باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2281      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۱ مرداد تعداد بازدید : 1327
کشورهای میلیاردرنشین؛ آماری جالب درباره پراکندگی ثروتمندان جهان
کشورهای جهان در مقام ثروت و مکنت در یک درجه قرار ندارند؛ برخی ثروتمندتر و برخی فقیرتر هستند. کشورهایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، بیشترین تعداد میلیاردر را دارند؛ افرادی که میزان ثروتشان ده‌رقمی‌ است.

کشورهای جهان در مقام ثروت و مکنت در یک درجه قرار ندارند؛ برخی ثروتمندتر و برخی فقیرتر هستند. کشورهایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، بیشترین تعداد میلیاردر را دارند؛ افرادی که میزان ثروتشان ده‌رقمی‌ است. 

 
 

 

نویسنده: شایان ذکر است مبالغ به دلار آمریکا درج شده‌اند. همچنین مبالغی که به‌عنوان دارایی افراد مختلف در این مقاله نوشته شده‌اند، به‌ علت تغییرات مستمر و گذر زمان ممکن است با میزان اصلی دارایی ذکر شده در دیگر منابع متفاوت باشند. ابتدا نقشه جهانی پراکندگی ثروتمندان، بر اساس کشورها را می‌بینید.

 

 

 

۱۱. کانادا

ثروتمندترین افراد جهان

 
دیوید کنث روی تامسون

کانادا با 39 نفر میلیاردر، از جمله کشورهایی‌ است که ثروتمندان زیادی داشته و در رده‌ی یازدهم جهان قرار می‌گیرد. «دیوید کنث روی تامسون» که یک سرمایه‌دار رسانه‌ایِ کانادایی‌، با دارایی ۲۳/۹ میلیارد دلار، ثروتمندترین فرد کانادا و بیست و پنجمین فرد ثروتمند جهان است (نکته: سرمایه‌دار رسانه‌ای معمولا به کسی گفته می‌شود که بیشتر یا تمام رسانه‌های جمعی یک کشور را در اختیار داشته باشد).

 

تامسون ساکن تورنتو بوده و رئیس هیئت مدیره شرکت‌های «تامسون کورپوریشن» (Thomson Corporation) و «تامسون رویترز» (Thomson Reuters) است. از دیگر میلیاردهای کانادایی می‌توان به «گلن وستون» رئیس هیئت مدیره شرکت George Weston Limited با ۹/۳ میلیارد دلار دارایی، «گرت کمپ» مدیر و بنیان‌گذار شرکت Uber Technologies Inc با ۶/۲ میلیارد دلار دارایی، «جیمز ایروینگ» مدیر گروه تولیدی Irwing با ۴/۵ میلیارد دلار دارایی، «برنارد شرمن» موسس شرکت داروسازی Apotex با ۴/۹ میلیارد دلار دارایی و در نهایت «آرتور ایروینگ» مالک شرکت نفتی Arthur Oil با ۴/۷ میلیارد دلار اشاره کرد.

 

 

 

 

۱۰. ایتالیا

ثروتمندترین افراد جهان

 
ماریا فرانکا فیزولو

کشور ایتالیا، خانه‌ی ۳۹ میلیاردر دنیا است. ثروتمندترین فرد این کشور، «ماریا فرانکا فیزولو» است که بعد از مرگ همسرش در سال ۲۰۱۵، شرکت فریرو (Ferrero SpA) را به ارث برد. این شرکت سومین تولیدکننده شکلات و مواد قندی در جهان محسوب می‌شود. ارزش دارایی‌های او معادل ۲۲/۱ میلیارد دلار بوده که وی را به چهارمین زن ثروتمند دنیا مبدل کرده است. «لئوناردو دل وکیو» مالک شرکت لوکساتیکا (Luxottica)، بزرگ‌ترین تولیدکننده عینک جهان، با اختلافی اندک پس از فیزولو، دومین فرد ثروتمند ایتالیا است.

 

 

۹. فرانسه

ثروتمندترین افراد جهان

 
لیلیان بتانکور (لیلیان هنری شارلوت اسکوئیلی)

ثروتمندترین فرد فرانسه نیز مانند ایتالیا، یک زن است. لیلیان هنری شارلوت اسکوئیلی که بعدها با مردی با نام خانوادگی بتانکور ازدواج کرد که به‌ همین دلیل وی را با نام «لیلیان بتانکور» می‌شناسند. این زن یکی از سهام‌داران اصلی شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی «لورئال» است. لیلیان بتانکور با ثروتی بالغ بر ۴۰/۲ میلیارد دلار، ثروتمندترین زن دنیا و نیز یازدهمین فرد ثروتمند جهان محسوب می‌شود. «برنار آرنو»، رئیس هیئت مدیره شرکت LVMH، با ۳۴ میلیارد دلار دارایی، «سرژ داسو» مدیر گروه داسو با ۱۴/۷ میلیارد دلار دارایی و «فرانسوا پینو» موسس شرکت کرینگ با ۱۱/۵ میلیارد دلار دارایی برخی دیگر از میلیاردهای معروف فرانسوی هستند. در مجموع، فرانسه ۴۷ میلیاردر دارد.

