسائل می‌توانید چنین احساساتی را در خود بیدار نمایید.

 

در وهله اول باید تمامی مواردی که موجب ناراحتی شما شده و باعث می‌شوند تا اعتمادبه‌نفس نداشته باشید را کشف و برطرف نمایید. به‌طور مثال، اگر چاق هستید و این مساله آزارتان می‌دهد، در پی راهکارهای مناسب برای لاغری باشید. یا اگر دوست دارید خوش‌تیپ باشید و خودتان سلیقه آن را ندارید، از فردی که به نظرتان شیک‌پوش است، کمک بگیرید.

 

در قدم بعدی، باید به خودتان احساس امنیت بدهید و برای این منظور می‌توانید از انواع کتاب‌ها، کتب صوتی، مقاله‌های آموزشی یا کارشناسان این حوزه کمک بگیرید.

 

 

همه دوست هستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود

بااینکه در جامعه کنونی بیشتر ما برخلاف این فکر می‌کنیم و تصورمان این است که هیچ‌کسی قابل‌اعتماد نیست، مگر خلافش ثابت شود، اما توصیه می‌کنیم همیشه با خوش‌بینی به افراد پیرامون خود بنگرید و بدون شناخت افراد به آن‌ها بدبین نباشید.

برای اینکه چنین تفکری را در وجود خود پرورش دهید، تمرینات زیر را در ذهن خود تکرار کنید.

 

همه انسان‌ها شایسته احترام هستند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود

البته منظور این نیست که تمام‌وقت خود را به دیگران و محبت به آن‌ها اختصاص دهید، بلکه فقط کافی است به‌گونه‌ای رفتار کنید که اطرافیان حس ناامنی یا غیرمفید بودن نداشته باشند.

 

اطرافیان خود را دوست داشته باشید، مگر اینکه ثابت کنند شایستگی آن را ندارند

این را به یاد داشته باشید که در عصر حاضر، غریبه‌ها چندان قابل‌اعتماد نیستند. چه‌بسا انسان‌ها چهره‌های متفاوتی از خود بروز می‌دهند و وقتی ارتباط نزدیک‌تری با آن‌ها برقرار می‌نمایید، متوجه نقاب دروغینشان می‌شوید.

شاید بتوان این‌گونه مثال زد که پیش از خرید یک کتاب بر اساس طرح روی جلد، چند صفحه از آن را ورق زده و مطالعه کنید. این مساله در مورد انتخاب انسان‌ها به‌عنوان دوست نیز مصداق دارد.

 

همیشه به این فکر کنید که برای دیگران چه‌کاری از دستتان برمی‌آید

هنگام مواجهه با انسان‌های جدید به این فکر نکنید که «چه‌کاری برای شما می‌توانند انجام دهند؟»، بلکه برعکس، به این بیندیشید که شما چه‌کاری برای وی می‌توانید انجام دهید.

کمک به دیگران بهترین روش برای ترغیب آن‌ها به کمک نمودن به شما محسوب می‌گردد. این ترفند همیشه نتیجه خوبی در بر خواهد داشت.

البته این را در ذهن خود لحاظ کنید که قرار نیست بدون دلیل به دیگران مشاوره بدهید یا آن‌ها را به انجام کاری تشویق نمایید. فقط زمانی که واقعا به نظر شما نیاز است، خود را دخالت داده و ایده‌هایی که در سردارید را بیان نمایید. این را به یاد داشته باشید که کمک‌های شما باید نقش سازنده داشته باشند و در زندگی فرد مقابل مفید واقع گردند.

 

همیشه برای کمک نمودن پیش‌قدم باشید اما برای انجام آن پافشاری نکنید. بگذارید دیگران خودشان تصمیم بگیرند و این اجازه را به شما بدهند.

 

 

 

بخش دوم: حالت

نخستین موردی که در ملاقات‌های انسانی موردتوجه قرار می‌گیرد، حرکات و حالت‌ها بدن فرد است. حتی اگر او لب به سخن باز نکرده باشد هم می‌توانید از روی زبان بدنش تااندازه‌ای شخصیت وی را کشف کنید. بنابراین، لازم است همیشه روی حالت‌های بدن خود تمرکز و توجه داشته باشیم تا در موقعیت‌های مختلف، بهترین‌ها را ارائه کنید.

برای آشنایی باحالت‌های مثبت بدن، در ادامه برخی از نمونه‌ها را برایتان متذکر شده‌ایم.

