باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2306      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۳ مرداد تعداد بازدید : 870
اولین مچ‌گیری عادل در برنامه جدید 90 ؛ رسوایی اسپانسر لباس تیم ملی
بازگشت برنامه نود و عادل فردوسی‌پور به تلویزیون با دوربین مخفی و یک پرونده هیجان‌انگیز همراه شد. درباره لباس‌هایی با برند ایتالیایی ثبت شده اما دوخت «فیک» در فوتبال ایران. شبیه پیتزاهایی که در سطح شهر به نام «پیتزای ایتالیایی» پخت می‌شود اما نه نشانی از پخت ایتالیایی دارد و نه مزه موردپسندی. داستان لباس‌های ایرانی همین است. همان که رییس فدراسیون فوتبال ایران اعتراف می‌کند و می‌گوید پیراهن «جیووا» را در یک پارچ آب فرو کردند و همه آب درون پارچ، جذب پیراهن شد.

 

 بازگشت برنامه نود و عادل فردوسی‌پور به تلویزیون با دوربین مخفی و یک پرونده هیجان‌انگیز همراه شد. درباره لباس‌هایی با برند ایتالیایی ثبت شده اما دوخت «فیک» در فوتبال ایران. شبیه پیتزاهایی که در سطح شهر به نام «پیتزای ایتالیایی» پخت می‌شود اما نه نشانی از پخت ایتالیایی دارد و نه مزه موردپسندی. داستان لباس‌های ایرانی همین است. همان که رییس فدراسیون فوتبال ایران اعتراف می‌کند و می‌گوید پیراهن «جیووا» را در یک پارچ آب فرو کردند و همه آب درون پارچ، جذب پیراهن شد.

 

دوربین مخفی به یکی از مراکز فروش پیراهن‌های تقلبی رفت و قابی شکار کرد که اگر در هر کشوری با فوتبال توسعه یافته بود، یقینا با استعفا و اخراج مجموعه مدیریتی باشگاهی ختم می‌شد. «یا می‌پوشی یا زنگ می‌زنم از پرسپولیس بیرونت‌ می‌کنم!». این جمله را مدیرعامل یک شرکت مربوط به جیووا به علیرضا بیرانوند گفته است. به گلر یک میلیاردی باشگاه پرسپولیس. احتمالا در یک شرایط استاندارد، پخش این دوربین مخفی به ورشکستگی یک کمپانی منجر می‌شد اما در ایران، جیووا با قدرت بیشتری به کارش ادامه خواهد دادو احتمالا سفارش‌های بیشتری دریافت خواهد کرد چرا که به نظر می‌رسد «روابط» جای «ضوابط» را گرفته است. همین هم شد. سرپرست موقت باشگاه پرسپولیس درباره همکاری با جیووا گفت: «ما یک روندی را در باشگاه از سال‌های قبل داشتیم. با یک شرکت خارجی قرارداد امضا می‌کردیم و براساس قیمتی که آن برند داشت با آنها قرارداد امضا می‌کردیم. مشکلاتی که در مورد پیراهن وجود داشت همه شما متوجه شدید، ما در اردوی راس‌الخیمه عملا دراین مورد وارد چالش شدیم اما در سال گذشته تجربه‌مان بیشتر شد. متوجه شدیم جدا از تهیه لباس باید سوددهی هم داشته باشیم. ما متوجه شدیم طبق توصیه مقام معظم رهبری باید با تولیدات داخلی کار را جلو ببریم، البته کیفیت نیز مدنظر قرار گرفت. قراردادی که بستیم خوب بود و قرار است از خط تولیدنیز بازدید داشته باشیم. به هر حال قراردادی امضا شده و بندهایی در این قراردادوجود داردو مفادی دیده می‌شود که اگر به لحاظ کمی و کیفی طرفین ناراضی باشند می‌توان حتی تامین خسارت کرد. » اگر شما پاسخی روشن از سرپرست موقت باشگاه پرسپولیس دریافت کردید، رسانه‌ها هم به جوابی رسیده‌اند.

 

 

اعترافات تکان‌دهنده بود. عامل فروش در تلویزیون اعتراف کرد دویست هزار کارمند سایپا، بن دریافت کرده‌اند و موظف به خریددویست هزار تومانی از جیووا شده‌اند تا این تیم پیراهن‌های این برند را به صورت رایگان به تن کند. شاهکار برندها در فوتبال ایران را شرکت «لی‌نینگ» اعلام کرد. از نگاه کمپانی لی‌نینگ چین، نهایت قد مردان ایرانی ١ متر و ٥٥ سانتی‌متر است و برای همین لباس‌ها، کوتاه‌تر از حد معمول به ایران رسید و تبدیل به پیراهن باشگاه استقلال شد. بحث برند لباس تیم ملی هم پیش کشیده می‌شود، همان قراردادی که علی کفاشیان در واپسین روزهای ریاستش، با اصرار سعی کرد آن را به سرانجام برساند و البته موفق هم شد. حاصل چه بود؟ پارچه لباس‌های تیم اول آسیا، فلامنت شد، پارچه‌ای که حتی برای بازی‌های گل کوچک نیز نامناسب به نظر می‌رسد. واکنش علی کفاشیان چه بود؟ پست جدید کفاشیان در فدراسیون، این امکان را برای او ایجاد می‌کند که دیگر پاسخ تماس رسانه‌ها را ندهد.

