باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2260      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ سه شنبه ۵ مرداد تعداد بازدید : 569
نارضایتی غربی‌ها از محروم‌نشدن روسیه از المپیک
کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) پس از چند روز کشمکش، یکشنبه تصمیم گرفت روسیه در المپیک حضور داشته باشد؛ اما قوانین سختی برای اجازه‌دادن به ورزشکاران روسی برای ورود به المپیک وضع شد.

کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) پس از چند روز کشمکش، یکشنبه تصمیم گرفت روسیه در المپیک حضور داشته باشد؛ اما قوانین سختی برای اجازه‌دادن به ورزشکاران روسی برای ورود به المپیک وضع شد.

 

آژانس مبارزه با دوپینگ، هفته گذشته در گزارشی با متهم‌کردن دولت روسیه به سازماندهی دوپینگ ورزشکاران این کشور و دست‌کاری نمونه آزمایش ورزشکاران، از IOC خواست روسیه را از المپیک محروم کند. اما کمیته بین‌المللی المپیک عنوان کرد، شرکت هر رشته ورزشی روسیه در المپیک منوط به اجازه فدراسیون جهانی آن رشته است و کاروان روسیه محروم نخواهد شد.

پیش از این، دوومیدانی‌کاران روس از حضور در المپیک محروم شده بودند. برای تمامی ورزشکاران روس هم شروط سخت‌گیرانه‌ای گذاشته شده است. این تصمیم IOC واکنش‌های مختلفی داشته است.

آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ، کشورهای غربی و برخی ورزشکاران از این تصمیم انتقاد کردند. مدیر اجرائی کمیته‌ ضددوپینگ آمریکا دراین‌باره گفت: «IOC در مهم‌ترین لحظه برای ورزشی پاک، مدیریت قاطعی نداشت. تصمیمی که درباره روسیه گرفته شد، اوضاع را به هم ریخت. آنها مسئولیت را به فدراسیون‌های جهانی دادند که ممکن است تخصص کافی را برای بررسی شرایط ورزشکاران نداشته باشند».بریتانیا هم موضعی مشابه اتخاذ کرد. آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ هم اعلام کرد از تصمیم گرفته شده دلسرد شده است.

 

 

دبیرکل آژانس مبارزه با دوپینگ، این رأی IOC را ناامید‌کننده دانست و گفت: «این رأی کمیته بین‌المللی المپیک ناامید‌کننده بود. این رأی نشان‌دهنده این حقیقت است که تلاش‌های تیم تحقیق‌کننده به ریاست مک لارن بی‌فایده بوده است». در گزارشی که مک لارن به کمیته بین‌المللی المپیک درباره مسئله دوپینگ روسیه در المپیک زمستانی 2014 سوچی ارائه داد، تمام مدارک لازم برای محرومیت روسیه موجود بود. این کمیته برخلاف منشور آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ رأی صادر کرد؛ زیرا به نوعی حمایت از دوپینگ در ورزش به شمار می‌آید».

 

این در حالی است که توماس باخ، رئیس IOC، در پاسخ به این انتقادها، تأکید کرد انتخاب دیگری برای او و همکارانش وجود نداشته است. 


در سوی دیگر ویتالی موتکو، وزیر ورزش روسیه که شخصا از حضور در المپیک محروم شده است، بعد از اعلام‌شدن تصمیم IOC رضایتش را از حضور روسیه در المپیک اعلام کرد: «از تصمیم IOC خوشحال هستیم. البته قوانین سختی برای ورزشکاران ما گذاشته شده است اما مطمئن هستم اکثر آنها می‌توانند به المپیک بروند». به‌هرحال به نظر می‌رسد باتوجه به نفوذ روسیه در فدراسیون‌های جهانی اکثر ورزشکاران آنها بدون مشکل در ریودوژانیرو حاضر شوند. 


فدراسیون بین‌المللی ژیمناستیک از تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک درباره محروم‌نکردن ورزشکاران روسیه از حضور در المپیک ریو 2016، حمایت کرد. این فدراسیون جهانی عنوان کرد شرایط حضور ژیمناستیک‌کاران روس در المپیک را طبق دستورالعمل‌های کمیته بین‌المللی المپیک فراهم خواهد کرد. فدراسیون جهانی تنیس (ITF) هم اعلام کرد وضعیت هفت تنیس‌باز المپیکی روسیه بررسی شده است و آنها می‌توانند در المپیک شرکت کنند. والیبالیست‌های روسیه هم المپیکی باقی ماندند. رئیس کنفدراسیون والیبال اروپا در وب‌سایت رسمی این کنفدراسیون از حضور قطعی تیم‌ملی روسیه در المپیک خبر داد. احتمالا با توجه به نفوذ روسیه در فدراسیون‌های جهانی جودو و کشتی، جودوکاران و کشتی‌گیران روس هم مشکلی پیدا نمی‌کنند. نناد لالوویچ، رئیس اتحادیه جهانی کشتی، پیش‌ازاین هم از روسیه دفاع کرده بود و بعید است محدودیتی برای کشتی‌گیران روس ایجاد شود، این در حالی است که کشتی روسیه هم درگیر رسوایی دوپینگ است. 

 


محرومیت افشاگر دوپینگ روس‌ها
 

 

دوومیدانی‌کار روس که اطلاعات مربوط به دوپینگ روسیه را فاش کرده بود، اجازه شرکت در المپیک را پیدا نکرد. کمیته بین‌المللی المپیک تصمیم گرفت کاروان روسیه از المپیک محروم نشود اما قوانین سختی برای دادن اجازه به ورزشکاران روس برای حضور در المپیک وضع شد. در این قوانین آمده است هیچ ورزشکار روسی که پیش از این دوپینگ داشته است، نمی‌تواند در المپیک شرکت کند. 
یولیا استپانوا سابقه دوپینگ و دست داشتن در سیستم دوپینگ را دارد. IOC در حکم خود درباره استپانوا اعلام کرد: «درست است اطلاعات خانم استپانوا به حفظ ورزش پاک کمک کرده است. بااین‌حال قوانین باید عادلانه باشند. او پیش از این نیز محروم شده و دوپینگ داشته است. بنابراین شرایط ایشان از نظر قوانین اخلاقی برای حضور در المپیک مناسب نیست». اسپتانوا در سال 2013 برای دو سال محروم شده بود. 

 

 

منبع: شرق