باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2296      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۲ مرداد تعداد بازدید : 1315
چرا پیتزا هر چه بزرگتر باشد بهتر است؟
این نوشته برای بازارگرمی فست‌فودی ها نیست بلکه با ریاضیات ساده نشان می‌دهد که اگر به جای خریدن یک پیتزای بزرگ، چندین پیتزای کوچک بخرید، تنها پول خود را هدر داده‌اید.

این نوشته برای بازارگرمی فست‌فودی ها نیست بلکه با ریاضیات ساده نشان می‌دهد که اگر به جای خریدن یک پیتزای بزرگ، چندین پیتزای کوچک بخرید، تنها پول خود را هدر داده‌اید.

 

 

 قیمت پیتزا با  افزایش اندازه‌ پیتزا به یک نسبت افزایش پیدا نمی‌کند (بلکه همواره کمتر از مقدار خطی افزایش دارد). برای مثال پیتزایی با قطر 20 سانتی‌متر، مساحتی حدود 320 سانتی‌مترمربع دارد (بدون توجه به گوشه‌های کناری پیتزا که آن هم عامل تعذیه‌ای مهمی است) حال آنکه پیتزایی با قطر 40 سانتی‌متر بر خلاف آنچه که فکر می کنید 2 برابر پیتزای قبلی نیست، بلکه 4 برابر است،یعنی مساحت پیتزای دومی 1290سانتی‌متر مربع است. با این وجود شما هیچ پیتزافروشی پیدا نمی کنید که در منوی آن قیمت پیتزای 20 سانتی ، یک چهارم پیتزای 40 سانتی باشد.

 

 

 

 

 

 

حالا شما هم می توانید با این معادله ساده ریاضی که در مدرسه یاد گرفته اید، مساحت پیتزایی که می‌خورید را محاسبه کنید.  این معادله را که در دوران ابتدایی فرا گرفتید و ممکن است فراموش کرده باشید را به شما یادآوری می‌کنیم :
 

πr²= مساحت دایره

 

 

به عبارت دیگر مساحت هر پیتزا برابر است با شعاع آن به‌توان 2 ضرب در عدد پی . با  داشتن  این معادله و یک محاسبه ساده هنگام دیدن منوی پیتزا فروشی‌ها  خیلی راحت‌تر می توانید به مقایسه ارزش پیتزاهای مختلف بپردازید و بهترین انتخاب را انجام دهید. در حالی که تقریبا با دو برایر شدن قطر پیتزایی  چهار برابر بزرگتر دریافت می‌کنید به ندرت قیمت پیتزای بزرگ به دو برابر پیتزای کوچک می‌رسد.  تقریبا در اکثر موارد پیتزاهای بزرگتر مقرون به‌صرفه‌تر هستند و با  قیمت کمتر از دو برابریشان به جیب شما صدمه چندانی نمی‌زنند.

 

 

منبع: lifehacker