 

 

۸. بریتانیا

ثروتمندترین افراد جهان

 
خانواده‌ی هندوجا

جمعیت میلیاردرهای بریتانیا به ۵۳ نفر می‌رسد. «خانواده‌ی هندوجا» که اصالتا هندی هستند، مالک شرکت «گروه هندوجا» که خودشان در لندن بنا نهاده‌اند، با سرمایه‌ای بالغ بر ۱۴/۵ میلیارد دلار، ثروتمندترین خاندان بریتانیا محسوب می‌شوند. این شرکت، یک تولیدی بزرگ و جهانی‌ است که در زمینه‌های مختلف تجاری فعالیت می‌کند. «دیوید روبن» و «سیمون روبن» برادرانی هستند که با فاصله‌ای اندک پشت سر خانواده هندوجا قرار دارند. این دو برادر نیز ریشه‌ی هندی داشته و جمع دارایی‌هایشان به ۱۴/۴ میلیارد دلار می‌رسد. «جرالد گراسونر»، رئیس هیئت مدیره گروه گراسونر و ششمین دوک وست‌مینستر لندن، با در اختیار داشتن ۱۳ میلیارد دلار، سومین فرد ثروتمند بریتانیا به‌شمار می‌رود (دوک لقب موروثى اعيان انگليس است).

 

 

۷. برزیل

ثروتمندترین افراد جهان

 
خورخه پائولو لمان

در برزیل، ثروت به طور نامتعادلی توزیع شده است. این کشور ۵۴ میلیاردر داشته که در آستانه‌ی تبدیل شدن به هفتمین کشور دنیا با بیشترین تعداد میلیونر است. «خورخه پائولو لمان» نوزدهمین فرد ثروتمند جهان که یک سرمایه‌گذار سوئیسی-برزیلی هم هست، با در اختیار داشتن ۲۵ میلیارد دلار، ثروتمندترین فرد کشور برزیل محسوب می‌شود. طبق گزارشی مجله‌ی فوربز، تعداد میلیاردرهای برزیل از ۶۵ نفر در سال ۲۰۱۴ به ۵۴ نفر در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است. فساد و رسوایی گسترده، سوء مدیریت منابع مالی توسط دولت و کاهش قیمت کالا در این کشور از جمله دلایل کاهش میزان ثروت برخی از میلیاردرهای برزیل است.

 

 

۶. هنگ کنگ

ثروتمندترین افراد جهان

 
لی کا-شینگ

هنگ‌کنک با در اختیار داشتن ۵۵ میلیاردر، تنها با یک نفر بیشتر، بالاتر از برزیل قرار می‌گیرد. «لی کا-شینگ» تاجر و سرمایه‌گذار ۸۷ ساله، ثروتمندترین فرد کشور هنگ‌کنگ است. غول بازار املاک «لی شاو-کی» و مالک یک شرکت تولیدی در هنگ‌کنگ با ۲۳/۹ میلیارد دلار دارایی، «چنگ یو-تانگ» با ۱۵ میلیارد دلار دارایی و «توماس کوک» و «ریموند کوک» از دیگر غول‌های بازار املاک هنگ‌کنگ، با ۱۴/۹ میلیارد دلار دارایی، از دیگر ثروتمندان این کشور به‌شمار می‌روند.

 

 

۵. روسیه

ثروتمندترین افراد جهان

 
لئونید میخلسون

در روسیه ۸۸ نفر میلیاردر وجود دارد، اما این تعداد هر ساله به‌علت نوسان، دست‌خوش تغییرات می‌شود. در این کشور، میزان دارایی ثروتمندان هرگز ثابت نیست. نوسانات ارزی، بی‌ثباتی شدید بازار سهام روسیه، مشکلات سیاسی و تحریم‌های عدیده‌ی اقتصادی از جمله دلایل این موضوع است. بر اساس مجله‌ی فوربز، ثروتمندترین فرد روسیه در سال ۲۰۱۶ «لئونید میخلسون»، غول بازار نفت و گاز، است که ثروتی بالغ بر ۱۶/۶ میلیارد دلار دارد. میخلسون که در سال ۲۰۱۵ هفتمین فرد ثروتمند روسیه محسوب می‌شد، طی یک سال توانست به رده‌ی اول صعود کرده و جایگاه «ولادیمیر پوتین»، ثروتمندترین فرد روسیه، را از آن خود کند.