 

 

برندها در ایران چه می‌کنند؟
نایکی، آدیداس و پوما سه شرکت اصلی تولید لوازم ورزشی در جهان هستند؛ سه کمپانی بزرگ که نقش‌آفرینی آنها در ورزش جهان برکسی پوشیده نیست. به جز این سه برند، ‌شرکت‌هایی مثل آندرارمور، نیوبالانس، ریبوک، آمبرو و... هم در بازار بزرگ لوازم ورزشی فعالند و به سختی جایی برای گمنام‌هایی مثل آل‌اشپورت و جیووا باقی می‌ماند، مگر آنکه بازار هدف (مثلا) ایران باشد؛ کشوری که به دلایل مختلف (از جمله تحریم) بازار دست نخورده‌ای دارد و البته به سبب دوری از فضای جهانی، کیفیت‌گرایی در آن وجود خارجی ندارد.

اساسا کمپانی‌هایی مثل جیووا فعالیت خود را به این شکل آغاز می‌کنند که با قرارداد با باشگاه‌ها و استفاده از فضای تبلیغی فوتبال نام خود را در بازار ایران مطرح می‌کنند و سپس به فروش عمده و تک می‌پردازند. آنها البته در ایران فضای گسترده‌ای برای عرضه اجناس خود ندارند. اما از آنجا که شرکت‌ها و موسسات از مشتریان بالقوه محسوب می‌شوند، سفارش‌های متعددی از ارگان‌ها و نهادها به دفاتر این دو کمپانی می‌رسد. جیووا در حال حاضر با استفاده از تجربه مشابه آل اشپورت، به دنبال بازاریابی و فروش در ایران است و تولیدی خود را در شیراز افتتاح کرده است.

 


پاسخ تاج به یک افشاگری
رییس فدراسیون فوتبال می‌گوید مراحل همکاری با شرکت جیووا به سمت فسخ قرارداد می‌رود. مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال در واکنش به تصاویر پخش شده گفت: گرفتاری که ما پیدا کرده‌ایم این است که ما و کارلوس کی‌روش به لباس‌های این شرکت ٢٣ مورد ایراد وارد کرده‌ایم. در قراردادمان با این شرکت آمده بود که این شرکت باید لباس‌هایی برای شرایط مختلف آب و هوایی تولید کند. در جلسه‌ای دیگری که داشتیم خودمان هم این لباس‌ها را تست کردیم که جواب تست‌ها منفی بود. او در پاسخ به این سوال که آیا حق فسخ برای فدراسیون فوتبال محفوظ است، گفت: ما تمام ایرادهای مطرح شده را وارد می‌دانیم و دنبال راه‌حل هستیم و جلساتی را هم با نماینده این شرکت برگزار کردیم. اگر این ایرادها برطرف نشود، قراردادمان را فسخ می‌کنیم. تاکنون ٥٠ هزار دلار از این شرکت گرفته‌ایم و چک ٥٠ هزار دلاری دیگری نیز از آنها دراختیار داریم. اگر قرار باشد این قرارداد را فسخ کنیم این مبلغ قابل استرداد نیست و باید با این پول به دنبال لباس برای تیم ملی باشیم.

 

تاج با اشاره به مذاکرات فدراسیون فوتبال با شرکت آدیداس گفت که مذاکرات خوبی انجام گرفته است. آنها اعلام کرده‌اند حاضرند به ارزش یک میلیون دلار به فدراسیون لباس بدهند و فدراسیون هم یک میلیون دیگر از آنها خرید کند. ما مطمئنا برای تیم ملی لباس مرغوبی تهیه خواهیم کرد و نگرانی بابت تهیه لباس‌ها برای تیم ملی وجود ندارد. او با بیان اینکه شرایط به سمت فسخ قرارداد با جیووا می‌رود، اظهار کرد: به نظر می‌رسد به سمت فسخ قرارداد با این شرکت حرکت می‌کنیم اما نگرانی بابت تهیه لباس برای تیم ملی نداریم. به نظر نمی‌رسد این شرکت بتواند برای بازی با قطر ایرادها را برطرف کند اما خودمان برای تیم ملی لباس تامین خواهیم کرد.

 


عابدینی هم می‌خواهد وارد شود
درباره این اتفاق سرپرست سازمان اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال می‌گوید: «من راضی نیستم و بر اساس پروتکل‌ها بین سرمربی تیم ملی و فدراسیون فوتبال‌، سرمربی باید از البسه تیم ملی راضی باشد. کی‌روش از این البسه‌ها راضی نیست و محمدرضا ساکت هم این موضوع را به عنوان مشکل پیش روی خود می‌بیند و به دنبال تغییر البسه تیم ملی است. الان هم دوستان ما این موضوع را تعقیب می‌کنند و اگر از من کمک بخواهند به این موضوع ورود می‌کنم.»

او درباره اینکه احتمالا آدیداس اسپانسر بعدی خواهد بود، گفت: «از من برای این موضوع کمک خواسته نشده اما اگر بخواهند می‌توانم به تیم ملی و فدراسیون کمک کنم. اگر می‌گویند آدیداس خوب است چه بهتر.» گویا در دوره ریاست شما در باشگاه داماش، این تیم از البسه آدیداس استفاده می‌کرد؛ عابدینی پاسخ داد: «ما خودمان در آن دوره آدیداس را از خارج کشور وارد کردیم که کار بسیار خوبی بود و الان هم اگر بخواهند می‌توانیم این کار را انجام دهیم.»

 

نود با بخش دوربین مخفی، یکی از موفق‌ترین برنامه‌های یک سال گذشته‌اش را تجربه کرد اما پرسش‌های مهمی همچنان مطرح است که تا به امروز پاسخی به آن داده نشده است.

 

 

 

منبع: اعتماد