 

– صاف بایستید اما راحت باشید

– پاهای خود را حداکثر به‌اندازه عرض شانه‌ها بازکنید

– کاملا صاف ایستاده و از هرگونه قوز کردنی بپرهیزید

– شانه‌ها را به عقب داده، سر را کمی بالا بگیرید اما همچنان راحت باشید و اصطلاحا عصاقورت‌داده نایستید

– گردن و سر خود را سفت نگیرید تا هنگام معاشرت با اطرافیان اذیت نشوید

– راحت و ریلکس بودن بدن باید در حدی باشد که از حالت صاف و قوز نکرده خارج نشوید

– صاف بنشینید اما خیلی جدی نباشید

– هنگامی که روی صندلی می‌نشینید، حواستان باشد که کمرتان خم نشده و قوز نکنید. تا حد امکان تمام بالاتنه خود را بدون خمیدگی نگه‌دارید. اما درعین‌حال، خیلی هم جدی و متمرکز نباشید که منظره بدی ایجاد نماید.

– پاهای خود را خیلی جفت نکنید

 

بااینکه به‌صورت علمی ثابت نشده، اما گفته می‌شود مردانی که هنگام ایستادن پاهای خود را جفت می‌نمایند از اعتمادبه‌نفس به نفس کمتری برخوردار هستند و برعکس، کسانی که کمی بازمی‌ایستند، معتمد به نفس تر به نظر می‌رسند.

هر دو حالت قرارگیری پاها، یعنی باز بودن زیاد یا زیادی نزدیک هم بودن آن‌ها نمای بدی دارد و سیگنال منفی برای بیننده ارسال می‌کند.

 

 

 

 

بخش سوم: ورود به اتاق

لحظه ورود به اتاق ازجمله مواقعی است که توصیه می‌شود توجه زیادی روی آن داشته باشید. وقتی وارد جمعی جدید می‌شوید، همه نگاه‌ها به سمت شما برمی‌گردند و ازاین‌رو لازم است حواستان به حرکات بدن خود جمع باشد.

 

لبخند بزنید

مهم نیست که واقعا خوشحال هستید یا خیر، هنگام ورود به اتاق همیشه لبخند به لب داشته باشید. منظور از لبخند، ایجاد نوعی شادی در صورت است، نه خنده با صدای بلند. سعی کنید هنگام ورود به فضای جدید طوری جلوه دهید که گویا از حضور در میان آن جمع بسیار خرسند هستید.

 

با دیگران احوالپرسی کنید

برای این منظور لازم نیست با صدای بلند فرد خاصی را مورد خطاب قرار داده و سلام و احوالپرسی کنید، فقط کافی است با حرکت سر، مراتب احترام خود را به دیگران نمایش دهید. بعلاوه لازم به ذکر است که در میان جمع به آدم‌ها خیره نشوید، فقط تماس چشمی با آن‌ها داشته و با لبخند کوچکی نگاهتان را از آن‌ها بردارید.

 

برای افرادی که می‌شناسید دست تکان دهید

هنگام ورود به مجلسی که تقریبا همه آن‌ها ناآشنا هستند، برای اینکه حس تنهایی و غریبگی به شما دست ندهد و اعتمادبه‌نفستان را از دست ندهید، توصیه می‌کنیم برای افرادی که می‌شناسید دست تکان داده و خود را به آن‌ها برسانید. حتی بعضی مواقع بد نیست برای یک آشنایی خیالی دست تکان دهید و به سمت او بروید. این کار چند حسن دارد:

– حضار فرض را بر این می‌گذارند که شما آن‌ها را می‌شناسید

– زمان بیشتری برای نگاه کردن به افراد خواهید داشت

– خودتان راحت‌تر خواهید بود

البته لازم به یادآوری است که این کار باید با اعتمادبه‌نفس کامل و به‌صورت واقعی صورت بپذیرد نه با ترس و نگرانی.

 

 

 

بخش چهارم: دست دادن

 

محکم اما مودبانه دست بدهید

وقتی فردی خیلی سست و نرم دست می‌دهد، درواقع از میزان جذابیت خود می‌کاهند. بنابراین، بهتر است وقتی با کسی دست می‌دهید، به‌خوبی دستان وی را فشرده و خیلی آرام آن را تکان دهید.