 

 

۴. آلمان

ثروتمندترین افراد جهان

 
جرج اف. دبلیو. شافلر

کشور آلمان ۱۰۳ نفر میلیاردر دارد. طبق فهرست مجله‌ی فوربز در سال ۲۰۱۵، «جرج اف. دبلیو. شافلر» که ریاست «گروه شافلر» را نیز بر عهده دارد، با در اختیار داشتن ۲۶/۹ میلیارد دلار دارایی، در راس ثروتمندان آلمان قرار دارد. «بیت هیستر» و «کارل آلبرشت جونیور» مالکان فروشگاه‌های زنجیره‌ای آلدی (Aldi) با ۲۱/۳ میلیارد دلار دارایی در رده‌ی دوم ثروتمندترین افراد کشور آلمان قرار دارند. از دیگر ثروتمندان این کشور می‌توان به «دیتر شوارتس» با ۱۹/۴ میلیارد دلار دارایی، «تئو آلبرشت جونیور» با ۱۹ میلیارد دلار دارایی و «مایکل اوتو» با ۱۸/۱ میلیارد دلار دارایی اشاره کرد.

 

 

۳. هند

ثروتمندترین افراد جهان

 
موکش آمبانی

هند با تعداد حیرت‌انگیز ۱۱۱ نفر میلیاردر، یکی از کشورهایی است که بیشترین ثروتمندان دنیا را در اختیار دارد. ثروتمندترین فرد این کشور، «موکش آمبانی» تاجر هندی، مدیر عامل، رئیس هیئت مدیره و بزرگترین سهام‌دار کارخانه‌ی نساجی ریلاینس (Reliance Industries Limited) است که توسط پدر سخت‌کوشش «دیروبهائی آمبانی» تاسیس شد. بر اساس مجله‌ی فوربز، موکش آمبانی با در اختیار داشتن ۱۸/۹ میلیارد دلار دارایی، طی ۱۰ سال گذشته ثروتمندترین فرد هند و نیز دومین فرد ثروتمند آسیا بوده است. «دیلیپ شانگهوی»، مدیر عامل و موسس سان‌فارما که یک شرکت داروسازی در هند است، با ثروتی بالغ بر ۱۶/۷ میلیارد دلار، دومین فرد ثروتمند این کشور محسوب می‌شود. «عظیم پرمجی» با ۱۵ میلیارد دلار دارایی و «شیو نادر» با ۱۱/۱ میلیارد دلار سرمایه از دیگر ثروتمندان هند هستند.

 

 

۲. چین

ثروتمندترین افراد جهان

 
وانگ جیانلین

چین با ۲۱۳ نفر میلیاردر، دومین کشور فهرست ما است. «وانگ جیانلین» با سرمایه‌ای بالغ بر ۳۴/۴ میلیارد دلار، ثروتمندترین فرد چین محسوب می‌شود. وانگ رئیس هیئت مدیره بزرگ‌ترین شرکت تئاتر و سینماسازی جهان، یعنی «گروه دالیان واندا» است. این شرکت همچنین بزرگ‌ترین سازنده املاک در چین نیز هست. «جک ما»، موسس گروه علی‌بابا، با ثروتی بالغ بر ۲۱/۸ میلیارد دلار دومین فرد ثروتمند کشور چین است. «ما هواتنگ» با ۱۷/۶ میلیارد دلار دارایی، «لی جون» با ۱۳/۲ میلیارد دلار دارایی، «وانگ ونیان» با ۱۲/۱ میلیارد دلار دارایی به ترتیب سومین، چهارمین و پنجمین افراد ثروتمند چین هستند.

 

 

۱. آمریکا

ثروتمندترین افراد جهان

 
بیل گیتس

آمریکا با در اختیار داشتن ۵۳۶ نفر میلیاردر، تمامی کشورها را پشت سر گذاشته است. مایکروسافت با سودهای کلان و بی‌پایانی که به جیب می‌زند، همواره «بیل گیتس» را در رده‌ی اول ثروتمندترین فرد آمریکا و نیز جهان حفظ می‌کند. دارایی‌های بیل گیتس به ۷۵ میلیارد دلار می‌رسد. «آمانسیو اورتگا»، موسس و رئیس هیئت مدیره گروه فشن و مد ایندیتکس (Inditex)، با ۶۷ میلیارد دلار دارایی، دومین فرد ثروتمند آمریکا محسوب می‌شود. «وارن بافت»، مدیر عامل اجرایی و رییس هیئت مدیره شرکت برکشایر هاتاوی، با ثروتی بالغ بر ۶۰/۸ میلیارد دلار، سومین فرد ثروتمند آمریکا است.

 

 

منبع: کجارو