 

هنگام دست دادن تماس چشمی برقرار کنید

 

وقتی با دیگران دست می‌دهید، روی خود را برنگردانید زیرا حس منفی به‌طرف مقابل منتقل می‌نماید و این توهم ایجاد می‌گردد که نمی‌خواهید به او احترام بگذارید یا چیزی برای مخفی کردن دارید.

یادتان باشد به چشمان طرف مقابل خیره نشوید و فقط تا حدی به چشمانش بنگرید که رنگ چشم او در خاطرتان بماند.

 

لبخند بزنید به‌گونه‌ای که گویا آن‌ها روزتان را ساخته‌اند

هنگام دست دادن با افراد به رویشان لبخند بزنید تا متوجه شوید که از دیدارشان خوشحال هستید.

 

 

 

 

بخش پنجم: حالت بدن

 

وقتی در مقابل فردی ایستاده و با وی سخن می‌گویید، بدن خود را رها و آزاد بگذارید؛ به این مفهوم که دست‌به‌سینه و باحالتی که گویا گارد گرفته‌اید، نایستید. البته حواستان باشد که باید صاف و کشیده باشید و راحتی را با قوز کردن و آویخته بودن اشتباه نگیرید.

 

به سمت فردی که در حال مکالمه با وی هستید، خم شوید

سعی کنید انحراف بدنتان به سمت فردی باشد که با او حرف می‌زنید. به این صورت نوعی حس دوستی و راحتی را به او القا می‌کنید.

 

لم ندهید

لم دادن روی صندلی یا تکیه زدن به دیوار، نمای چندان جالبی ندارد. همیشه مطمئن شوید که صاف ایستاده یا نشسته‌اید و درعین‌حال راحتی و آسایش خود را نیز از بین نبرید.

 

 

 

 

بخش ششم: صورت

 

صورت هر فردی مملو از انواع سیگنال‌هایی است که به‌طرف مقابل منتقل می‌نماید. هرکسی می‌تواند با تک‌تک اعضای چهره‌اش، پیغام‌های مختلفی را به اطرافیان انتقال دهد.

 

چهره شاد داشته باشید

سعی کنید حالت طبیعی صورت خود را همیشه شاد و مهربان نگه‌دارید. صورت‌های اخم‌آلود و خشن موج منفی به بیننده منتقل کرده و باعث می‌گردد تا دیگران ناخودآگاه از آن‌ها فاصله بگیرند.

با یک لبخند ساده و بی هزینه می‌توانید موجب شادی دیگران نیز بشوید و خاطره‌ای ماندگار از خود برجای بگذارید.

 

تماس چشمی خود را به‌طور ناگهانی قطع نکنید

بیشتر آدم‌ها عادت دارند همین‌که نگاهشان به چشم فردی دیگری افتاد، سریع رویشان را برگردانند. این‌یک واکنش ناخودآگاه است. سعی کنید با تمرین این عادت را از میان بردارید. وقتی دو نگاه در هم گره خورد، یک لبخند کوچک زده و سپس چشمان خود را از او بگیرید. این کار دو مزیت بزرگ دارد، یک اینکه نشان‌دهنده اعتمادبه‌نفس بالاست و دوم اینکه، مردم حس بهتری به شما خواهند داشت زیرا تصور می‌کنند انسان تعامل‌پذیری هستید.

 

چگونه لبخند بزنیم

در ذهنتان چیزی را تصور کنید که واقعا دوست دارید و از تماشای آن خوشحال می‌شوید. این تصویر ذهنی لبخندی واقعی روی صورت شما ایجاد می‌کند که زیباست.

 

 

 

بخش هفتم: تکنیکها و عادت‌ها

 

در ادامه چند ترفند ساده و جالب برایتان یادآوری نموده‌ایم که می‌تواند هنگام معاشرت با بقیه آن‌ها را اجرا نموده و از مزایایش بهره‌مند گردید.

 

آینه رفتاری باشید

یکی از بهترین روش‌ها برای برقراری ارتباط خوب و موفق با دیگران این است که رفتارهای خودشان را تکرار کنید. به‌طور مثال، اگر پاهای خود را جلوی شما دراز می‌کنند، شما هم همین کار را تکرار کنید. چنین تکنیکی باعث می‌شود تا وی تصور کند شما بسیار راحت هستید و ارتباط برقرار کردن با شما برایش خوشایندتر جلوه خواهد کرد.

البته لازم به ذکر نیست که نباید در تکرار رفتارهای آن‌ها زیاده‌روی کنید.

 

 

 

منبع: روزیاتو